Jump to content

teknisk kontroll(avgass?.skrekk og gru)


lowman

Recommended Posts

heysann folkens..

har bare et lite spørsmål..fikk melding om at di ville ha bilen min inn til teknisk kontroll.og min bil skal jo egentlig ha katalysator.den er jo da tatt vekk..og det er datasprut i bilen.det er ikke lambda sonde.

har ikke sjekka avgassen nå..så vet ikke hvior mye den er..men ville egentlig prøve og sette på katalysator og se .uforbrent bensin ødelegger jo katalysatoren.men vil avgassen min forandre seg kun med katalysator uten lambda sonde?

er jo litt andre ting og som må gjøres før kontrollen..men avgassen er jo det viktigste.

takker for svar.er forøvrig en esocrt cosworth 92mod

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

hvorfor vil dem ha deg inn da? du trenger ikke lambda nei, holder med cat.. men på min med 3"moongose klarte jeg og justere denne ned i under lamnba 1. dvs. 0,5 i co! men da MÅ DU IKKE grise kjøre med den, får da går den rimelig magert.. nå er bilen min en 86 mod så jeg slipper egentlig unna catalysator kravet..

men har biltilsynet meldt deg inn til kontroll uten grunn? fyy!!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor vil dem ha deg inn da? du trenger ikke lambda nei, holder med cat.. men på min med 3"moongose klarte jeg og justere denne ned i under lamnba 1. dvs. 0,5 i co! men da MÅ DU IKKE grise kjøre med den, får da går den rimelig magert.. nå er bilen min en 86 mod så jeg slipper egentlig unna catalysator kravet..

men har biltilsynet meldt deg inn til kontroll uten grunn? fyy!!

ja dem har meldt meg inn .vet ikke hvorfor..tipper det er politi som har notert nr på bilen eller noe...forbanna dritt

Link to comment
Share on other sites

Kravet er jo at det må være under 0,5% CO, men samtidig under 300 ppm HC, så det blir nok vanskelig uten kat. Du kan bruke kat uten Lambdasensor, men da kreves vel litt pen justering av motoren slik at bensin/luftblandinga blir rundt 1:14,7. Skal jo ikke være så vanskelig, motoren måles jo på tomgang.

Link to comment
Share on other sites

Kravet er jo at det må være under 0,5% CO, men samtidig under 300 ppm HC, så det blir nok vanskelig uten kat. Du kan bruke kat uten Lambdasensor, men da kreves vel litt pen justering av motoren slik at bensin/luftblandinga blir rundt 1:14,7. Skal jo ikke være så vanskelig, motoren måles jo på tomgang.

ja .stemmer det.men setter på orginal eksos.så ..

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

min var da en 86 mod.. så jeg kan egentlig ha 1,5% men du hadde datasprut? gå inn med loggeren og få den mappet til rimeligere co.. skal gå det..

Link to comment
Share on other sites

min var da en 86 mod.. så jeg kan egentlig ha 1,5% men du hadde datasprut? gå inn med loggeren og få den mappet til rimeligere co.. skal gå det..

har liksom ikke kunnskapen til og begynne og skru på det...har hørt om fler som har vert inne og trykka og med dårlig resultat

hadde jeg bodd på østlandet hadde det jo vert greit..

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport

er da mange som kan justere dette i norges langstrakte land da. hehe... Ring Jens hannestad.. jenspeed

ja men ikke i rogaland tror eg..kan ikke reise helt til den sia av landet for det liksom.hehe

 

Du kan jo evnt ringe til Pål Arvid Blytt (Polly Motorsport) 900 19 933 han kan kanskje hjelpe deg eller vet om noen som kan. Han holder til i Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Ved Periodisk kjøretøykontroll skal co være under 0,5 på tomgang, og under 0,3 ved ca 2000 omdr min, det er den siste som du ikke greier å "bestå" uten kat.

Finnes ikke krav til HC ved en slik kontroll meg bekjent.

 

Forøvrig kan det vel hende at det er andre ting enn akkurat CO du trenger bekymre deg om, ser vel ikke akkurat orginal ut i motorrommet den bilen din ? Tenker på trim, Hk osv.

Tror det er større bekymringer :(

Link to comment
Share on other sites

du får den nok innafor de grensene uten kat men da går den j.... magert(flere jeg kjenner som har gjort det).men tror de kicker på at katalysatoren er borte,er ikke så vanskelig å se det :D

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Det som er fint med gammel bil. Min sierra e så gammel at æ slapp unna kravan om co :rolleyes:

trur æ hadde 5-6 ganger over den lovlie grensa, eller noe sånt. var ihvertfall utruli høyt under kontrollen :lol:

Link to comment
Share on other sites

heysann folkens..

har bare et lite spørsmål..fikk melding om at di ville ha bilen min inn til teknisk kontroll.og min bil skal jo egentlig ha katalysator.den er jo da tatt vekk..og det er datasprut i bilen.det er ikke lambda sonde.

har ikke sjekka avgassen nå..så vet ikke hvior mye den er..men ville egentlig prøve og sette på katalysator og se .uforbrent bensin ødelegger jo katalysatoren.men vil avgassen min forandre seg kun med katalysator uten lambda sonde?

er jo litt andre ting og som må gjøres før kontrollen..men avgassen er jo det viktigste.

takker for svar.er forøvrig en esocrt cosworth 92mod

 

 

Ett tricks som skal virke er at man bruker 1 flaske kondensfjerner pr. 5 liter bensin. Folk har fått godkjent katalysatorbiler uten katalysator på denne måten. Kjør den ned på reservetanken og fyll på 3 flasker.

Om ikke dette frister så hjelper det nok sikkert å fylle miljøbensin.

I tillegg vil jeg anbefale deg å montere nye originale plugger med original pluggåpning eller litt mer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
hakke noe å si det.. bare den ikke er over grensene.. katten MÅ ikke være der.. ;)

 

Kat må nok være til montert. Hjelper ikke at avgassene er under kravet.

 

 

..Evt noe som ser ut som en katalysator da i tillegg til at avgassene er lave nok. B)

 

 

Om du har fått godkjent en bil uten så har du bare vært heldig, eller valgt "riktig" verksted. :)

Link to comment
Share on other sites

Hell på 50-60 % e85, kjør med org plugger så går den igjennom på avgassene. Men de sjekker jo om kat. sitter der.

 

Men ikke gi fælt med gass, da motoren går magert på denne blandinga

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Svenskene har drivstoff de kaller E85.

E for etanol og 85 for at det er 85% etanol, og 15 % bensin.

 

Blir det samme som å fylle på kondensfjerner på nesten tom tank.

Link to comment
Share on other sites

skal jo sette på org eksosannlegg.og mest sannsynlig kjøpe to nye katalysatorer og sette på org eksosen.

men målte avgassen idag på jobb..og den va ganske høy.er usikker på om katalysatoren klare og ta vekk den.co var opp i 8.og det er jo kanon høyt.så..hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...