Guest YBD Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk?
Guest Komfort Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Hvis du har forspenn i fjæra i actuatoren når du monterer den vil ikke WG åpne før du du når det innstilte trykket. Hvis motorstyringa bruker amalventil til å regulere trykket vil den "lure" actuatoren til å tro at trykket ikke er nådd ved å "blø" ut trykket til actuatoren.
RS 1000 Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest jornhan Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo?
RS 1000 Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo? Neida. Prinsippet er akkurat det samme. En ventil må f.eks åpne 8 mm før den fløder nok til at den kan kontrollere ladetrykket nå motoren har fullt turtall. (Sammnligne gjerne med en vanlig eksosventil) Den må altså begynne å åpne lenge før fullt ladetrykk for å komme i riktig posisjon når ladetrykket endelig er jobbet seg opp til ønsket verdi. Elektronikk er eneste utvei og det er også grunnen til at RS 500 brukte akkurat det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
fiesta_xr2i Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 må jeg da skru ut stanga mi for å få mer trykk da?? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi
Bdt Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 hvordan ladetrykks styring er anbefalt a? COS it`s WORTH it!
bige Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 håper dere gjør det slik som det står i boken ???????
Guest Larsern Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Det er ikke alltid man kan følge boken når det ikke er orginalt lenger. Dette blir bare rett med orginal wastegate actuator.
Guest jornhan Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo? Neida. Prinsippet er akkurat det samme. En ventil må f.eks åpne 8 mm før den fløder nok til at den kan kontrollere ladetrykket nå motoren har fullt turtall. (Sammnligne gjerne med en vanlig eksosventil) Den må altså begynne å åpne lenge før fullt ladetrykk for å komme i riktig posisjon når ladetrykket endelig er jobbet seg opp til ønsket verdi. Elektronikk er eneste utvei og det er også grunnen til at RS 500 brukte akkurat det. Takker for infoen Pelle,da ble jeg litt klokere.
bige Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo? Neida. Prinsippet er akkurat det samme. En ventil må f.eks åpne 8 mm før den fløder nok til at den kan kontrollere ladetrykket nå motoren har fullt turtall. (Sammnligne gjerne med en vanlig eksosventil) Den må altså begynne å åpne lenge før fullt ladetrykk for å komme i riktig posisjon når ladetrykket endelig er jobbet seg opp til ønsket verdi. Elektronikk er eneste utvei og det er også grunnen til at RS 500 brukte akkurat det. Hva var det rs 500 brukte av extra elektronikk ?? noe jeg ikke har funnet !!!
RS 1000 Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo? Neida. Prinsippet er akkurat det samme. En ventil må f.eks åpne 8 mm før den fløder nok til at den kan kontrollere ladetrykket nå motoren har fullt turtall. (Sammnligne gjerne med en vanlig eksosventil) Den må altså begynne å åpne lenge før fullt ladetrykk for å komme i riktig posisjon når ladetrykket endelig er jobbet seg opp til ønsket verdi. Elektronikk er eneste utvei og det er også grunnen til at RS 500 brukte akkurat det. Hva var det rs 500 brukte av extra elektronikk ?? noe jeg ikke har funnet !!! Herregud ! Det er ingen RS 500 har grønne dyser eller mer enn 224 hk heller da ? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
bige Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 ønsker ikke og bil sammenlignet med han ............................... OK ?????
RS 1000 Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 ønsker ikke og bil sammenlignet med han ............................... OK ????? Det er absolutt ingen fare for det. Du kan være helt trygg. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
RS 1000 Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Si meg, åpner WG litt når turboen spinner opp før den kommer til punktet da den skal slippe forbi overflødig trykk? Den er vel helt stengt pga fjæra i WG-klokka? Og åpner først når den får gitt trykk? Ja, og det er dessverre uungåelig hvis man ikke monterer elektronisk ladetrykkstyring. Alle Wg har ett "crack" trykk dvs det trykket der wg ikke lenger er tett. Dette trykket er 30 - 50 % av ladetrykket. Det er altså slik at dersom du kjører ett ladetrykk på 1.0 BAR på vil Wg begynne å lekke allerede på 0,3 - 0,5 BAR og dette reduserer selvsagt spool up. Husk at actuatorstangen må stå langt ute når man har stabilt trykk og fullt turtall. Ok,fint dette ble tatt opp for dette har jeg også lurt litt på,men hvis man monterer ekstern wastegate så vil dette "cracket" bli borte og man vil få tidligere trykk siden man fjerner både actuator og wastegate i turbo? Neida. Prinsippet er akkurat det samme. En ventil må f.eks åpne 8 mm før den fløder nok til at den kan kontrollere ladetrykket nå motoren har fullt turtall. (Sammnligne gjerne med en vanlig eksosventil) Den må altså begynne å åpne lenge før fullt ladetrykk for å komme i riktig posisjon når ladetrykket endelig er jobbet seg opp til ønsket verdi. Elektronikk er eneste utvei og det er også grunnen til at RS 500 brukte akkurat det. Takker for infoen Pelle,da ble jeg litt klokere. Bare hyggelig. Jeg ønsker deg maksimalt resultat og siden du har Autronic som bl.a. har denne muligheten innebygget så er det lettere for deg enn for de fleste å oppnå det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts