Jump to content

Lovlig å Sveise Rust?


Ford Stv

Recommended Posts

Hvor mye er det lov å sveise på rammevangen?? Har no DIGRE Høl som jeg lurte på å sveisa igjen! Men så har jeg også MYE rust rundt opphenget te Bakstillinga! Går detta ann å gjøra no med?? Er ikke akkurat no sveiser sjøl! hehe.. Er synd å måtte vrake en bil pga litt rust under når bilen er ganske bra ellers!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

alt av bærende konstruksjoner skall sveises av en godkjent person sies det...

 

men det tilsyne ikke ser, har de ikke vondt av :P så sveis det selv og sørg heller for og puss det ned fint å kliss på masse tectyl etter på... blir kjempe kjempe fint det :)

Link to comment
Share on other sites

Pass på å ta allt da, hvis ikke kommer det fort igjen.. ;)

 

 

 

 

Hehe, sierra å escort mk3-4 er litt for ny, desverre.. mindre rust under på de litt gamlere ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

En god(perfekt?) sveis holder like godt som materialet det er sveiset i... :huh:

 

helt riktig det, mange av den eldre generasjonen mener at sveisen blir sterkere ved elektrode sveising, men det er feil, og elektroder er helt ubrukelig på kaross da, men sånn generelt, så er mig/mag like sterkt som elektrode sveising, for det blir ikke sterkere enn materialet du sveiser i, uansett om du benytter dekk gass eller elektroder...

 

Jeg har en typisk gammel dags lærer... mege sær gammel mann som går av med pangsjon om 1-2 år... Så det nytter ikke å diskutere sveise metode med han når det skall sveises på tykkt materiale gitt...

Link to comment
Share on other sites

men hva er en godkjent person da ??

er det bra nåkk med fagbrev ???

 

alt av bærende konstruksjoner skall sveises av en godkjent person sies det...

 

men det tilsyne ikke ser, har de ikke vondt av :P så sveis det selv og sørg heller for og puss det ned fint å kliss på masse tectyl etter på... blir kjempe kjempe fint det :)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

alt av bærende konstruksjoner skall sveises av en godkjent person sies det...

 

men det tilsyne ikke ser, har de ikke vondt av :P så sveis det selv og sørg heller for og puss det ned fint å kliss på masse tectyl etter på... blir kjempe kjempe fint det :)

 

Hvem er det som sier det?

Du kan gjøre alt av sveisearbeid på din egen bil,men du har ikke lov til å gjøre noe på andres biler.Du kan også bytte alt av foringer,bremser og styring på din egen bil uten at biltilsynet sier noe som helst.

For en del år siden når en vanlig Sierra sedan kostet mye penger og en Cosworth kostet like mye som et hus var det mange som skjøtet en bakpart fra en Sierra 2,0 over på en Cosworth for å slippe avgifter.Dette var det privatpersoner som fikk godkjent etter at biltilsynet hadde sett på arbeidet som var utført.Har kun hørt om en som måtte gjøre opp igjen noen av sveisene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en forskrift om sveising av bærende konstruksjon, den stod oppslått på et godkjent verksted.

Der stod det at rust på bærende konstruksjon skal utføres av godkjent sveiser ved godkjent verksted.

Best å få tatt det før noen ser det og påpeker det, det de ikke vet har de ikke vondt av...

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Sveising på bærende konstruksjon BØR gjøres av fagmann uansett. Det var påbudt tidligere at fagfolk skulle gjøre det, men mulig regelverket er myket opp??

 

Materialet bør forvarmes før man sveiser, dette for å unngå herding av materialstrukturen i stålet.

Blir det herding, så blir ramma sprøere rundt sveisene og den vil da ha lettere for å sprekke i det området.

 

Det nest viktigste ved sveising i rammeverk, er å bruke stål av riktig tykkelse.. Ofte 2,5-3mm stål i rammevanger/bærebruer etc.. Da nytter det ikke å legge utenpåsveising.. Da må det innfelling til.

 

Men får du tak i stål, forvarmer det så mye du kan med varmluftpistol før sveising, og holder det varmt en stund etter sveising med varmluftpistolen.. (full guffe på pistolen altså) Så burde det ikke bli noe problem..

Holder med halvtime, et kvarter før og etter.

 

Sørg også for å tectylere mer enn bare rustområdet.. Hvis du ikke har sveist bilen, bør nesten alt tectyleres.

