Jump to content

Amal Ventil


Guest Michal

Recommended Posts

når jeg kjøpte bilen min så var amalventilen koblet ut.

 

det går en vakum slange rett fra aktuator klokken og ned til wastegaten.

noen som vet hvorfor dette er gjort?? :unsure:

bilen går på 270 oppsett.

Link to comment
Share on other sites

:blush: ups :blush: må drikke litt kaffe før jeg skriver kanskje?? :P

 

ja stemmer det. fra klokka og rett ned på turbo. men hvorfor fjerne amalventilen??

og er det best å kjøre med eller uten??

Link to comment
Share on other sites

:blush: ups :blush: må drikke litt kaffe før jeg skriver kanskje?? :P

 

ja stemmer det. fra klokka og rett ned på turbo. men hvorfor fjerne amalventilen??

og er det best å kjøre med eller uten??

Cpu sier den har en feil og kjører ned lade trykket om ikke amal ventilen er der ( tatt av kontakten ) FORDE den har konstant strøm og ikke - får strøm når den skal virke .

Link to comment
Share on other sites

okey.

har prøvd å kjøre med og uten men merket ikke så stor forskjel da men

det kan altså være grunnen til at trykket sank fra 1,1 til 0,7 sånn plutselig.

kjører uten den nå så kanskje trykker stiger tilbake til 1,1 hvis jeg setter på amalventilen igjen??

Link to comment
Share on other sites

http://www.totenauto.no/teknisk/Sierra_Sap...gnosis_Info.pdf

der er det mye nyttig .

Håper du også er klar over - MAP må ikke ha coil ledningen i nærheten av seg da gir den feil signal .Dette er noe de fant ut på vinge- 2wd der coilen ligger bak støt demper tårnet og coil ledningen som regel blir lagt ned ved MAP og inn ved TPI til fordeler lokk - dette er forandret på 4x4 og escort ..

Og for og gjøre forvirringen total - Med standar MAP og chip er det umulig og få over 0.9 bar slik er programmet bygd opp ..

Link to comment
Share on other sites

dette er en 4 x4 sierra og coil ledningen er ikke i nærheten, og den kjører med escort cossie dyser og 270 chip og 32 actuator eller hva den fine blå fra cosworth.no heter :P hvertfall ikke orginal.

Link to comment
Share on other sites

dette er en 4 x4 sierra og coil ledningen er ikke i nærheten, og den kjører med escort cossie dyser og 270 chip og 32 actuator eller hva den fine blå fra cosworth.no heter :P hvertfall ikke orginal.

men orginal 2 bar MAP ?

Link to comment
Share on other sites

kjører faktisk med 2 ,5 bar map fra en escort cosworth siden en kompis hadde det liggende og jeg trengte ny og det har fungert greit.

 

det kan være årsaken, men trykket holdt seg på 1,1 selv etter at jeg byttet til den??

er først nå i det siste trykket sank??

skal kjøre på med 330 oppsett til neste sommer så da går jeg gjennom hele bilen så jeg slipper alle disse små feilene som tidligere eieren har brukt biligst mulig løsning på <_<

Link to comment
Share on other sites

du må ikke bruke den 2,5bar map'en!

 

når den leser 1,5bar og gir 5V tror ECU at du har 1bar og du får aaalt for lite drivstoff.

esccos dysene er også identiske med de i 4x4-sedan.

Enda en motor der topp pakningen får skylden for att eieren ikke har lest leksen sin .

Link to comment
Share on other sites

ikke bruke 2,5 bar mappen? bilen har/hadde maks trykk på 1,1 bar som nå har synket til 0,7, burde være nok bensin da??

 

ok noen fler som er enige i at det ikke er så lurt??

 

og som sagt så skal bilen bygges til steg 3 til sommeren med ny motor så fungerer det å kjøre med 3 bar map, 270 chip . ny actuator eller MÅ man bruke 2 bar på orginal/270 oppsettet?

Link to comment
Share on other sites

nr 1

Kjører du standar chip - 2bar map - amal - og regulatoren er . 31 - alt ok

nr 2

Har du byttet chip - få tak i oppsetet for chipen - NOEN kjører med standar map ( ikke 2,5 )og 270 hk og større forspenn på aktuatoren ( egentilg ikke og anbefale ).

Nr 3

En seriøs chip (330 hk ) - MÅ du bytte Map til 3 bar - ic - . 34 reg - dyser .

Les dette : http://www.pjmotorsport.com/stage2.asp

Link to comment
Share on other sites

vet veldig godt hva man trenger på de forskjellige oppsettene av chip osv..

derfor bilen skal bygges opp igjenn. (fjerne alle snarviene tidligere eier har brukt)

 

hører bare med folk om hvor "forsvarlig" det er å kjøre som den er nå..

det som sitter på bilen nå er fra en tidligere eier og jeg prøver bare å få bilen til å komme seg gjennom denne vinteren, før den får en full restaurering :)

 

ps: hva mente du egentlig med det at topp pakningen får skylden bige??

Link to comment
Share on other sites

hva turbotrykket ditt er er jo 100% klinkende likegyldig.

 

den std mapsensoren (som steg1 skal ha) leverer et signal fra 0-5V. En 2.5,3,4 osv bar mapsensor har også et signal fra 0-5V - men disse skal jo jobbe i et større område - så hvis en 2bar og en 2.5bar får samme trykk vil signalet fra 2bar'n være høyere (opptil max).

 

chippet ditt er jo programmert slik at når du får et gitt signal fra MAP skal motor få en viss mengde bensin.

oversatt til enkel norsk: du brenner mest sannsynlig svært magert om du kjører et helt vanlig steg1/270 oppsett.

 

for all del, fortsett å kjør med den mapsensoren for min del, er ikke jeg som smelter noe...

Link to comment
Share on other sites

virker som noen tar dette innlegge litt for personlig her men...

 

ja vet at dette er feil map sensor, og JA vet det ikke er lurt å kjøre med den.

men har nå gjort det i over et halvt år uten at det har "smelt".

 

men som SAGT bilen skal så si bygges "100%" ny så jeg gidder ikke bruke en tusen lapp her og der nå.

 

men takker for svar. konklusjonen er altså at den 235 bar map`en skal man ikke bruke HEHEHE.....

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
virker som noen tar dette innlegge litt for personlig her men...

 

ja vet at dette er feil map sensor, og JA vet det ikke er lurt å kjøre med den.

men har nå gjort det i over et halvt år uten at det har "smelt".

 

men som SAGT bilen skal så si bygges "100%" ny så jeg gidder ikke bruke en tusen lapp her og der nå.

 

men takker for svar. konklusjonen er altså at den 235 bar map`en skal man ikke bruke HEHEHE.....

 

Har du ikke den orginale 2 bar mapen som sitter der orginalt da? den er jo best egnet til steg 1 som du har og da kan du likevel kjøre 1 bar turbotrykk.Jeg ville i hvertfall justert ned ladertykket til 1 bar peak selv om du fortsatt vil kjøre med 2,5 bar map sensor.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
niks klarte å knekke tappen på den :angry:

så da bruker jeg en 2,5 fra ekscorten som nødløsning..

 

Ok.Jeg selv tror ikke det er noen fare å kjøre med en escort map,men det er det vel sikkert mange meninger om :D.

Link to comment
Share on other sites

det funker som bare f*** det.

noen har som mener at den ikke gir nok bensin pga andre singnaler el noe??

og dette ville føre til et "BANG" til slutt men har virket i et halvt år nå så??

 

men har fortsatt ikke fått svar hva årsaken kan være til at trykket mitt plutselig sank fra 1,1 bar til 0,7 over natten??

men har satt på amal ventilen igjenn nå og det er bedre enn å kjøre uten!

virket som om trykket ikke kom før 3500 rpm uten amal ventilen??

Link to comment
Share on other sites

nei når jeg kjøpte bilen var amalen koblet ut. og da gikk bilen på 1,1 bar.

så en vakker dag sank det til 0,7 bar. samme om amalen var på eller ikke.

 

men trykkmåleren stod stille helt opp til 3500 rpm uten amalen.

nå som jeg har satt på amalen igjen spretter nåla opp og ned som bare det :lol: men trykket står fortsatt på 0,7??

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
nei når jeg kjøpte bilen var amalen koblet ut. og da gikk bilen på 1,1 bar.

så en vakker dag sank det til 0,7 bar. samme om amalen var på eller ikke.

 

men trykkmåleren stod stille helt opp til 3500 rpm uten amalen.

nå som jeg har satt på amalen igjen spretter nåla opp og ned som bare det :lol: men trykket står fortsatt på 0,7??

 

Fjærn hele amalen og alle ledninger som går fra amal til turbo,actuator og luftfilterboks og kjøp den en boost kontroller fra www.krb.no så skal jeg love deg att trykket kommer tidligere og att du kan justere trykket på riktig måte.Hvis du korter inn(skrur)stanga på aktuatoren for mye så er ikke dette bra siden du får allt for mye forspenn på wastegaten og ofte ukontrolerbart trykk(har skjedd meg selv før jeg kjøpte en boost controller).

Link to comment
Share on other sites

det funker som bare f*** det.

noen har som mener at den ikke gir nok bensin pga andre singnaler el noe??

og dette ville føre til et "BANG" til slutt men har virket i et halvt år nå så??

 

men har fortsatt ikke fått svar hva årsaken kan være til at trykket mitt plutselig sank fra 1,1 bar til 0,7 over natten??

men har satt på amal ventilen igjenn nå og det er bedre enn å kjøre uten!

virket som om trykket ikke kom før 3500 rpm uten amal ventilen??

 

Du kjører vel så pent da...??

Hvis du mater på og ligger mye på turtallsperra (std cossie kjøring), så skal du ikke se bort ifra at noe ryker ved bruk av den mapen.... men kjører du pent så går det sikkert helt fint et halt år til, og da skal du jo bytte alikevel, og sikkert fjerne amalen da den ikke har så mye for seg lenger... Ang trykket ditt, så kan du prøve med en slange rett fra innsug til actuator og se om det hjelper

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...