Jump to content

Bytte vannpumpe på 2.9 12v


Recommended Posts

Guest Erik Braseth
Posted

Hei

 

Skal kanskje en tur til Oslo i helga for å hente en scorpio. Problemet er bare at vannpumpa (sannsynligvis) er defekt. Og da blir det så jeg og en kompis kjører nedover for å bytte den og kjører bilen hjem til tr.heim.

 

Nå har jeg aldri bytta vannpumpe på en ford 6'er, men han som skal være med har gjort det tidligere. Men likevel er jo tips og hjelp ønsket ;)

 

Må vel av med vifta, som er skrudd med lingsgjenger (motsatt vei). Så kommer man til pumpa ganske enkelt, eller hur? Noe mer som må av, og eventuelle ting som kan føre til problemer? Har en Haynes manual, men der står det mest om 2.8. Er det ca likt?

 

Litt kjipt å stå 55mil hjemmefra og prakkes med noe man ikke får til

 

mvh

Posted

Det skal vel egentlig ikke være noe problem, tror jeg. kommer ganske lett til. Veit det er en spesialnøkkel for å a av viften, men vet ikke om du trenger det siden du skal bytte pumpe og ikke bare vifta. Det er en fastnøkkel med to knekker på, men som sagt så er det ikke sikkert du trnger den.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Guest Erik Braseth
Posted

Forsto det slik at man måtte av med vifta for å komme til skruene som holdt "water pump pulley" som det så fint heter i boka (kom ikke på den norkse oversettelsen).

 

Men ser at det kanskje er mulig uten å skru løs vifta, det hadde jo isåfall vært enklere.

 

Står også målene på denne spesialnøkkelen i boka, hvis man vi lage en selv. Er visstnok mulig å få av vifta uten også, hvis man skrur bort noen skruer kan man komme til med en vanlig fastnøkkel

Posted

Tar du av radiator og det, så trenger du vel ikke helt nødvendigvis og av med vifta for å få ut vannpumpe. Blir vel plass så du får med vifta opp, og kan skifte den med vannpumpene ute. Skal ikke være noe problem å skifte, var ikke det på 2,8'n jeg har hvertfall. Men der var det heller ingen kunst og få av vifta. Var vel festet med 4 helt vanlige skruer.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Posted
Tar du av radiator og det, så trenger du vel ikke helt nødvendigvis og av med vifta for å få ut vannpumpe. Blir vel plass så du får med vifta opp, og kan skifte den med vannpumpene ute. Skal ikke være noe problem å skifte, var ikke det på 2,8'n jeg har hvertfall. Men der var det heller ingen kunst og få av vifta. Var vel festet med 4 helt vanlige skruer.

Går greit skifte vannpumpa på 2,9. 2,9 vannpumpe er forskjellig fra 2,8+++.. Slipper å styre med termostaten som på 2,8. Er ca 10 stk festeskruer med 10 mm sekskanthode. Kjekt med ei lita skralle.

Nøkkel til vifta hadde de i alle fall før på feks biltema, tror det er 32 mm i ene enden og 36 mm i andre enden. Sett den på og kakk skikkelig til (links) så er vifta løs og kan skrus av.

Husk å tappe av vannet før du begynner..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Guest Erik Braseth
Posted

Tusen takk for betryggende svar gutter..

 

Ønsk meg og min utskremte kamerat lykke til, drar nedover på lørdag :)

Guest Erik Braseth
Posted

Slapp å bytte vannpumpe. Fant ut at det bare var tempgiveren til instrumentet som var bananas og derfor spretter tempmålern i været selv om bilen ikke er varm. Eier'n trodde den kokte fordi det fresa og bobla når han åpna lokket på ekspansjonstanken etter en kjøretur.

 

"Glemte" å fortelle eier'n dette, pruta ned prisen og kjørte hjem bilen :D

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...