Jump to content

Turbo Kit


Guest rask-drosje

Recommended Posts

Sweet. Dette var kjekt .. Bedre å betale 700kr for å overhale den man har selv enn å kjøpe brukt til 2k for å finne ut at den var nesten like dårlig som den man hadde. Fint funn :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

server begge mine turboer selv -vinge og 4x4 . mener det var en her inne som selger samme settet . Turbo reparatørene i norge sier det er farlig og serve selv . Danmark sier - så lenge den ikke brukes extremt er det ingen fare og serve selv , De har tilogmed lagt ut på hjemme siden hvordan det gjøres .

http://www.turbodk.dk/web/web123.asp

og som du ser 3000 for servis FØR den er knekt .............

Link to comment
Share on other sites

Tror RS-motorsport har overhalingssett til T3 og T4 for en rimelig penge! :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Er det forsvarlig da? Hvis man skal BRUKE turbo'en(E) etterpå?

 

Hehe, hva tenker du på? Selfølgelig er det forsvarlig. :D

 

Er det forsvarlig å bruke bilen etter man har byttet dekk da?

 

 

 

 

 

 

 

 

:P

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje

Tror ikke det er noe problem. Det er akselen og impellerene som avgjør om det må balanseres. Dersom det ikke er skade på disse skulle det ikke være noe problem. Vet det er store hastigheter . Har drevet litt med fjernstyrte biler med hastigheter opptil 40000 omd/min og der er det ikke nødvendig og avbalansere selv om man bytter lager eller veiv forde det er gjort på forhånd. Dette gjelder kun ved overhaling uten fysisk skade... Skal ivertfall prøve. Dersom det funker bra så vil prisene på brukte turboer gå ned og det er jo bra .. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

du burde vite hva du holder på med når du skal overhale en turbo selv. er ikke bare og skru opp og bytte lager og sette sammen igjen...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem. Det er akselen og impellerene som avgjør om det må balanseres. Dersom det ikke er skade på disse skulle det ikke være noe problem. Vet det er store hastigheter . Har drevet litt med fjernstyrte biler med hastigheter opptil 40000 omd/min og der er det ikke nødvendig og avbalansere selv om man bytter lager eller veiv forde det er gjort på forhånd. Dette gjelder kun ved overhaling uten fysisk skade... Skal ivertfall prøve. Dersom det funker bra så vil prisene på brukte turboer gå ned og det er jo bra .. :)

 

Les hva jeg skriver. En turbolader ER balansert, når kompressorhjulet skrues av akselen MÅ kompressorhjul OG mutter settes nøyaktig slik de satt da du tok de av. Dessuten er 40000rpm ingenting sammenliknet med med en turbolader. I en turbolader roterer hjulene over dobbelt så raskt. Alle turboladere er balansert. Når en klåfingret kar skal overhale selv og ikke tar hensyn til dette er den ikke balansert lenger.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

synes det er rart , den er avbalanser når du tar den fra verandre , merker du den må det bli ok .

Den må jo demonteres ETTER avbalansering for montering i lager huset . Og bronse foringene ligger jo " flytende " inne i huset med seger ring på hver side - du presser de jo ikke fast . Tror det er mere en " myte" for att de skal tjene penger . Har kjørt med min 4x4 som jeg selv overhalte hjemme uten noen problemer i sommer .Tror det er viktigere og serve ofte -før det blir problemer .og å la den gå seg ned før du stopper olje tilførselen .

Link to comment
Share on other sites

synes det er rart , den er avbalanser når du tar den fra verandre , merker du den må det bli ok .

Den må jo demonteres ETTER avbalansering for montering i lager huset . Og bronse foringene ligger jo " flytende " inne i huset med seger ring på hver side - du presser de jo ikke fast . Tror det er mere en " myte" for att de skal tjene penger . Har kjørt med min 4x4 som jeg selv overhalte hjemme uten noen problemer i sommer .Tror det er viktigere og serve ofte -før det blir problemer .og å la den gå seg ned før du stopper olje tilførselen .

 

Hjelp... De skrur akselen sammen og monterer denne i en avbalanseringsbenk. Så fjerner de litt her og litt der så utstyret viser at hele greia er balansert. Så merker de hvordan alt sitter iforhold til hverandre før de skrur det fra hverandre igjen, for de må jo selvfølgelig skru det fra hverandre når det skal monterers med lagre i hus osv. Nå som de har merket hvordan ting sitter når det er balansert, er det ikke noe problem å montere det sammen igjen uten å ødelegge balanseringen. Når man så skal demontere dette igjen, må man merke det pån ytt slik at balanseringsarbeidet som ble gjort da turboen ble produsert ikke går i vasken.

