Jump to content

2,9 24 v6


rene`racing

Recommended Posts

har lest et sted at ford begynte å eksperimentere med 24v motor på slutten av 80 tallet.

ville ha en cruise bil med litt effekt i og med automat. en av prototypene av BOA motoren hadde visst nesten 280hk, men det eide nesten ikke grep på bakhjula så den ble "trimmet" ned, men med de rette delene og modifikasjonene så er det ikke så vanskelig å få hentet ut nesten 270-280hk.

 

boa motoren sier de at er mulig å få ned i 0.8l - 0.9l et sted på langkjøring

 

men som jeg tror står litt lengere bak i tråden så er BOA enklest å få til å funke og BOB bedre motor, mest pga at den har 2 reg kjeder i motsetning til BOA som har et laaaaangt et (men fikk visst det i BOA også rett før overgangsperioden)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

GAA motoren ja, brukt i Gr. 2 og Formula 500

men det har vært prøvd ut litt på slutten av 80 også

Ford then went on to use the engine in the Granada Scorpio due its high reliability and raw power. Ford had a figure of 300bhp in mind to power the Granada Scorpio using an automatic gearbox.

 

This worked very well and provided immense power, but with a slight problem: lack of traction, due to the car being rear-wheel drive.

 

Rather than ruin the car with traction control, Ford decided to decrease the power output to around 220bhp with 210lb-ft torque. Even de-tuned, this amazing power-house still delivered and amazed.

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

har lest et sted at ford begynte å eksperimentere med 24v motor på slutten av 80 tallet.

ville ha en cruise bil med litt effekt i og med automat. en av prototypene av BOA motoren hadde visst nesten 280hk, men det eide nesten ikke grep på bakhjula så den ble "trimmet" ned, men med de rette delene og modifikasjonene så er det ikke så vanskelig å få hentet ut nesten 270-280hk.

Dette har du nok lest på topbossperformance.com og er rent sprøyt..

Lest litt igjennom her nå, å må si jeg stiller meg litt uforstående. Har kjørt 24V med man. kasse, å ble veldig skuffet. Null seigdrag, litt futt opp i turtall, men ikke akkurat noe å skrive hjem om. Er det ikke 0-100 på 8,8 el no sånt på aut.? er ikke mye under 8 sek da, med man.

Siden 24v ikke er en "ekte" Cosworth (dvs ikke YB eller BDA, selv om jeg ikke skjønner noen av argumentene som blir lagt fram) har den alltid vært en utskjelt motor. Buhu, ikke turbo. Buhu, dyr å trimme. Buhu, skipsanker..

Sannheten er at sammenlignet med en standard YB er den ganske lik, men mere kjørevennlig. Nettopp fordi den ikke har turbo, men høyere kompresjon og sylindervolum. Som igjen gjør at den har en jevnere momentkurve.

Jeg skal være så ærlig og si at jeg kunne aldri i verden tenkt meg en Sierra Cosworth. Men det er min personlige mening.

 

Fikk forresten akkurat kammene i hus, skal bli spennende å se hva de gjør med kjøreopplevelsen. ;)

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva vil evt. problemet være ved å transplantere en BOB i Sierra? Har en XR4i som jeg har planer om å montere 24V i men er usikker på BOA eller BOB.

Girkassa er en MT75 og bruker 2.8 svinghjul evt. 2.9 12V. Understell er Cosworth hele veien.

Vil jeg få problemer med motorstyringa fra BOB pga. at den torque-management?

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hva vil evt. problemet være ved å transplantere en BOB i Sierra? Har en XR4i som jeg har planer om å montere 24V i men er usikker på BOA eller BOB.

Girkassa er en MT75 og bruker 2.8 svinghjul evt. 2.9 12V. Understell er Cosworth hele veien.

Vil jeg få problemer med motorstyringa fra BOB pga. at den torque-management?

Har lest en del her, hvor får man tak i trimdeler? og hvor mye får man? hvor mye hk kan man dra ut av en bob med turbo og uten turbo med riktig deler?

Lurte også på hvor mye bør man gi for en 1995mod BOB motor med ledningsnett og hjerne, km.stand 160000km i sverige, har pris tilbud på 12000kr nå, har også en an fyr som selger en BOB motor for 6000 kr km.stand 270000km hvor langt går de? må man bytte register osv?

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 92 boa scorpio cosworth., svensk. den har litt rust.var litt for bra til å hugges. så det ble heller en lekebil,det er noe ikke synlig rust. så for å ha det moro

 

funker den bra. motoren går helt utrolig bra i utgangspunktet. jeg har prøvet meg frem med økning med hk med enkle inngrep.