Ellers vil jo 3 våte flekker med tectyl under bilen gjøre de fleste mistenksomme, alt fra BT til en evt kjøper av bilen.

 

Har sveist en del på bil.. Noen kilometer med MIG tråd ja.. også endel rammasveising.. .

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic
Sveising på bærende konstruksjon BØR gjøres av fagmann uansett. Det var påbudt tidligere at fagfolk skulle gjøre det, men mulig regelverket er myket opp??

 

Som du ser, bare for å spesifisere det..

Jeg vet at det var ulovlig for privatpersoner å sveise ramme og annen bærende konstruksjon.. Dette inkluderte faktisk kanaler ettersom disse ofte er en del av den bærende kostruksjonen.

Men ettersom det er litt vrient å se hvordan arbeidet er utført etter at ting er montert, lakkert eller tectylert, så tror jeg ikke BT er så nøye på det lenger. Så lenge det ser og kjennes holdbart ut. :D

 

Det at jeg har gjort det, etter beste evne, og tips fra fagfolk. Betyr ikke at det er lov.. ;)

 

Tenk sikkerhet..

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Stemmer det. Sveising har en tendens til å gi en herdende effekt, dermed blir stålet hardere rett ved og rundt sveisen.. Hardere stål sprekker litt lettere.

Nå er det ikek så mye svakhet å snakke om, men jo, uten skikkelig forvarming så blir stålet svekket litt.

 

Ingen nekter deg å sveise rust på egen bil, det har aldri vært ulovlig å sviese rust på egen bil.

MEN, å sveise i bærende konstruksjon, det var ulovlig tidligere.. Vet ikke hvordan det er nå.

 

Men gjør man jobben bra så er det som Ford stv sier.. Det de(BT) ikke vet har de heller ikke vondt av.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

En anonym tlf til BT kan sikkert avklare problemet helt for deg..

 

Men det er riktig, du kan jo svi enten økonomisk eller helsemessig med dårlig arbeid. Eller begge??

 

Hvis sveisen gjør at rammevangen sprekker og knekker og du raser ut av veien, eller inn i noen andre?

 

Da blir det fort veldig kjedelig.. Har hørt om tilfeller hvor forsikringen krever tilbakebetaling av erstatninger fra "skjødesløse" kunder.. Kjedelig å starte tidlig i livet med et usikret lån på 1million kroner.. pga personskade på en annen person.

 

-Hør med BT, er ikke sikkert det er bedre å sveise enn å ikke sveise.. Evt spør fakfolk på Fordverksted, eller karosseriverksted..

Billigere med 4000 i sveisearbeid, enn f.eks 100tusen i materielle skader.. eller mer?

 

Hvor mye er det snakk om at du skal ha sveiset? Hvor digre er høla? Hvor er de ? Kanaler, bærebro, rammevanger eller?

Link to comment
Share on other sites

Kanaler ja! Å Rammevangene er ganske borte fra borte ved diffen å bakover! Åsså er det ganske mye å bløtt rundt opphenget til bakstillinga på førersiden! Helt framme ved kanalen der! Er stort sett det! Bilen er bra ellers veit!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Koster nok fort en 7-10tusen eller mer, vet ikke om du får kjøpt det stykket over bærebrua bak på føresida.

Med mindre du får hentet det fra en ok bil hos huggern.. Ikke en lett kuttejobb akkurat..

9" kutter, eller JOL (Jaws Of Life) kan være nødvendig redskap for å få med alt.

 

Med mindre du er heldig å finner noen som kan fikse det for deg, rimeligere..

Tipper det er litt utenfor siden du etterlyser råd her..

 

Vanligvis tar verksteder rundt 2000 for å bytte kun kanalen, hvis hjulbue, eelr innerkanaler og biter va gulvet kommer i tillegg blir det fort mer kroner..

 

Det var grunnen til at jeg sveiste bilen min ulovlig, selv.. Måtte bytte mye på den ja...

 

Send inn bilder hvis du har .. Lettere å bedømme da..

Fort at det blir billig å hente inn en delebil, evt handle bil....

 

Lykke til uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Får vel prøve å ta no bilder under der! Hater Rust! Jeg skrur å gjør alt sjøl! Men når en ikke har sveise apparat da står en dårlig til når det blir høl ass! Blir vel kanskje til at jeg leiter etter en bil med gåen motor å flytter over alt!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...