Jump to content

Topplokksbolter!


Guest gbraen

Recommended Posts

Skal kjøre 2 bar ladetrykk, trenger jeg da ARP studs? Holder originale strekkbolter? Mange har jo problemer med utett pakning etter at man bruker ARP, så vil helst unngå. Noen med erfaringer her? 4x4 motor og grp A pakning, gråe dyser, T3/T04E turbo m/kulelager.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde kjørt med org strekkbolter. arp boltene må man etter stramme et par ganger. strekkboltene er bare å stramme en gang så sitter det.

 

regner med at du ikke har tenkt til å demontere mottoren hver måned så da trenger du vel ikke arp boltene mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Wingdude sverger til det, hvis jeg ikke tar helt feil. :)

De er mye billigere enn ARPboltene ihvertfall!

 

 

billigere??????

 

arp boltene koster ca 3000 sist jeg sjekket og strekkboltene koster 499 for 10 stk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp vanlige 12,9 umbrako bolter på en jernvareforhandler.Koster vel 100 lappen for 10 stk.

 

 

snakker vi om bolter til TOPPLOKKET, eller selve toppen??

 

funker det å bruke 12,9 jernvare bolter til å feste toppen til blokka altså???

Link to comment
Share on other sites

hva med å bruke 12.9 bolter da? eller er det ikkje anbefalt?

går bra å bruke 12.9 bolter som en billigere løsning,men de stresser blokka

mer enn arp studsene så arp er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan "stresser" de blokka mer enn ARP?PGA grøvre gjenger enn ARP?

12,9 bolta har samme gjengene som orginal og det funker fint.

pga fingjenger på arp,og at tiltrekkningen skjer oppe ved bruk av studs og ikke nede i blokka

som ved bruk av bolter.

Link to comment
Share on other sites

pga fingjenger på arp,og at tiltrekkningen skjer oppe ved bruk av studs og ikke nede i blokka

som ved bruk av bolter.

 

 

det kan ikke være fingjenger på arp boltene (1/2) og grov gjenger (3/4) på strekkboltene

gjengene i blokka endrer seg ikke så begge boltene må ha samme gjenger.

Link to comment
Share on other sites

det kan ikke være fingjenger på arp boltene (1/2) og grov gjenger (3/4) på strekkboltene

gjengene i blokka endrer seg ikke så begge boltene må ha samme gjenger.

tror du misforsto meg litt :) prater om studs/pinnebolter jeg altså.samme gjengene nede,men

fingjenger oppe(den delen av pinnebolten som stikker over toppen).

når vi prater om arp så er det studs/pinnebolter..

Link to comment
Share on other sites

Kjører med 12.9 på min....som anbefalt av Wingdude.....med litt lengdemod funker de helt greit....ga vel ca 150 kr for dem etter det jeg husker....ihvertfall vesentlig billigere enn både ARP og org.....samt at de kan brukes flere ganger......

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

Flere ganger? Skulle kanskje heller hatt borrelås... Blir det ikke rett første gang ettersom dere demonterer toppen så ofte? Blir grp A pakning og strekkbolter på meg, hører så mange som har problemer med ARP og slikt. Skal ikke kjøre 500 hk heller så.

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt 12.9 bolter en rekke ganger, både på egnes og andres motorer, funker like greit som ARP, men er mye billigere. Drar man til med samme moment som ARP så sier det seg selv alt blokka blir like lite eller mye stressa, uansett hvilke av disse man bruker.

Selv gidder jeg ikke spytte i flere tusen kr for ARP, når man får 12.9 bolter til en hundrings gjør en like bra jobb. Strekkbolter er uansett ubrukelig i alle fall, de må skiftes hver gang toppen er av, og det skjer litt oftere enn en familiebil-motor.

Link to comment
Share on other sites

Sier det på nytt, hvorfor skal toppen av hele tida? Og hvis strekkbolter er ubrukelige, hvorfor brukte Cosworth det i utgangspunktet?

Link to comment
Share on other sites

Sier det på nytt, hvorfor skal toppen av hele tida? Og hvis strekkbolter er ubrukelige, hvorfor brukte Cosworth det i utgangspunktet?

Fordi folk ofte kjører i stykker, mye ladetrykk og lite bensin som de fleste cosworth-eiere har erfart ikke er en bra kombinasjon.

Ford bruker strekkbolter på stort sett alt av motorer, kanskje fordi de vil tjene gode penger på naive folk ....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...