 

bilen har automat. med 0,75 overdrive på 4giret. på 3.64 utv. med std dekk, 6200rpm, gjør den -90-140-.200-260kmt.

 

etter isbanetreffet på losna. bestemte jeg meg for å få mere futt. så det ble bygget nytt effektannlegg., fra før av hadde jeg kun tatt ut innmat i katt.

 

bare det alene ga en utrolig økning. men nå med dobble 2" frontrør.med simonz flammedempere. de går sammen til 3" ved kardangen.og en thorshov rustfri bakpotte bakerst. ga pen og sint lyd.

 

dvs måtte de org katt knee foran være der. pga det ble så mye exstra med å lage helt nye frontrør i denne omgang.

 

den org. 3.64 bakdiffen med uforutsigbar sperre. ble byttet ut med en 95 scorpio 2.0 kardangklokke med 4.27utv. denne ble sveiset med 100% ,

 

klokka er veldig solid.og det måtte slipes av litt på ene siden for å få den på plass.

 

jeg har et åpent filter på org luftsensor hus. og her ligger det en god sperre for mere effekt. man lager et 3" rør og mont på maf. det skal gi bra effektøkning.

 

utgangspunktet så ytet denne boa motoren 300hk. hovedsperra er innsuget. den dreper mest effekt. kompresjonene er lavere. man ser org stempla er dreiet ned

 

i midten. for å få 9,7;1 det var nok over 10 der i utgangspunktet. turtallsperrapå 6200 er også med på dempe. den drar villig mot 7500.

 

så selve ecu. er programert med lave fortenninger for å få en sterk motor. og holde effekten nede.

 

jeg har pratet med en svenske som monterte megasquirt på en std boa. kun eff anlegg.og åpent filter.

 

den ytet 260hk. uten fintuning. og med std innsug.

 

 

jeg har nå under utarbeidning et nytt innsug og grenrør til min motor. det vil og bli montert megasquirt.

 

oppgrad bensintrykk regulator. 3.5-4.0bar.

 

automatkassa j har er tydelig deffekt. da den slurer på siste giret. turtallet står stille på 5000rpm, mens farta øker. lock up.- som gjør at automatkasser jobber

 

som manuelle kasser fra et hvist turtall. gjør at det tar lang tid å tømme siste giret. selv om den nå har en toppfart på kun 215kmt.

 

den gjør 170kmt på 3 giret. og det drar den rett ut uten prob.

 

så gode gamle knusern kassa vil bli montert snart med letta svinghjul og 6paddle lamell.

 

så skal bli spennende å se hva denne motoren kan yte orginalt uten inngrep i selve motoren.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

ja, det passet virkelig inn her.

 

anbefaler deg.å skaffe en Hayenes ford reperasjonsmanuall. der bør du finne mye intr.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på dette "BR Racing V6", vist det er SÅ enkelt å få mer hester ut av 2,9 24cosworth.......hvorfor er det ingen som gjør det og kaller det en drit motor osv.................. :unsure:

 

Det er bare et spm. alså??

 

Lyst på 2,9 24v cosworth sjøl eg da men hadde vært greit med litt mer futt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hei, denne motoren er en nedplombert 300hk maskin fra ford.

 

med utganspunkt i 195hk. så er det ikke vanskelig å øke effekten.

 

jeg startet med en helt orginal motor,den sitter i lekebilen enda. og ser man litt rundt.så er dette en av de mest populære swap ,motorbytte for å få 200hk

 

i div biler, som granada. m-taunus.capri, sierra.etc. har ikke hørt et ord om noen som kaller dette en drit motor. den personen må ha røyka mer en sokka sine.

 

eller svært mot ford.

 

disse v6 motorene har noen svakheter som bør passes på. ellers blir det dyrt. kamkjedesystemet. bør ikke kjøres over intervaller.

 

mange av de billig scorpio cosw fra sverige eller rundt. kan ofte gått over 250000km, og uhvist hva som er gjort.

 

før man byner å tune disse. bør man sjekke ut dette med registerbytte først. et bytte er dyrt. og raser det. kan det koste mer en du aner.

 

jeg kjøpte min første 24v i sverige for 10k. eieren.en slesk svenske.sa den gjekk strøkent.da han parkerte den på en parkeringsplass.men hadde blitt påkjørt

så den ikke ville starte.

 

greit. tenkte jeg.sikkert sikkerhetsrele i bagasjen.som hadde klikka ut.

 

da jeg henta bilen prøvde jeg å fixe dette uten hell-. fikk ikke strøm til bensinpumpa.

