frode Posted January 15, 2004 Posted January 15, 2004 Lurte på hva folket syntes er den beste 4-sylindrede motoren du får i en standard sierra er, med sikte på ytelse, trimmbarhet og holdbarhet? '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
Guest Bust Posted January 15, 2004 Posted January 15, 2004 hva er forskjellen på en "2.0i" og en "2.0is" motor?
Guest H.M.Kongen Posted January 15, 2004 Posted January 15, 2004 ikke en dritt.det er 115 hester i dem begge..
Fordman Posted January 16, 2004 Posted January 16, 2004 Tror ikke DOHC'en kommer sterkt ut av denne undersøkelsen :oops: [21' Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line] [12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk] [06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016] [05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016] [06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015] [13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn --> solgt mai 2015] [03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013] [03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009] [98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007] [92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006] [93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert 2002]
frode Posted January 16, 2004 Author Posted January 16, 2004 2.0is er vel "sportsutgaven" man fikk av sierra fram til '87, og. 2.0i er vel standard innsprøytningsmotoren man fikk etter '87? Trodde den "gamle" is'en hadde 115 hester, mens den vanlige "nye" etter '87 hadde bare 105... '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
Count Posted January 16, 2004 Posted January 16, 2004 IS var vel bare at den var senket og hadde noe utvendig og innvendig snacks.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
frode Posted January 16, 2004 Author Posted January 16, 2004 okay, så is-motoren er den samme som kom som standard insprøytningsmotor etter 87 også da? I så fall har jeg misforstått og beklager på det sterkeste. '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
Guest H.M.Kongen Posted January 16, 2004 Posted January 16, 2004 etter litt forskning så har jeg funnet ut at det er litt andre løftetider på ventilene på vanlig i og is..is'en er litt mer turtallsvillig mens den vanlige i'en er det jevnt drag i..
focusst Posted January 18, 2004 Posted January 18, 2004 etter litt forskning så har jeg funnet ut at det er litt andre løftetider på ventilene på vanlig i og is..is'en er litt mer turtallsvillig mens den vanlige i'en er det jevnt drag i..Litt rart det er samme kammen på dem da!! Dette er akkurat samme motoren! Samme effekt ved samme turtall og samme dreiemoment ved samme turtall! Over til fienden...
frode Posted January 18, 2004 Author Posted January 18, 2004 ok. jeg gir meg i hvert fall. ingen har stemt på 2.0i, så bare stem på 2.0is isteden da... eller helst DOCH da selvfølgelig '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
focusst Posted January 18, 2004 Posted January 18, 2004 okay, så is-motoren er den samme som kom som standard insprøytningsmotor etter 87 også da? I så fall har jeg misforstått og beklager på det sterkeste.Den fikk 105 HK etter katalysatorpåbudet i 89! Over til fienden...
Fordman Posted January 18, 2004 Posted January 18, 2004 Selv om ikke DOHC'en kommer sterkest ut med tanke på trimming (og til dels holdbarhet) medfører min forkjærlighet til denne motoren at dette innlegget får min stemme (jeg har jo mekket endel på denne motoren) :wink: Ytelsesmessig kommer DOHC'en greit ut (synes ihvertfall jeg..) [21' Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line] [12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk] [06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016] [05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016] [06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015] [13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn --> solgt mai 2015] [03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013] [03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009] [98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007] [92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006] [93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert 2002]
frode Posted January 19, 2004 Author Posted January 19, 2004 okay, så is-motoren er den samme som kom som standard insprøytningsmotor etter 87 også da? I så fall har jeg misforstått og beklager på det sterkeste.Den fikk 105 HK etter katalysatorpåbudet i 89! JAAAAAAA!!! Det var dette jeg mente! Fint om dette stemmer, for da hadde jeg rett allikevel...delvis i hvert fall! '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
frode Posted January 19, 2004 Author Posted January 19, 2004 Selv om ikke DOHC'en kommer sterkest ut med tanke på trimming (og til dels holdbarhet) medfører min forkjærlighet til denne motoren at dette innlegget får min stemme (jeg har jo mekket endel på denne motoren) :wink: Ytelsesmessig kommer DOHC'en greit ut (synes ihvertfall jeg..) Er enig med deg i dette:) Jeg er veldig fornøyd med min i hvert fall, etter jeg overhalte den i jula. '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
Anders Posted January 19, 2004 Posted January 19, 2004 Min iS har gått 320000 sier litt om holbarheten... puls att den e brå å trimme... Derfor valgte jeg iS :wink: Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
frode Posted January 20, 2004 Author Posted January 20, 2004 Ja det er jammen ikke dårlig det heller nei. Kanskje jeg heller skulle hatt en slik en. Vet du på hvilke måter du kan trimme denne, som du ikke kan med DOCH-motoren? '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
Anders Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 har hørt att toppen er en dårlig greie på dohc motorne,,, alla dyrt å trimme den.. og turbo er uaktuelt.. men som orginal motor er den sikkert topp!! Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
Peet Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 Min iS har gått 320000 sier litt om holbarheten... puls att den e brå å trimme... Derfor valgte jeg iS :wink: eyy du d e 330000 :wink: såvidt eg kan huske..
