Guest gbraen Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Skal kjøre 2 bar ladetrykk, trenger jeg da ARP studs? Holder originale strekkbolter? Mange har jo problemer med utett pakning etter at man bruker ARP, så vil helst unngå. Noen med erfaringer her? 4x4 motor og grp A pakning, gråe dyser, T3/T04E turbo m/kulelager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rscosworth Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 mange ettertrekker heller ikke ARP-boltene sine slik dem skal heller. mener jeg har lest en plass at man skal kjøre motor varm og så ettertrekke og så gjenta det etter x antall timer bruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 jeg hadde kjørt med org strekkbolter. arp boltene må man etter stramme et par ganger. strekkboltene er bare å stramme en gang så sitter det. regner med at du ikke har tenkt til å demontere mottoren hver måned så da trenger du vel ikke arp boltene mener jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 hva med å bruke 12.9 bolter da? eller er det ikkje anbefalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Wingdude sverger til det, hvis jeg ikke tar helt feil. De er mye billigere enn ARPboltene ihvertfall! 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Wingdude sverger til det, hvis jeg ikke tar helt feil. De er mye billigere enn ARPboltene ihvertfall! billigere?????? arp boltene koster ca 3000 sist jeg sjekket og strekkboltene koster 499 for 10 stk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 HE HE HE HE så strekkbolter er BILLLIGERE og holder bedre mener jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 arp boltene koster 1800,- hos rs-motorsport as we speak. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Kjøp vanlige 12,9 umbrako bolter på en jernvareforhandler.Koster vel 100 lappen for 10 stk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Kjøp vanlige 12,9 umbrako bolter på en jernvareforhandler.Koster vel 100 lappen for 10 stk. snakker vi om bolter til TOPPLOKKET, eller selve toppen?? funker det å bruke 12,9 jernvare bolter til å feste toppen til blokka altså??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 nå trodde jeg at topplokket var selve toppen da men.... Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pålg Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 hva med å bruke 12.9 bolter da? eller er det ikkje anbefalt?går bra å bruke 12.9 bolter som en billigere løsning,men de stresser blokka mer enn arp studsene så arp er bedre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 går bra å bruke 12.9 bolter som en billigere løsning,men de stresser blokka mer enn arp studsene så arp er bedre. Hvordan "stresser" de blokka mer enn ARP?PGA grøvre gjenger enn ARP?12,9 bolta har samme gjengene som orginal og det funker fint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 har arp andre gjenger? hvordan går det da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pålg Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Hvordan "stresser" de blokka mer enn ARP?PGA grøvre gjenger enn ARP?12,9 bolta har samme gjengene som orginal og det funker fint.pga fingjenger på arp,og at tiltrekkningen skjer oppe ved bruk av studs og ikke nede i blokka som ved bruk av bolter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 pga fingjenger på arp,og at tiltrekkningen skjer oppe ved bruk av studs og ikke nede i blokka som ved bruk av bolter. det kan ikke være fingjenger på arp boltene (1/2) og grov gjenger (3/4) på strekkboltenegjengene i blokka endrer seg ikke så begge boltene må ha samme gjenger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pålg Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 det kan ikke være fingjenger på arp boltene (1/2) og grov gjenger (3/4) på strekkboltenegjengene i blokka endrer seg ikke så begge boltene må ha samme gjenger.tror du misforsto meg litt prater om studs/pinnebolter jeg altså.samme gjengene nede,men fingjenger oppe(den delen av pinnebolten som stikker over toppen).når vi prater om arp så er det studs/pinnebolter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 HE HE HE HE så strekkbolter er BILLLIGERE og holder bedre mener jegSnakka ikke om strekkbolter jeg. 12.9 bolter til 20 kroner stykker eller whatever på Jernia. BILLIGERE og ikke DÅRLIGERE.... 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTD40 Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Kjører med 12.9 på min....som anbefalt av Wingdude.....med litt lengdemod funker de helt greit....ga vel ca 150 kr for dem etter det jeg husker....ihvertfall vesentlig billigere enn både ARP og org.....samt at de kan brukes flere ganger...... Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Flere ganger? Skulle kanskje heller hatt borrelås... Blir det ikke rett første gang ettersom dere demonterer toppen så ofte? Blir grp A pakning og strekkbolter på meg, hører så mange som har problemer med ARP og slikt. Skal ikke kjøre 500 hk heller så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Har selv brukt 12.9 bolter en rekke ganger, både på egnes og andres motorer, funker like greit som ARP, men er mye billigere. Drar man til med samme moment som ARP så sier det seg selv alt blokka blir like lite eller mye stressa, uansett hvilke av disse man bruker.Selv gidder jeg ikke spytte i flere tusen kr for ARP, når man får 12.9 bolter til en hundrings gjør en like bra jobb. Strekkbolter er uansett ubrukelig i alle fall, de må skiftes hver gang toppen er av, og det skjer litt oftere enn en familiebil-motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Sier det på nytt, hvorfor skal toppen av hele tida? Og hvis strekkbolter er ubrukelige, hvorfor brukte Cosworth det i utgangspunktet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Sier det på nytt, hvorfor skal toppen av hele tida? Og hvis strekkbolter er ubrukelige, hvorfor brukte Cosworth det i utgangspunktet?Fordi folk ofte kjører i stykker, mye ladetrykk og lite bensin som de fleste cosworth-eiere har erfart ikke er en bra kombinasjon. Ford bruker strekkbolter på stort sett alt av motorer, kanskje fordi de vil tjene gode penger på naive folk .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Så da må du være enig om at hvis man gjør det riktig er det ikke noe problem med strekkbolter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Ingen problemer for folk med nok kapital.Du må bare bruke det som du føler er best for deg, jeg baserer mine meninger på egne erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now