lowman Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 heysann folkens..har bare et lite spørsmål..fikk melding om at di ville ha bilen min inn til teknisk kontroll.og min bil skal jo egentlig ha katalysator.den er jo da tatt vekk..og det er datasprut i bilen.det er ikke lambda sonde.har ikke sjekka avgassen nå..så vet ikke hvior mye den er..men ville egentlig prøve og sette på katalysator og se .uforbrent bensin ødelegger jo katalysatoren.men vil avgassen min forandre seg kun med katalysator uten lambda sonde?er jo litt andre ting og som må gjøres før kontrollen..men avgassen er jo det viktigste.takker for svar.er forøvrig en esocrt cosworth 92mod
Guest ST200evil Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 hvorfor vil dem ha deg inn da? du trenger ikke lambda nei, holder med cat.. men på min med 3"moongose klarte jeg og justere denne ned i under lamnba 1. dvs. 0,5 i co! men da MÅ DU IKKE grise kjøre med den, får da går den rimelig magert.. nå er bilen min en 86 mod så jeg slipper egentlig unna catalysator kravet.. men har biltilsynet meldt deg inn til kontroll uten grunn? fyy!!
lowman Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 hvorfor vil dem ha deg inn da? du trenger ikke lambda nei, holder med cat.. men på min med 3"moongose klarte jeg og justere denne ned i under lamnba 1. dvs. 0,5 i co! men da MÅ DU IKKE grise kjøre med den, får da går den rimelig magert.. nå er bilen min en 86 mod så jeg slipper egentlig unna catalysator kravet.. men har biltilsynet meldt deg inn til kontroll uten grunn? fyy!!ja dem har meldt meg inn .vet ikke hvorfor..tipper det er politi som har notert nr på bilen eller noe...forbanna dritt
Guest gbraen Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Kravet er jo at det må være under 0,5% CO, men samtidig under 300 ppm HC, så det blir nok vanskelig uten kat. Du kan bruke kat uten Lambdasensor, men da kreves vel litt pen justering av motoren slik at bensin/luftblandinga blir rundt 1:14,7. Skal jo ikke være så vanskelig, motoren måles jo på tomgang.
lowman Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Kravet er jo at det må være under 0,5% CO, men samtidig under 300 ppm HC, så det blir nok vanskelig uten kat. Du kan bruke kat uten Lambdasensor, men da kreves vel litt pen justering av motoren slik at bensin/luftblandinga blir rundt 1:14,7. Skal jo ikke være så vanskelig, motoren måles jo på tomgang.ja .stemmer det.men setter på orginal eksos.så ..
Guest ST200evil Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 min var da en 86 mod.. så jeg kan egentlig ha 1,5% men du hadde datasprut? gå inn med loggeren og få den mappet til rimeligere co.. skal gå det..
lowman Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 min var da en 86 mod.. så jeg kan egentlig ha 1,5% men du hadde datasprut? gå inn med loggeren og få den mappet til rimeligere co.. skal gå det..har liksom ikke kunnskapen til og begynne og skru på det...har hørt om fler som har vert inne og trykka og med dårlig resultathadde jeg bodd på østlandet hadde det jo vert greit..
Guest ST200evil Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 er da mange som kan justere dette i norges langstrakte land da. hehe... Ring Jens hannestad.. jenspeed
lowman Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 er da mange som kan justere dette i norges langstrakte land da. hehe... Ring Jens hannestad.. jenspeedja men ikke i rogaland tror eg..kan ikke reise helt til den sia av landet for det liksom.hehe
Guest FACE Motorsport Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 er da mange som kan justere dette i norges langstrakte land da. hehe... Ring Jens hannestad.. jenspeedja men ikke i rogaland tror eg..kan ikke reise helt til den sia av landet for det liksom.hehe Du kan jo evnt ringe til Pål Arvid Blytt (Polly Motorsport) 900 19 933 han kan kanskje hjelpe deg eller vet om noen som kan. Han holder til i Bergen.
WingDude Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Ved Periodisk kjøretøykontroll skal co være under 0,5 på tomgang, og under 0,3 ved ca 2000 omdr min, det er den siste som du ikke greier å "bestå" uten kat.Finnes ikke krav til HC ved en slik kontroll meg bekjent. Forøvrig kan det vel hende at det er andre ting enn akkurat CO du trenger bekymre deg om, ser vel ikke akkurat orginal ut i motorrommet den bilen din ? Tenker på trim, Hk osv.Tror det er større bekymringer
Guest gbraen Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Maks 300 ppm HC, 0,5% CO, og Lambda 1 på avgasstester. Helt sikkert!
Bdt Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 du får den nok innafor de grensene uten kat men da går den j.... magert(flere jeg kjenner som har gjort det).men tror de kicker på at katalysatoren er borte,er ikke så vanskelig å se det COS it`s WORTH it!
morty999 Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 hakke noe å si det.. bare den ikke er over grensene.. katten MÅ ikke være der..
Guest drezz Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Det som er fint med gammel bil. Min sierra e så gammel at æ slapp unna kravan om co trur æ hadde 5-6 ganger over den lovlie grensa, eller noe sånt. var ihvertfall utruli høyt under kontrollen
RS 1000 Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 heysann folkens..har bare et lite spørsmål..fikk melding om at di ville ha bilen min inn til teknisk kontroll.og min bil skal jo egentlig ha katalysator.den er jo da tatt vekk..og det er datasprut i bilen.det er ikke lambda sonde.har ikke sjekka avgassen nå..så vet ikke hvior mye den er..men ville egentlig prøve og sette på katalysator og se .uforbrent bensin ødelegger jo katalysatoren.men vil avgassen min forandre seg kun med katalysator uten lambda sonde?er jo litt andre ting og som må gjøres før kontrollen..men avgassen er jo det viktigste.takker for svar.er forøvrig en esocrt cosworth 92mod Ett tricks som skal virke er at man bruker 1 flaske kondensfjerner pr. 5 liter bensin. Folk har fått godkjent katalysatorbiler uten katalysator på denne måten. Kjør den ned på reservetanken og fyll på 3 flasker.Om ikke dette frister så hjelper det nok sikkert å fylle miljøbensin.I tillegg vil jeg anbefale deg å montere nye originale plugger med original pluggåpning eller litt mer. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Larsern Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 hakke noe å si det.. bare den ikke er over grensene.. katten MÅ ikke være der.. Kat må nok være til montert. Hjelper ikke at avgassene er under kravet. ..Evt noe som ser ut som en katalysator da i tillegg til at avgassene er lave nok. Om du har fått godkjent en bil uten så har du bare vært heldig, eller valgt "riktig" verksted.
Guest Magnus Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Hell på 50-60 % e85, kjør med org plugger så går den igjennom på avgassene. Men de sjekker jo om kat. sitter der. Men ikke gi fælt med gass, da motoren går magert på denne blandinga
Guest Larsern Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Svenskene har drivstoff de kaller E85.E for etanol og 85 for at det er 85% etanol, og 15 % bensin. Blir det samme som å fylle på kondensfjerner på nesten tom tank.
Guest Magnus Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 Er ikke hovedingridiensen i kondensfjerner isopropanol da?
Guest Larsern Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 Jo, men effekten blir den samme likevel.
lowman Posted October 29, 2005 Author Posted October 29, 2005 skal jo sette på org eksosannlegg.og mest sannsynlig kjøpe to nye katalysatorer og sette på org eksosen.men målte avgassen idag på jobb..og den va ganske høy.er usikker på om katalysatoren klare og ta vekk den.co var opp i 8.og det er jo kanon høyt.så..hehe
SierraCos2wd Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 hehe 8%. Jeg målte min for en stund siden og da var den under 1%. Og det med uten cat. Sierra Cos 90mod.Og jeg får ikke til å justere den opp sånn at jeg får høyere CO.Noen tips? Jeg får den ned på 0.3-4%.Men ikke høyere enn 1%.Det er en helt org cosworth.
FrodeH Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Om den er heilt orginal så er vel det en bra måleverdi! Kan jo vere at co-skruen på ecu`en trikser litt, kan ta kvelden om en skrur for langt inn.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now