rene`racing Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 hvor mye ca må en rekkne med å betale for en 2,9 cossi motor,og hva bør en se etter? 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 ca 15000 for ok motor. står ein på autodb som virker som eit meget bra kjøp. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 Finnes en del av dem i Sverige. Gå på www.bildelsbasen.se og let der. Fant etpar der for mellom 10000 og 20000 svenske med gearkasse og ledningsnett. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted November 14, 2005 Author Share Posted November 14, 2005 har tenkt å bruke en 5 trinns tremec kasse på den,kan eg bruke ombyggings settet som er til t5 kassen da? 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 har tenkt å bruke en 5 trinns tremec kasse på den,kan eg bruke ombyggings settet som er til t5 kassen da?En Borg Warner T5 kasse altså? Ja det går med adapterplate solgt av TopBoss Performance - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Taunus Basic Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 Hvordan er MT75 kassa til denne bruken? Er ikke den tilnærmet skuddsikker?Har ikke så mye erfaring med Scorpio enda.. Holder på å kjøpe meg en nå snart.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 MT75 kassa vil funke helt fint den på V6 motorene, men man må få tak i kassen som ble levert med disse motorene i og med at huset til clutchen ikke er skrudd på, men støpt sammen med selve huset til kassen. T5 kassen er vel regnet som en litt sterkere gearkasse, men den er til gjengjeld treg å gire med i forhold til MT75 som er en mere moderne gearkasse i kontruksjon. MT75 er også det billigste alternativet ved å koble en manuell kasse til 24v motoren i Scorpio. Ingen deler trengs å produseres, alt kan skaffes bolt on. Ved bruk av Borg Warner (Tremec) T5 må en ny mellomaksel lages med tilhørende balansering osv. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted December 10, 2005 Author Share Posted December 10, 2005 hvor mye veier denne motoren? og ved hvilket turtall har den maks hk og nm? 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 (edited) Gamle Type BOA har "195"HK ved 5700 Rpm og 275Nm ved 4500 Rpm. Vekta er jeg litt usikker på.når det gjelder ytelse så var jeg og granadamaster 2.9ghia ute hos en fyr som hadde en granada med en 2.9 24v Scorpio Motor og Manuell kasse og ikke for å gjør deg lei deg rene`racing men den bilen gikk ikke noe spesielt bedre en 2.8i. personlig hadde jeg ikke goddet å gå for 2.9 24v i en granada.heller en 2.0 Cossi maskin med 330 oppsett Edited December 10, 2005 by jcegeland 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Når 24v'n kommer opp på 4000rpm må den da daske 2,8i en?? 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 (edited) cthansen: ja når den når rundt si ca 4000rpm så er den sprekere selfølgelig men når den når et vist turtall (er litt usikker si ca 6000) så mister den så og si all effekt... har jo nemmelig en 92 scorpio 24v ghia ståenes og vil jo si at den går bedre en en 2.8i. min konkluksjon er at den er dau på lave og høye turtall men bra mellom si ca 4000 og opp til 6000rpm.motoren mangler likson det siste lille puffet rett før du girer på en måte....for å si det sånn.. motoren er bygd for automat!! men men alt i alt er det jo en kjempegrei motor for all del. Edited December 10, 2005 by jcegeland 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted December 10, 2005 Author Share Posted December 10, 2005 litt trimm så komer det seg,er lite vits i å trimme en 2,8i,men er det noen som hvet vekten? 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 nei vet ikke hvor god 2.8i er å trimme men vist du bygger turbo så kan du jaffal få rundt 600hk stabilt men men. skal du trimme 2.9 24v NA?vist du skal ha mye hester billig så ville jeg gått for v8 eller en standard 2.0 cossi 10000-15000kr + en 330hk trimmchip. 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted December 10, 2005 Author Share Posted December 10, 2005 skal ha na trimm ja,"alle" bygger granada v8 for tiden så det gidder eg ikke,blir ikke noe værsting motor bygg dette,kanskje en ca 300 hk etterhevert,bygge 600hk på en 2,8i er dyrt!! 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 Kan ikke fatte hva som er feil med den motoren til kompisen din men...Jeg har scorpio 24v med manuell kasse, og den er sinna som bare det. Kunne gjort seg med en tur på rullende landevei for å få bort noen flatspots men...Det er ihvertfall MILEVIS unna en lat 2,8... 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted December 12, 2005 Author Share Posted December 12, 2005 Kan ikke fatte hva som er feil med den motoren til kompisen din men...Jeg har scorpio 24v med manuell kasse, og den er sinna som bare det. Kunne gjort seg med en tur på rullende landevei for å få bort noen flatspots men...Det er ihvertfall MILEVIS unna en lat 2,8... ja eg tror nok att den er endel sprekere..noe mer trimmings vennlig og. 