 

 

 

tok med bilen hjem, og etter en del att og frem og direkte kobling av strøm på bensinpumpa. sku den prøves å startes.

 

maken til rakkle motor har j ikke hørt. den gjekk med et utrolig fæl skriking og ulyder. så dette måtte jo sjekkes nærmere.

 

 

toppdekksler av. og her hadde ene kamdrevet løsna fra kammen og gått inni drevet fra andre kammen. helt utslitt tagger.

 

når begge toppene var av var samtlige ventiler skakke.

 

hakk i stempla. utslitte kjedesleider. masse spon og plast i motoren.

 

alt var helt utslitt. stempla var svarte fra topp til bånn. alle lagra var helt tynnslitte. rart denne har gått.

 

svensken tok ikke tlf ,greit nok., men utrolig irriterende. bilen gjekk heldigvis i+ etter hugging. men ha det i bakhodet.

 

får du ikke høre motoren gå. så hadde jeg trukket meg unna.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jaa :D

 

slapp inn på prøve ;)

 

får holde en privat holdning. selv om man er frelst på ford.

 

du da??

 

har du bosatt deg i trondheim?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

oki., noe planer med explorer bunn??

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Dette har du nok lest på topbossperformance.com og er rent sprøyt..

 

Siden 24v ikke er en "ekte" Cosworth (dvs ikke YB eller BDA, selv om jeg ikke skjønner noen av argumentene som blir lagt fram) har den alltid vært en utskjelt motor. Buhu, ikke turbo. Buhu, dyr å trimme. Buhu, skipsanker..

Sannheten er at sammenlignet med en standard YB er den ganske lik, men mere kjørevennlig. Nettopp fordi den ikke har turbo, men høyere kompresjon og sylindervolum. Som igjen gjør at den har en jevnere momentkurve.

Jeg skal være så ærlig og si at jeg kunne aldri i verden tenkt meg en Sierra Cosworth. Men det er min personlige mening.

 

Fikk forresten akkurat kammene i hus, skal bli spennende å se hva de gjør med kjøreopplevelsen. ;)

 

Har ventet veldig lenge på å høre hva kammene har gjort med kjøreopplevelsen. Vurderer å bytte kammer på en BOA motor, så kunne ha vært interessant med en beskrivelse..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Åh, sorry, glemte helt av det jeg. :)

 

Det er med all sikkerhet den beste moden jeg har gjort. Ikke så treig på lavt turtall, og mye ivrigere i mellomregisteret.. Må oppleves! :D

Og ganske fornuftig pris var det på hele greia og.. ;)

 

Dels skyldes nok dette kamskiftet, men også at jeg skiftet timingskivene til BOB.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Høres fristende ut.. Er ganske fersk når det gjelder disse motorene, så hvor mye koster et slikt kamsett, hvem har disse og hvilket merke er å anbefale? Har også et lite problem som jeg håper noen kan svare sånn noenlunde på, fordi motoren har en tendens til å stoppe ved frikobling under kjøring, altså når turtallet faller til tomgang. Den starter igjen med en gang og går helt fint, men den stopper altså og helst med varm motor. Luftfilteret er et slikt åpent PiperCross konfilter, som skal fuktes med olje. Kan det ha noe med problemet å gjøre? Motoren tikker også litt, men bare etter at den har blitt ordentlig varm. Hvor normalt er dette, og hva kan ev. gjøres?

Motoren sitter forøvrig i en 84`Granada, komplett ombygd til Scorpio Cosworth, og med ledningsnett til cruisekontroll og computer.

Flott om noen her kan svare meg på disse spørsmålene..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Lest litt igjennom her nå, å må si jeg stiller meg litt uforstående. Har kjørt 24V med man. kasse, å ble veldig skuffet. Null seigdrag, litt futt opp i turtall, men ikke akkurat noe å skrive hjem om. Er det ikke 0-100 på 8,8 el no sånt på aut.? er ikke mye under 8 sek da, med man.

Nå leser jeg gamle poster her, men hvertfall..

 

Må ha vært noe tullerusk med den bilen du prøvde. Min Scorpio Cosworth har fortsatt automatkasse og gjorde under forsøkene 0 - 100 på ca 7 sekunder. 1. gir går til ca 85km/h med litt hjulslipp under veksling til 2. gir på tørr asfalt. Mods: Fjernet 4 x katalysatorer + k&n-filter. Synes ikke det er så ille. Jeg har allerede skrevet hjem om det. ;)

 

Høres fristende ut.. Er ganske fersk når det gjelder disse motorene, så hvor mye koster et slikt kamsett, hvem har disse og hvilket merke er å anbefale? Har også et lite problem som jeg håper noen kan svare sånn noenlunde på, fordi motoren har en tendens til å stoppe ved frikobling under kjøring, altså når turtallet faller til tomgang. Den starter igjen med en gang og går helt fint, men den stopper altså og helst med varm motor. Luftfilteret er et slikt åpent PiperCross konfilter, som skal fuktes med olje. Kan det ha noe med problemet å gjøre? Motoren tikker også litt, men bare etter at den har blitt ordentlig varm. Hvor normalt er dette, og hva kan ev. gjøres?