Guest H.M.Kongen Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 etter litt forskning så har jeg funnet ut at det er litt andre løftetider på ventilene på vanlig i og is..is'en er litt mer turtallsvillig mens den vanlige i'en er det jevnt drag i..Litt rart det er samme kammen på dem da!! Dette er akkurat samme motoren! Samme effekt ved samme turtall og samme dreiemoment ved samme turtall! det er hvertfall det de sa på Ford her i byen..jeg spurte han på delelageret og en på verkstedet og begge sa det samme så jeg tror nok mer på de enn på en hobbymekaniker..
WingDude Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 det er hvertfall det de sa på Ford her i byen..jeg spurte han på delelageret og en på verkstedet og begge sa det samme så jeg tror nok mer på de enn på en hobbymekaniker.. Du er temmelig tøff i kjeften, når du kaller han for en hobbymekaniker, du vet tydeligvis ikke hva han driver med til daglig :roll: Kanskje det er noe du kaller alle som ikke er enige med deg
Fordman Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Jeg er enig. Synes H.M. Kongen går litt langt her.Man skal ikke ta alt som kommer fra et Ford verksted for god fisk heller. Jeg har erfaringer på at det finnes kvasimekanikere på slike steder også!! Du må ikke ta dette til deg, Wingdude (vet at du jobber på et Ford verksted). Du kan faget ditt og vet hva du snakker om, noe som gir oss andre en viss trygghet når vi kommer spørrende inn på Ford forumet [21' Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line] [12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk] [06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016] [05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016] [06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015] [13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn --> solgt mai 2015] [03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013] [03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009] [98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007] [92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006] [93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert 2002]
Count Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Har veldig mye av de samme erfaringene som du Fordman. På fordverkstedet hvor jeg kommer fra er kompetansen så som så. Selv om det regnes som et av de største i regionen. På det lokale verkstedet derimot jobber det kun to personer, den ene er verksmester og den andre er sjef for delelageret.. De holder til i et lokale som er tilknyttet den lokale bensinstasjonen, og må kunne regnes som... Små... For å si det mildt. På den andre siden har jeg aldri møtt flinkere folk, nettopp fordi disse også er hobbymekanikere. De er interesserte i bil, de har peiling på bil, og de jobber med bil. Det er de ikke alltid på det nærmeste Fordverkstedet! Poenget er da at du ikke nødvendigvis kan regnes som fagfolk selv om du kan skifte en starter og foreta et hovedettersyn på en bil!Men, flinke og talentløse folk finner du alle steder. Forresten, du kan ikke ha andre løftetider hvis du ikke har ulike kammer. Det er jo disse som bestemmer akkurat dette. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest H.M.Kongen Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 det er ikke det,det er vel bare det at så lenge det er to stk på ford som mener no annet og har skrudd ford sikkert i 40 år så tror jeg mer på de enn på en som sikkert er flink men har skruing som hobby på kveldene.selv om jeg ikke vet hva han jobber med så tipper jeg det at han ikke jobber på ford verksted.
RsMuffe Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 tilbake med forskjellen på en is og 20i motor... motoren er den samma, men 20i har et litt annet innsprut enn is har.... 20i har lambda-sone blandt annet...... jeg har hørt av noen fagfolk som mener det at sitter smidde stempler og Ford Racing råder org. i is motor og itillegg mener dem at is blokka er mere forsterka enn 2 liter gasser selvom det står 205 på begge to? stemmer noe av dette her?
WingDude Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 om jeg ikke vet hva han jobber med så tipper jeg det at han ikke jobber på ford verksted. Du gjør det neppe særlig skarpt i lotto med slik tipping, for det er akkurat det han gjør, han jobber som ford-mekaniker, har nok lengre erfaring enn meg derfra også. Flere ting du vil tippe på ??
Recommended Posts