 

Når en akselen har mye slakk som vi alle vet hva er, er dette fordi lagrene slites. Disse er i bronse og bronse er mykt. Og siden de er slitt har de vært kontakt med akselen selv om det er meningen at det skal ligge en oljefilm mellom her. Den kan også være skader på akselen iform av riper osv. Akkurat som man finner på en veivaksel. Men disse ripene vil ikke effektivt hindre kontakt mellom aksel og lagre. Hvis akselen har slike riper må den slipes, akkurat som en veiv. Å montere i nye lagre vil bare flytte problemet en kort tid inn i fremtiden. Akkurat som å sette nye lagre på en slitt veiv. Verksted som overhaler turboen sliper ned akselen og setter inn oversize lager, dette løser problemet. Så det er ikke alt man kan gjøre med et slikt overhalingssett.

 

Vær så god, her har du gode tips for vurdering av overhaling av en turbo. Og glem ikke å montere akselen sammen akkurat som du demonterte den.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

spurte disse om over dim på foringer - lager :

http://www.gikturbo.se/

http://www.turbodk.dk/web/web1.asp

http://www.turbolader.net/

http://www.turboservice.se/

http://www.universal-turbos.com/

http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/

alle lurte på hva jeg mente med det , var den så sliten ble den byttet , da hadde den som regel skader på skovler - hus .

Men alle leverte sett til og bytte lager :

Garrett Model no /TA/TB/TC03 - bestillings nr - Part no 707897-0001

Egentlig synes jeg dette sier alt :

Servicing the OEM turbo is simple and is considered a Do-It-Yourself project which will not require special tools or skills. Since the T3 turbocharger uses a pre-balanced rotating assembly, this balancing will be retained when re-assembling these units (IE: no need to balance the turbocharger after rebuild)

Link to comment
Share on other sites

spurte disse om over dim på foringer - lager :

http://www.gikturbo.se/

http://www.turbodk.dk/web/web1.asp

http://www.turbolader.net/

http://www.turboservice.se/

http://www.universal-turbos.com/

http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/

alle lurte på hva jeg mente med det , var den så sliten ble den byttet , da hadde den som regel skader på skovler - hus .

Men alle leverte sett til og bytte lager :

Garrett Model no /TA/TB/TC03 - bestillings nr - Part no 707897-0001

Egentlig synes jeg dette sier alt :

Servicing the OEM turbo is simple and is considered a Do-It-Yourself project which will not require special tools or skills. Since the T3 turbocharger uses a pre-balanced rotating assembly, this balancing will be retained when re-assembling these units (IE: no need to balance the turbocharger after rebuild)

 

Grunnen til at de sliper akselen er at det er mye billigere enn å bytte den. Du kan ikke sette på overdimlager uten at det er slipt på akselen.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje

Takk for støtten Bige...

 

Har skrudd biler i 20 år og først nå de senere år er det tilgjenngelig reppsett til turbo for private personer.

Det sier seg jo selv at skadede deler må skiftes og dertil avbalansering men hvis dere leser om hva de sier og ikke bare er så FFF.... Negative til dette . Det er ikke deres penger jeg skal bruke . Det er jo flere som har gjort dette tidligere som det kommer frem fra forumet her... Og det funker... Men hvis dere vil bruke 3000,- kroner og oppover uten og sette nødvendigheten i tvil så skal jeg ikke legge meg i det. Det er jo bare ett eksperiment. Går det ikke så går det ikke. og går det så har jeg spart mye peng. Ps. prøv og bruk garanti på en turbo som har havarert etter og ha kjørt på overtrykk. Går like dårlig som en turbo du server selv... :D

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de sliper akselen er at det er mye billigere enn å bytte den. Du kan ikke sette på overdimlager uten at det er slipt på akselen.

Da må du jo slipe ned HELE akselen ( mindre diameter )-svekke den mye - forde foringene er jo hele , lik ei hylse du trer over akselen !

Og til Rask-drosje jeg har som tildligere skrevet overhalt min i sommer på have bordet og kjørt 13tkm med den uten noe tap i trykket .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...