Jump to content

Topplokksbolter!


Guest gbraen

Recommended Posts

ARP er helt klart det beste alternativet.

Litt dyrere, men det er sikkert en grunn til at "alle" som bygger motorer bruker bolter fra arp.

Link to comment
Share on other sites

Strekkbolter brukes vel for å slippe å ettertrekke etter 500km. De kan brukes omigjen hvis de ikke har strekt seg for mye, men det er ikke å anbefale, spesielt ikke på turbomotor.

Jeg for min del kommer til å gå for vanlige bolter, gjerne kjøpt på Jernia for oden saks skyld. Liker å kunne bruke ting omigjen. Regner med at toppen må av en gang og to. Kjører jo Ford :)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest Falken`

En bekjent av en kompis lagde toppbolter, og rådebolterav titan, til et mk2 priskjekt han hadde. Motoren skulle være god for 500 hk. Og når man bruker titan er det ikke stor fare for at de sterkker seg.

 

Titan er riktig nok et kostbart materiale (ligger litt høyere enn rustfritt stål). Men han som lagde dette fikk det han trengte av materilaer fra bedriften han jobber i.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

man vil jo gjerne att topplokksboltene skal "strekke seg" litegrann..

 

jeg står også mellom valget av ARP eller original nå da jeg driver og over haler. Blir nok originale viss gjengene i blokka er ok.

satser på 330hk, lade 1.6

Link to comment
Share on other sites

man vil jo gjerne att topplokksboltene skal "strekke seg" litegrann..

 

jeg står også mellom valget av ARP eller original nå da jeg driver og over haler. Blir nok originale viss gjengene i blokka er ok.

satser på 330hk, lade 1.6

 

jeg kjører også org strekkbolter. de funker bra og man slipper og etterstramme hele tiden.

ps med wrc topp pakningen må man HVERTFALL etterstramme ofte så gruppe A med strekkbolter burde gjøre susen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så du har kjørte mye med multilayer stålpakning og arp bolter?

Kjører med arp studs selv, jeg har ikke hatt behov for etter trekking på mange år.

Kjørte med det på sierraen også, ikke noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest pålg
en jeg kjenner har lada 1,8 med t34 hybrid (420hk turbo)med org topp bolter og gr.A...funka det også.

Org.bolter tåler mer en de fleste tror..

Link to comment
Share on other sites

Guest pålg
trenger man virkelig å etterdra på gr.A toppakning??

Er et must å ettertrekke etter en varm kjøring med nymont.ARP bolter,samme hvilken pakning.

Løsne en,trekke den til(10,5kg),løsne en til,trekke til....og videre....

Link to comment
Share on other sites

ville ikke brukt orginale bolter... og du sier du skal lade 2 kg... hmm

jeg ville gått for arp.

Dere motstandere av arp bolter? hvorfor???

 

 

Fordi de som jeg kjenner til så har brukt dette på cosworth har fått lekasje etter en stund. Det virker som om WRC pakning og ARP må ettertrekkes jevnlig, for etter en stund begynner det å lekke, men ARP og gruppe A pakning har blitt tett.

 

Ser man på ARP sine sider så er det en rubrikk som heter preload (er det vel).

Mistanken går vel i retning av at de fleste da ikke tenker mer på det i det hele tatt eller i beste tilfelle tenker HÆÆÆ???

 

Det kan ha noe med det å gjøre, sant?

 

Videre kan det være at ARP trekker blokken på en annen måte enn originalt og det kan ha innvirkning på rundheten på sylindrene.

 

EKS. Bilsport f.eks sier at ARP på rammelagrene kniper fast veiven i turbofemman til Audi, selv med riktig moment. :o

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jens har slutta å bruke ARP på mls paknig,håpløst å få tett sa han,derfor bruker han nå std strekkbolter på mls pakning! var godt å få bekreftet mistanken min,har ikke hatt noe annet enn trøbbel etter att jeg begynte med ARP....mulig det er andre årsaker men....vet faktisk ikke om biler som har alu topp å støpejerns blokk som IKKE har strekkbolter heller foresten....

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Konklusjon:

 

WRC pakning+ ARP = NO GO

WRC pakning/ Gr.A pakning+ strekkbolter= GO

Gr.A pakning+ ARP= if you dare

 

Lurer på hvor mye momentet blir på strekkbolter vs ARP ? Sist jeg dro til strekkbolter hadde jeg vondt i armen i flere dager. Regner med at fingjengene er for at du skal slippe å dra til så inni h......... hardt!? Har lyst på ARP, men stoler mest på strekkboltene........

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
visst en drar til 10,5kg på vanlige gjenger vs 10,5kg på finger. Blir det samme press på toppen da??

Når det gjelder 12.9 bolter. Er dert noen som har prøvd 12.9 gjengstang og brukt som studs??

 

Du får mer press på toppen med fingjenger enn vanlig. Spørsmålet er hvor mye ? Og hvor mye press på toppen det er med strekkbolter (40,70,180grader) vs ARP (40,70,105)????

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
Konklusjon:

 

WRC pakning+ ARP = NO GO

WRC pakning/ Gr.A pakning+ strekkbolter= GO

Gr.A pakning+ ARP= if you dare

 

Lurer på hvor mye momentet blir på strekkbolter vs ARP ? Sist jeg dro til strekkbolter hadde jeg vondt i armen i flere dager. Regner med at fingjengene er for at du skal slippe å dra til så inni h......... hardt!? Har lyst på ARP, men stoler mest på strekkboltene........

 

 

kjører jo med grp a og arp jeg da. Har gjort det siden 2001. Har ikke bare kjørt pent heller.

Men jeg er kanskje en dare devil da :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...