Guest cossiegutten Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Sikkert mange av dere som har fått med seg at jeg hadde mye problemer med at turbo og grenrør glødet hele tiden før osv.... har funnet ut av problemet og har også kjøpt mye nytt, bla. annet turbo grenrør og ext.wastegate luftfilter og noen andre småting.... Alt har fungert som det skal, helt til igår....jeg hadde kjørt en stund den kvelden og så begynnte det å lukte svidd olje, så jeg åpnet panseret og sjekket men kunne ikke se noe annet enn at eksossiden på turboen var helt rødglødene... det som er rart var at det var BARE turboen og ikke grenrøret... fikk bilen på bukk, og såg at olje retur slangen var sprekket og lekket olje.fikk byttet slangen i kobberrør istedet.... Tenkte nå at alt var tipp topp, men det viste seg i morges at det ikke var.... like rødglødene!!!¤"T#t Dette skjer bare ved turbotrykk....om jeg kjører uten turbotrykk så skjer det ingenting. Min ENESTE ide, kan det være oljeslangen til turbo (stålomspunde) som har smeltet eller noe innvendig ? den har ligget borti grenrøret 2 steder. og der er det jo ikke akkurat kaldt.... MvhBjarte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Alt er nok i nærheten av slik det skal være høres det ut for. Har kanskje tålt litt høyere bensintrykk, hvis det blir glødende på forholdsvis lite turbotrykk? Grunnen til at turboen gløder og ikke grenrøret er nok at tempen blir høyere der eksosen samles, fordi det er fire ganger så mye eksos som går gjennom turboen i forhold til i hvert av primær rørene. Er grenrøret lagd i rustfritt, vil det også føre til at det ikke gløder så lett, da rustfritt ikke tar til seg varme like lett som støpegods og svartstål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Du har vel ikke skjært et lager i Turboen??? Sjekk om den går lett rundt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie_storm Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 slet med det samme, men var på is turboen min. Der var det en kombinasjon av feil tenning og for lite bensin. justerte tenninga, og mer bensin, så virket det bra. Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossiegutten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Turboen er veldig fin i lagrene...spinner lenge etter jeg snurrer den med fingen Har byttet til større oljeslange til turbo...glødingen er vekke no...om det er pågrunn av slangen vet jeg ikke. men det fungerer iallefall no... men ellers takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadrunner Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 regner med du har 3", men vist ikke, tett katalysator? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 det er tøft med glødende turboer hehehe. men ikkje uten at det er pga hardt kjør. har altig trud det skal vere sånn eg trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossiegutten Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 har 3" ja. kjører uten kat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 har 3" ja. kjører uten kat.enten er tenninga alltfor sein ellers so er det normal gløding gløder det når du kjører rolig og?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossiegutten Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 vet ikke om du har fått det med deg enda, men jeg har skrevet lengre oppe at den ikke gløder lengre... men nei den glødet ikke ved vanlig kjøring....bare visst jeg tok et par drag og så kjørte rolig en stund etterpå så var den fremdeles rødglødende... men nå er den fin som sagt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Alexander P Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 vet ikke om du har fått det med deg enda, men jeg har skrevet lengre oppe at den ikke gløder lengre... men nei den glødet ikke ved vanlig kjøring....bare visst jeg tok et par drag og så kjørte rolig en stund etterpå så var den fremdeles rødglødende... men nå er den fin som sagt... Justerer tenningen seg selv?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Må ta opp igjen dette her.. Lillebror sin bil gløder av helt rolig kjøring, std 4x4 motor, 270 chip, 3" mongoose, k&n filter 31"actuator og 1.2 bar ladetrykk på std T-3 og kjører nesten 3.8bar bensintrykk.. Han tør nesten ikke å gi på en gang, for den gløder av ingen ting virker det som.. gløder ut av eksos "portene" på mainfoil'n turbo'n noen ganger og downpipe'n.. Eneste gang jeg har vært borti lignende er på en std ohc med grenrør som hadde veldig feil tenning.. Men det burde jo ikke gå her.. Det er jo ikke justerbar. Kan tenninga i chip'et være så feil? Tror jo k\liksom ikke det da det er et ny brent chip fra kjetil "Pukkelrygg" -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 hadde det samme problemet med min og da var det de tre kontaktene på torpedoveggen som var feilen. gadd i feilsøke så jeg fjernet dem og dermed problemet. hehe men på min så hoppet turteller litt av og til så det er nok sannsynligvis noe med tenningen vil jeg tro. lite annet som kan gjøre det. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Må ta opp igjen dette her.. Lillebror sin bil gløder av helt rolig kjøring, std 4x4 motor, 270 chip, 3" mongoose, k&n filter 31"actuator og 1.2 bar ladetrykk på std T-3 og kjører nesten 3.8bar bensintrykk.. Han tør nesten ikke å gi på en gang, for den gløder av ingen ting virker det som.. gløder ut av eksos "portene" på mainfoil'n turbo'n noen ganger og downpipe'n.. Eneste gang jeg har vært borti lignende er på en std ohc med grenrør som hadde veldig feil tenning.. Men det burde jo ikke gå her.. Det er jo ikke justerbar. Kan tenninga i chip'et være så feil? Tror jo k\liksom ikke det da det er et ny brent chip fra kjetil "Pukkelrygg" Tenning på chipen er ikke feil! Ser at det ikke er nevnt hvilken mapsensor han kjører med, men regner med at det er std 2bar map da det er det som brukes på en "270" chip. Har du sjekket at bensintrykket følger ladetrykket? Har bremset mange biler den siste tiden og det er UTROLIG hvor mange av bilene som har problem med bensintilførsel når ladetrykket kommer!Det er da en grei regel å sjekke dette, og da gå over: bensinpumpe, filter, ledninger og ikke minst trykkregulatoren! Og etter det jeg ser så laget jeg denne chipen 1.3.2007 og har han kjørt så lenge med dette problemet og ikke spurt meg hva det kan være? Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 sjekk og tenningen, min var litt feil og da blei jo selvsagt det meget varm og rødglødende, helt til husnes hjalp meg så blei den bra, så tenning er en enkel ting å sjekke Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 som jeg har sagt så tipper jeg på at det på en eller annen måte er dårlig kontakt en plass slik at hjernen får feile signaler og dermed tenning blir feil. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 etter noen hadde skrudd på ene bilen vår så hadde han glemt å skru i lamda i downpipen på escort cosworthen og da ble turboen rødglødende og det hadde den aldri vært før... den bare lå løst på en måte oppe i hullet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Regner ikke med at det er chipet kjetil, bare tenker høyt, og feil tenning eller at den får bensin på feil tidspungt burde være feil'n.. Chipet har jo som sagt vært strøkent og virket finthele tiden.. Men tenninga kan den endre seg på noen måte, ev når den sender ut bensin? Har byttet den føler'n i fordeler'n om den har feil avstand, kan den sende feil signaler dà? -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now