Motoren sitter forøvrig i en 84`Granada, komplett ombygd til Scorpio Cosworth, og med ledningsnett til cruisekontroll og computer.

Flott om noen her kan svare meg på disse spørsmålene..

 

Angående PiperCross konfilter, som skal fuktes med olje, så ligger det post her om rensing av MAF. Det kan hjelpe på problemet ditt.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg har en 92 boa scorpio cosworth., svensk. den har litt rust.var litt for bra til å hugges. så det ble heller en lekebil,det er noe ikke synlig rust. så for å ha det moro

 

funker den bra. motoren går helt utrolig bra i utgangspunktet. jeg har prøvet meg frem med økning med hk med enkle inngrep.

 

bilen har automat. med 0,75 overdrive på 4giret. på 3.64 utv. med std dekk, 6200rpm, gjør den -90-140-.200-260kmt.

 

etter isbanetreffet på losna. bestemte jeg meg for å få mere futt. så det ble bygget nytt effektannlegg., fra før av hadde jeg kun tatt ut innmat i katt.

 

bare det alene ga en utrolig økning. men nå med dobble 2" frontrør.med simonz flammedempere. de går sammen til 3" ved kardangen.og en thorshov rustfri bakpotte bakerst. ga pen og sint lyd.

 

dvs måtte de org katt knee foran være der. pga det ble så mye exstra med å lage helt nye frontrør i denne omgang.

 

den org. 3.64 bakdiffen med uforutsigbar sperre. ble byttet ut med en 95 scorpio 2.0 kardangklokke med 4.27utv. denne ble sveiset med 100% ,

 

klokka er veldig solid.og det måtte slipes av litt på ene siden for å få den på plass.

 

jeg har et åpent filter på org luftsensor hus. og her ligger det en god sperre for mere effekt. man lager et 3" rør og mont på maf. det skal gi bra effektøkning.

 

utgangspunktet så ytet denne boa motoren 300hk. hovedsperra er innsuget. den dreper mest effekt. kompresjonene er lavere. man ser org stempla er dreiet ned

 

i midten. for å få 9,7;1 det var nok over 10 der i utgangspunktet. turtallsperrapå 6200 er også med på dempe. den drar villig mot 7500.

 

så selve ecu. er programert med lave fortenninger for å få en sterk motor. og holde effekten nede.

 

jeg har pratet med en svenske som monterte megasquirt på en std boa. kun eff anlegg.og åpent filter.

 

den ytet 260hk. uten fintuning. og med std innsug.

 

 

jeg har nå under utarbeidning et nytt innsug og grenrør til min motor. det vil og bli montert megasquirt.

 

oppgrad bensintrykk regulator. 3.5-4.0bar.

 

automatkassa j har er tydelig deffekt. da den slurer på siste giret. turtallet står stille på 5000rpm, mens farta øker. lock up.- som gjør at automatkasser jobber

 

som manuelle kasser fra et hvist turtall. gjør at det tar lang tid å tømme siste giret. selv om den nå har en toppfart på kun 215kmt.

 

den gjør 170kmt på 3 giret. og det drar den rett ut uten prob.

 

så gode gamle knusern kassa vil bli montert snart med letta svinghjul og 6paddle lamell.

 

så skal bli spennende å se hva denne motoren kan yte orginalt uten inngrep i selve motoren.

 

 

Er ikke 2.912v å 2.9 24v råder like?

Isåfall må jo rådene tåle godt over 300hk iom at opprinnelig hkantall er 300?:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nysgjerrig på åssen Scorpio er å kjøre med bredere bakdekk enn fordekk(tenker på å ha det selv en dag..) Har du noen erfaringer du vil dele med allmennheten?

 

Jeg har 215/45/17 foran og 225/45/17 bak. (Goodyear Formula F1)

 

Sitter godt på veien, men det blir nok mindre dekk neste år, er litt for bredt tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Lynvingen

Hei. har akkurat kjøpt meg en slik motor. Hvor kan jeg få kjøpt trimdeler osv? hva er billigste og sikreste måten og få litt ekstra hk?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...