mr.cossie Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 ville ikke brukt orginale bolter... og du sier du skal lade 2 kg... hmmjeg ville gått for arp.Dere motstandere av arp bolter? hvorfor??? -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 ARP er helt klart det beste alternativet.Litt dyrere, men det er sikkert en grunn til at "alle" som bygger motorer bruker bolter fra arp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 Strekkbolter brukes vel for å slippe å ettertrekke etter 500km. De kan brukes omigjen hvis de ikke har strekt seg for mye, men det er ikke å anbefale, spesielt ikke på turbomotor. Jeg for min del kommer til å gå for vanlige bolter, gjerne kjøpt på Jernia for oden saks skyld. Liker å kunne bruke ting omigjen. Regner med at toppen må av en gang og to. Kjører jo Ford Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Falken` Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 En bekjent av en kompis lagde toppbolter, og rådebolterav titan, til et mk2 priskjekt han hadde. Motoren skulle være god for 500 hk. Og når man bruker titan er det ikke stor fare for at de sterkker seg. Titan er riktig nok et kostbart materiale (ligger litt høyere enn rustfritt stål). Men han som lagde dette fikk det han trengte av materilaer fra bedriften han jobber i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 man vil jo gjerne att topplokksboltene skal "strekke seg" litegrann.. jeg står også mellom valget av ARP eller original nå da jeg driver og over haler. Blir nok originale viss gjengene i blokka er ok.satser på 330hk, lade 1.6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted January 17, 2006 Share Posted January 17, 2006 man vil jo gjerne att topplokksboltene skal "strekke seg" litegrann.. jeg står også mellom valget av ARP eller original nå da jeg driver og over haler. Blir nok originale viss gjengene i blokka er ok.satser på 330hk, lade 1.6 jeg kjører også org strekkbolter. de funker bra og man slipper og etterstramme hele tiden. ps med wrc topp pakningen må man HVERTFALL etterstramme ofte så gruppe A med strekkbolter burde gjøre susen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Posted January 17, 2006 Share Posted January 17, 2006 Så du har kjørte mye med multilayer stålpakning og arp bolter?Kjører med arp studs selv, jeg har ikke hatt behov for etter trekking på mange år.Kjørte med det på sierraen også, ikke noen problemer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharpie Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 hvor mye skal ARP studs til toppen strammes?prøvde og søke, men fant ikke noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 hvor mye skal ARP studs til toppen strammes?prøvde og søke, men fant ikke noe.10,5 kg skal rekke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharpie Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 ok, takk.regner med man drar til i flere omganger - som med strekkbolter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 3 omganger er greit, f.eks 4kg, 7,5 kg og 10,5 kg Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharpie Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 spør enda litt til, hvor mye er vanlig å ettertekke ARP da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 trenger man virkelig å etterdra på gr.A toppakning?? COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 en jeg kjenner har lada 1,8 med t34 hybrid (420hk turbo)med org topp bolter og gr.A...funka det også. COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pålg Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 en jeg kjenner har lada 1,8 med t34 hybrid (420hk turbo)med org topp bolter og gr.A...funka det også.Org.bolter tåler mer en de fleste tror.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pålg Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 trenger man virkelig å etterdra på gr.A toppakning??Er et must å ettertrekke etter en varm kjøring med nymont.ARP bolter,samme hvilken pakning.Løsne en,trekke den til(10,5kg),løsne en til,trekke til....og videre.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 ville ikke brukt orginale bolter... og du sier du skal lade 2 kg... hmmjeg ville gått for arp.Dere motstandere av arp bolter? hvorfor??? Fordi de som jeg kjenner til så har brukt dette på cosworth har fått lekasje etter en stund. Det virker som om WRC pakning og ARP må ettertrekkes jevnlig, for etter en stund begynner det å lekke, men ARP og gruppe A pakning har blitt tett. Ser man på ARP sine sider så er det en rubrikk som heter preload (er det vel). Mistanken går vel i retning av at de fleste da ikke tenker mer på det i det hele tatt eller i beste tilfelle tenker HÆÆÆ??? Det kan ha noe med det å gjøre, sant? Videre kan det være at ARP trekker blokken på en annen måte enn originalt og det kan ha innvirkning på rundheten på sylindrene. EKS. Bilsport f.eks sier at ARP på rammelagrene kniper fast veiven i turbofemman til Audi, selv med riktig moment. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 jens har slutta å bruke ARP på mls paknig,håpløst å få tett sa han,derfor bruker han nå std strekkbolter på mls pakning! var godt å få bekreftet mistanken min,har ikke hatt noe annet enn trøbbel etter att jeg begynte med ARP....mulig det er andre årsaker men....vet faktisk ikke om biler som har alu topp å støpejerns blokk som IKKE har strekkbolter heller foresten.... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Konklusjon: WRC pakning+ ARP = NO GOWRC pakning/ Gr.A pakning+ strekkbolter= GOGr.A pakning+ ARP= if you dare Lurer på hvor mye momentet blir på strekkbolter vs ARP ? Sist jeg dro til strekkbolter hadde jeg vondt i armen i flere dager. Regner med at fingjengene er for at du skal slippe å dra til så inni h......... hardt!? Har lyst på ARP, men stoler mest på strekkboltene........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 visst en drar til 10,5kg på vanlige gjenger vs 10,5kg på finger. Blir det samme press på toppen da??Når det gjelder 12.9 bolter. Er dert noen som har prøvd 12.9 gjengstang og brukt som studs?? Du får mer press på toppen med fingjenger enn vanlig. Spørsmålet er hvor mye ? Og hvor mye press på toppen det er med strekkbolter (40,70,180grader) vs ARP (40,70,105)???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Konklusjon: WRC pakning+ ARP = NO GOWRC pakning/ Gr.A pakning+ strekkbolter= GOGr.A pakning+ ARP= if you dare Lurer på hvor mye momentet blir på strekkbolter vs ARP ? Sist jeg dro til strekkbolter hadde jeg vondt i armen i flere dager. Regner med at fingjengene er for at du skal slippe å dra til så inni h......... hardt!? Har lyst på ARP, men stoler mest på strekkboltene........ kjører jo med grp a og arp jeg da. Har gjort det siden 2001. Har ikke bare kjørt pent heller.Men jeg er kanskje en dare devil da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts