Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skulle gjerne ha bygd om hjulopphenget til noe slik som det er på Gruppe A escorten. Med justerbare krengningshemmer og justerbare bærearmer.

Burton har justerbare bærearmer med metall-fôringer, men krengninshemmer er ikke så lett å få tak i. Det skulle være mulig å bruke en orginal gruppe-A del der ettersom en kan bruke staget ned til bærearmen til å få det til å passe med burton-bærearmen.

Det kompresjons-staget hadde også vært fint å få tak i men det kan en kanskje lage selv i passende alu-matriale når man har fresemaskin og slikt ?

Posted

opti2.JPg

 

hvordan funker dette?

 

hva er fordelen med dette, kontra standard?

 

kan det være noe bra med at hjulopphengene på hver side ikke har noen form for forbindelse med hverandre?

 

altså, det er sikkert ikke noe dårlige greier, men jeg vil vite hva som er bra med det...hvis noen skjønner, hehe......

Cosworth!

Posted

Det er vel dette som med rette kan kalle uavhengig oppheng. Det vanlige er jo linket sammen med stabilisatorstaget. Det skal kunne justeres mye bedre når man ikke har dette felles staget. Leste om det i ClassicFord en gang. Akkurat hva som er fordelene er jeg ikke sikker på, men jeg lurer på om det har noe med forspenning av fjører og understell, samt muligheter for camber, caster og toe in justering.

Får håpe jeg ikke sprer usannheter nå. Men gode greier skal det være uansett.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Guest Komfort
Posted
opti2.JPg

 

hvordan funker dette?

 

hva er fordelen med dette, kontra standard?

 

kan det være noe bra med at hjulopphengene på hver side ikke har noen form for forbindelse med hverandre?

 

altså, det er sikkert ikke noe dårlige greier, men jeg vil vite hva som er bra med det...hvis noen skjønner, hehe......

 

Stabstaget skal vel også være der ?!! De stagene er bare forsterking av stabstaget i lengderetning.

Posted

Stabstaget skal vel også være der ?!! De stagene er bare forsterking av stabstaget i lengderetning.

 

stab staget er fjærnet + gummi foringen øverst på støt demperen er fjærnet og byttet med del av aluminium- eksentrisk opplagret ( se bilde). Er som og kjøre gokart - rister og bråker bra ...... men slik er GPA forstilling ....

cos-63.jpg

Posted

trur rally design har det grp A stab staget som du tenker på.

 

mvh

Geir

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

bige: hvordan fungerer det å kjøre uten stabstag da? vil tro at bilen vil være veldig ustabil på tørt føre og godt feste....har sikkert feil, men please, correct me :)

Cosworth!

Posted

grp A har stag stag men ikkje festa på normal måte.har compression struts festa der org stab stag er og grp A staget er framfor traversen.stag endane liknar på knivblad som du vrir før ønsket stivheit.er også forskjellige gods tjukkleikar på sjølve staget

 

zoo motorsport lagar diverse sånne grp A saker

 

mvh

Geir

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

Zoo Motor sport er det ingen med vett i hodet som handler fra. Det de driver med er rett og slett tyveri. Evt landeveisrøveri. Og nå snakker jeg av meget dyrekjøpte erfaringer. Frarådes på det aller sterkeste.

 

Jeg så det de hadde på Rally-design, men det er ikke justerbart, og så litt spinkelt ut syns jeg. Men billig var det jo..

Får satse på å finne noe orginalt som ikke koster skjorta og buksa og....

Posted

hva tenker du med justerbart??stivheit eller?

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

Var oppe som diskusjonstema før og dette med Zoo, men det kom aldri fram hva som hadde skjedd... Har ikke noe imot å få vite det nå. :)

(Offtopic, men lell da gut...) ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted

har ikkje hatt problem med dei eg i hvertfall.

 

kjempekar brom.hjelpsom som få.min erfaring

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

hei , på det øverste bilde så skan man bruke stab stag ellers så er bilen nesten ubruklig, det er laget for å bruke org stabstag,

 

mye å hente på fastheten i forstillinga, blir betydelig fastere i akslerasjon og ned bremsing,,

hjulnavet, blir stående helt på samma plassen (lengderetnigen) som det blir injustert til.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Posted

Når vi snakker om Gr.A .. hvor kan jeg få kjøpt dette? forstilling, understell generelt osv.. Url's please :) url til zoo motorsport ? og andre plasser..

Posted

I stedet for stab.stag, går det et casterstag fra hver lenkarm og fremover. Dette gir justeringsmuligheter for castervinkler.

Det inngår 2 casterstag, ledd og braketter i satsen. RS417 kr 2170,-

 

Reservedeler :

Braketter, (par), RS418 Kr. 410,-

Casterstag, RS419 Kr. 310,-

Ledd, høyre eller venstre side, RS420, Kr. 310,-

Uniball, 8200lbs, RSRM8T Kr. 335,-

 

 

Ang.: Montering av justerbare lenkarmer, compression struts og droplink:

Sjekk homologeringspapirene for den klassen du skal kjøre i.

 

 

 

DROP LINK SATS.

 

Spesiellt utviklet til å brukes sammen med compression strut satsen. Casterstagene kan dermed forbindes med stab.stag fra 12-27mm. Ved å flytte plasseringen av klemmene som settes inn på stab.staget, kan ?krengningsstivheten? justeres. Satsen består av 2 klemmer, 2 korte stag, 4 M10 uniballs, samt skruer og muttere.

 

RS5212 Kr. 1340,-

 

Ang.: Montering av justerbare lenkarmer, compression struts og droplink:

Sjekk homologeringspapirene for den klassen du skal kjøre

Posted

har du noen bilder av dette eller?

Posted

Bige : HVOR kan jeg bestille det der? vil ha et heftig hjuloppheng fremme, med justerbare lenkarmer, casterstag, stabstag osvosv..

Posted
Var oppe som diskusjonstema før og dette med Zoo, men det kom aldri fram hva som hadde skjedd... Har ikke noe imot å få vite det nå. :)

(Offtopic, men lell da gut...) ;)

 

Du kan vel si det slik at jeg vart anna' sve' når det viste seg at braketter og hatter ikke passa i måneskinn. De ville ikke sende nye braketter osv så da var det bare og lage selv da... Som om det ikke var dyrt nok fra før så måtte jeg tegne og få maskinert hatter og braketter på et maskineringsverksted og kjøpe materialer til dette. Jeg har angra en del på at jeg ikke handla et 343mm kit fra GGR i steden for å si det slik... :blink:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...