Jump to content

Teknisk Kontroll!?


Recommended Posts

Guest cossiegutten
Posted

har selfølgelig blitt stoppet i teknisk kontroll, eksosen bråkte for mye og måtte derfor inn til kontroll med bilen, hos biltilsynet. ble stoppet i helgen, bilen skal vises innen 1 mnd ifølge seddelen jeg fikk.

Driten med hele greien her, er at på seddelen skrev han FULL TEKNISK KONTROLL.

 

Sierra cosworth sedan 4x4 (ombygd og godkjent) 87cl til 91cosworth (godkjent opp til 214 hk i vognkort)

 

MOTOR:

Grønne dyser

Turbonetics T4 turbo (høyglanspolert UHELDIGVIS)

Turbonetics Extern wastegate (går rett ut i friluft)

Grenrør

3" moongose fra turbo

stor 4" slange til luftfilteret

k&n filter

oil catch tank

 

 

UNDERSTELL:

AVO coiloverkit

8x16" Escort cosworth felger

Black dimond borrede/slissede skiver forran og bak

 

 

ELLERS:

morette dobble lykter

 

 

+ sikkert noe jeg har glemt..

 

 

Har ikke bremset bilen, så jeg vet ikke hvor mye det er.. noen som tørr å tippe ?

(Kjører nå 1,8 - 1,9 ladetrykk)

 

 

 

HVA GJØR JEG ?

(så og si uaktuelt å bytte tilbake til orginal motor/turbo)

 

 

Bor selfølgelig i Bergen hvor Hjelle/Gjelle jobber (en kjent kontrollør pga hvor streng han er, også blandt andre stasjoner, en meget syk mann altså).. Evnt hvor kan jeg kjøre å godkjenne den ? hvor de kanskje ikke er så tett i hodet som han her ??? Voss ?

 

 

 

TAKKER PÅ FORHÅND!

Posted

Shit..

Slik som jeg tolker dette er det 3 ting du bør prøve å fikse.

1 Strup ned ladetrykk og få justert utslipp så de er innenfor krav.( Jeg ville ha kjøpt inn en billig t3, std chip og dyser, er ikke noen formue)

2. Db fra eksos må ned. (der finnes det mange triks.)

3. Coilovers godkjenner de neppe...

 

slanger og bling bling, skal de ikke si noe på så lenge det er forskritfsmessig.

Posted

for det første er bilen godkjent ombyggd til 91 4x4 er den godkjent med 220hk,

Avo coilovers kan du fjerne med en gang pga dei er IKKE TUV godkjent og finnes ikke papirer på,

16 escort cosworth får du ikke godkjent pga et 25, max er 7,5 per side og 15 tot, eg fikk ikke papirer på dei hos ford,

 

Er det deg kalle??

 

Kjør til voss, RUNE HJELLE er eit STORT RÆ.HØL!!!!!!!!!!!!!!!!!! (krangla mye me han)

 

evt

Mer en det tviler eg du trenger gjøre noe med, med mindre den er over 95db

Posted

cossiegutten: etter som jeg har forstått har Rune Hjelle gått videre i systemet. Han med den grå kadetten i Åsane har nettopp fått den godkjent med turbo og 216hk eller noe i Fyllingen. Så det er jo håp. Hvis du trenger felger å låne så kan jeg bistå med noen org felger. Turbo har du vel fra før ellers har sikkert Alex en liggende. Husk at det ikke er tillat å la veivhusventilasjonen gå ut i naturen så den MÅ nok inn i motoren på ett vis. Kommenterte dette sist jeg snakket med deg. :) Hvis jeg ikke husker feil mangler du vel deksel over reg.reim som jeg vil tro du bør ha med tanke på at ting skal være idiotsikkert. Kanskje turbo-skjold også. Lykke til. Alex vet sikkert noe lurt siden han har hatt mange cosworther som e bygget om og godkjent.

 

MVH Tommy

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

Det er vel ingen problem for deg siden du får billige deler. he he

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

Tinga du vil få mangel på hos en vanlig pargrafrytter:

Ekstern wastegate, eksosanlegg, veivhusventilasjon, coiloverkit, felger.

Lyktene er vel godkjente ? Pass på å skru ned ladetrykket til en drøy halv bar du, og fjern ladetrykksmåler om du har det.

Posted
Tinga du vil få mangel på hos en vanlig pargrafrytter:

Ekstern wastegate, eksosanlegg, veivhusventilasjon, coiloverkit, felger.

Lyktene er vel godkjente ? Pass på å skru ned ladetrykket til en drøy halv bar du, og fjern ladetrykksmåler om du har det.

 

korfor fjerne måler da??

Den ska dei jo drite i,

veivhusventilasjonen tar du inn i gjen på motor, og korfor skru ned trykket??

 

Dette gjorde ikkje eg da eg var på teknisk, kjøre me 3" moongoose og, bytta ikkje når eg var hos biltilsynet

Posted

Hvis man har med en regelrytter hos statens vegvesen å gjøre, er det om å gjøre å sørge for at han får færrest mulig ting å henge seg oppi, han er vel ikke dummere enn at han forstår at når man kjører med ladetrykksmåler inni bilen, så er det fordi man har tuklet med ladetrykket, alså effektøkning.

Guest cossiegutten
Posted (edited)

Om jeg gjør følgende:

 

-0,5 Ladetrykk

-Riktig DB (forslag ? org eksos passer ikke på denne turboen)

-Org.dempere/fjører (evnt med eibach fjører med papirer)

-Org felger

-Deksel over reg reim

-Org lykter

-Fjerne turbotrykksmåler + a stolpen

-Riktig avgass (87 mod trenger jo ikke Kat. ?)

 

Men beholder disse tingene:

 

Turbonetics t4 turbo (har vel ingenting å si hvilken turbo man bruker. så lenge hk stemmer)

K&n filter

Turbonetics Extern wastegate (Vet de i det hele tatt hva dette er ?)

Grenrør

Oil catch tank (jeg slipper jo ikke noe ut i naturen, det går jo ned i tanken)

 

 

Vil den ikke gå gjennom da ? Noen som har prøvd lignende ?

 

 

 

 

 

Absolutt siste utvei, er jo å bytte ALT tilbake igjen, men det kommer til å koste meg alt for mye TID, PENGER OG JOBBING så vil prøve uten...

Edited by cossiegutten
Posted

Du kan jo forsøke deg med den velkjente stålullen i eksosen, men da må du nok kanskje jobbe litt med å få det til. Filteret skal det ikke være noe å si på, samme med greinrøret, annet enn at de kanskje vil se at dette ikke er orgianlt.

Wastegaten vet de kanskje ikke hva er, men sannsynligvis bråker den altfor mye, i tillegg at den går rett ut, og ikke inn på eksosen din igjen.

Catch-tanken er ikke problemet, men utluftinga på denne går vel ut i friluft, og ikke inn på innsuget slik det er orginalt.

Posted

wingdude: den går nok ut i friluft ja.

 

Cossiegutten: har du ikke org turboen liggende da? det var vel det på den da du kjøpte den. Ville prøvd å få alt til å se mest mulig orginalt ut. Har du Moongose med en eller to potter. Har du en potte målte jeg 106db ved 4500 rpm på den forrige cossien min.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Guest cossiegutten
Posted

Har ikke turbo liggende nei...

 

Har 1 potte under bilen og en helt bak...

Posted
Hvis man har med en regelrytter hos statens vegvesen å gjøre, er det om å gjøre å sørge for at han får færrest mulig ting å henge seg oppi, han er vel ikke dummere enn at han forstår at når man kjører med ladetrykksmåler inni bilen, så er det fordi man har tuklet med ladetrykket, alså effektøkning.

 

Hmm, lurer på om eg hadde måtte byta til is instrument vis eg sku inn ??

for vingen har jo måler i instrumentet, eller escort´n.

 

Talentløst, måleren har dei ikkje noe med, ka me biler som har måler org??

 

Dette skjønte er svært lite av. Sorry Kjetil.

 

Dette går fint du, bytt eksos, bytt felger til org, og anna hjuloppheng så går dette fint ska du se.

 

PS reis til voss, knarvik, odda el haugesund.

Glem den drittsekken Rune

Guest JvhCossie
Posted

Hvis du får ned trykket til ca 0.5 bar så det er org effekt, bytter fjører og dempere kommer du langt.... Turbo og slikt trenger du ikke bytte så lenge det ikke overstiger 15% av Original effekt...

 

Evt skaff deg bremser og papirer på disse så kan du godkjenne bilen din med det antall hk du har ved fullt trykk... siden det er bil fra før 96 er det ikke noen avgifter inne i bildet...

 

Mente det skulle være TüV på MoonGoosen men... ikke hatt noe problemer med dette jeg i allefall...

Posted
knarvik har ikkje biltilsyn som kontrollerer bilar lenger. de er lagt ned, og flytta til fyllingsdalen.

desverre.

 

 

Voss next da...

 

Eg hadde ingen problem med min.

Rs 500 ic,

3"

1.8bar

Poly race ++++

 

Da eg var på teknisk..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...