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth87 Posted December 23, 2005 Share Posted December 23, 2005 Er T5 tregere å gire med en MT75?? er det muuulig at noe blir tregere en den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aleksakn Posted August 21, 2006 Share Posted August 21, 2006 par ting om 2.9 24v motor/gir/tuning 1. denne motoren er lavkomprimert fra ford og jeg har snakket en del med en kar fra england som anbefalte dette oppsettet: 2.5" eksos uten cat. bytte stemper så du får litt høyerekomp. (usikker på hvor mye). chip. skru opp bensin trykk med ca 15%. så vil du kunne hente ut 50 hester+ mer en originalt. 2. di fleste mener nye type motor er best av ulike årsaker. 3. t5 kasse leveres det adapter kit til, men mt75 passer rett på. 4. mt75 kasse og 7.5" diff med 3.91 utveksling vil du ha en toppfart på ca 220-230km/t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted August 22, 2006 Share Posted August 22, 2006 Ville holdt meg til enten 3.64 eller 3.36 utveksling. Har 3.36 og syns 1. gearet er uhorvelig kort til og med med denne utvekslingen.24v'n har 9,7:1 i kompressjon, vil ikke akkurat kalle dette lavkomp... Du kan likevel heve kompen ved a plane toppene.24v'n er veldig ømfindtlig på baktrykket i eksosen. Pass på så du ikke velger for tykke rør.De to motorene er i hovedsak like, bortsett fra det jeg skreiv i den forrige tråden. Ville holdt meg til den gamle versjonen, denne er lettest å ha med og gjøre, og ikke så kresen på hvordan den har blitt behandlet.Hvem er denne engelskmannen du har pratet med? 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LaLinea Posted August 22, 2006 Share Posted August 22, 2006 2,9 24V dauer på 5000rpm fordi da girer autolaten så det er sånn. Har sitti på med en med manuell å den daua på 5000 å må chippest for att den skal dra ut registeret, mener jeg han sa da for jeg var full... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossiman Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 2,9 24V dauer på 5000rpm fordi da girer autolaten så det er sånn. Har sitti på med en med manuell å den daua på 5000 å må chippest for att den skal dra ut registeret, mener jeg han sa da for jeg var full...Da var nok du drita full, får BOA drar ut hele registeret med manuell kasse Present : Ford Mondeo Stv 2000 mod Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod Past : Ford Sierra Sedan 1988 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Da var nok du drita full, får BOA drar ut hele registeret med manuell kasse Stemmer det. MEN det som er tingen er at hvis man har automatkassa på og bare trår ned i kick-down, så mener jeg å huske at den girte opp ved ca 4500-5000. Man må selv sette spaken i det giret man vil holde den i hvis den skal kjøre giret lengre, men da drar det fint helt opp til sperra det:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aleksakn Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Ville holdt meg til enten 3.64 eller 3.36 utveksling. Har 3.36 og syns 1. gearet er uhorvelig kort til og med med denne utvekslingen.24v'n har 9,7:1 i kompressjon, vil ikke akkurat kalle dette lavkomp... Du kan likevel heve kompen ved a plane toppene.24v'n er veldig ømfindtlig på baktrykket i eksosen. Pass på så du ikke velger for tykke rør.De to motorene er i hovedsak like, bortsett fra det jeg skreiv i den forrige tråden. Ville holdt meg til den gamle versjonen, denne er lettest å ha med og gjøre, og ikke så kresen på hvordan den har blitt behandlet.Hvem er denne engelskmannen du har pratet med? på min bir det 3.91 utveksling.. 1. gear har ikke no å si alikevel..0.4bar på to t3 turboer f.eks. ble anbefalt å ikke overskride 2.75" ekos så da tipper jeg 2.5" uten cat. er finfint. gamle motor ville jeg styrt unna for jeg liker å høre på "gamle" gutta som har gjort dette før.. av folk du kankje har hørt om så kan jeg nevne: mike på top boost og sten parner i sverige. bla. di mener det samme: ny type motor er vanskeligere, MEN sikrere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene`racing Posted August 25, 2006 Author Share Posted August 25, 2006 hvor mye arbeid er det å montere manuell kasse på den nyere motoren da?må da vær noen "eksperter" her i norge som fikkser det fint vell? 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Jeg har satt bob motor i xr4'n nå, hadde planer å bruke mt75 kassa på den men for øyeblikket sitter den gamle T9 kassa der. Ledningsnett og alt sånt no er silt ut og det som skal brukes er på plass. Desverre blir det ikke oppstart før om ca ett år da jeg avtjener verneplikt tjenesten nå. Har du ikke fått noe svar innen da kan jeg legge inn en post i denne tråden om hvordan det fungerer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now