Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg vurderer å sette cosworth motor i min Xr4i, ganske enkelt fordi jeg ikke har råd til noen sierra cosworth med det første.

Men da vil jeg gjerne ha innspill fra dere, for jeg leker med tanken på å sette i 2,9i 24v.

Hva er egentlig greiest og hva bør jeg egentlig gå for? 2 liter turbo eller 2,9 sugemotor?

Takker for alle svar :D

Guest Excaliburzz
Posted

Trimmingspotensialet er jo i utgangspunktet mye bedre hos 2 litern enn hos 2,9 24V da, grunnet at det finnes en større mengde av disse og dermed er også etterspørselen mye større.

Skal du beholde motoren original så går vell faktisk 2litern bedre enn 2.9 24v også, men er høyere dreiemoment på 2.9 24v.

Men siden jeg er ihuka Sierra mann så må jeg jo si 2litern! :D

Posted

Is turbo ja, jeg har ikke helt trua på det før jeg ser bilen din, morty, gå igjennom avgass krava :P

Men takk for synspunkter.

Posted
Skal du beholde motoren original så går vell faktisk 2litern bedre enn 2.9 24v også

he he he. dream on!!

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Posted

Sett bort fra hva som blir billigst og enklest så fortjener denne XR4ern 2.9L 24V!

Bytte seg ned til noe fra en IS er feil vei å gå.. Unikt skall trenger unik motor.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på ? september.

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted

Det har du rett i And, det var derfor jeg tenkte på 2,9 24v.

Så jeg kommer nok ikke til å modifisere denne bilen til en turbo 2 liter, det er store sjanser for at Jaredboy her på forumet kommer til å kjøpe den og ta videre godt vare på den. Jeg har nemlig sett meg ut et vingebil prosjekt som jeg sannsynligvis kommer til å anskaffe meg.

Jeg har ikke plass eller Ca$h til å ta vare på 3 biler av gangen.

Det er ikke vanskelig å selge den Xr4'n akkurat.

:P

Guest Kaikill
Posted

Så jeg kommer nok ikke til å modifisere denne bilen til en turbo 2 liter, det er store sjanser for at Jaredboy her på forumet kommer til å kjøpe den og ta videre godt vare på den. Jeg har nemlig sett meg ut et vingebil prosjekt som jeg sannsynligvis kommer til å anskaffe meg.

hvorfor ikke 2.9 turbo da? må vel bli enda bedre vel:)

Posted

En v6 motor er i utgangspunktet svakere enn en 4 syl rekkemotor, ihvertfall når det kommer til bæring for veiva. Derfor egner de seg egentlig ikke til store effektuttak

Posted

Visste ikke at veiva var svakere. Btl her på forumet bygger jo twin turbo på sin Xr4x4, det ser ut som om det ikke er lenge før oppstart på den bilen.

Ang det vingebil prosjektet, henta det idag i Porsgrunn. Bilen er en 85 sierra med vinge styling, helt ribba bortsett fra en OMP stol. Men jeg mangler ene kanal skjørtet på venstre siden så om noen vet om et til salgs PM meg!

Blir en ny Post på dette senere når jeg får tatt noen bilder av hvordan bilen ser ut nå slik at Forumet og de som er intresert kan se hvordan utviklingen går.

Penger er det jo alltid mangel på så det kan være den finansielle biten setter en brems på fremgangen.

Posted

En v6 motor er i utgangspunktet svakere enn en 4 syl rekkemotor, ihvertfall når det kommer til bæring for veiva. Derfor egner de seg egentlig ikke til store effektuttak

Hvorfor det...? :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted

Er vel slik at v6 motoren har fire bæreflater til veiv,og 4syl har fem . Blir da flere deler å belastning på v6 motoren sine bæreflater

:( :( :(

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Posted

Er vel slik at v6 motoren har fire bæreflater til veiv,og 4syl har fem . Blir da flere deler å belastning på v6 motoren sine bæreflater

:( :( :(

Hvis dette er riktig, hvorfor gidder da fabrikkene å produsere V6ere?? For moroskyld?? Om V6 og V8ere hadde vært så mye dårligere så hadde vi vel hatt 4 og 5 liters 4sylindere??

Posted
Stemmer faktisk dette her RSHansen...

Men heldigvis finnes det køsninger på problemet! :)

Slik som f.eks. Boostperformance har laget. En slags forsterkning som du skrur på under veiva. Sjekk den ut på http://www.boostperformance.co.uk/.

Den heter Girdle, mangler en god norsk oversettelse på dette ordet...

Dette problemet gjelder jo uansett her Fords køln v6ere. Tidligere i tråden er det skrevet generelt for denne type motorer og jeg mener det da blir feil å se isolert på dette problemet. Med moderne metoder for å beregne krefter kan man konstruere og dimensjonere motorblokker slik at de tåler V formen uten spesielt med fleksing i blokka. Derfor kan de bruke V8 og V10 motorer i Formel 1 hvor effektuttaket er enormt. Og det er i disse sportsgrenene teknologien i våre moderne bilmotorer blir utviklet.

Problemet generelt er at om man vil ha store volum i motorer må det helst fordeles på flere sylindre. Grunnen er at en motor på f.eks. 4 liter og 4 sylindre vil bli så røff i gangen og ha meget kraftige vibrasjoner slik at man må benytte en eller flere balanseaksler, større motvekter på veivaksel og tyngre svinghjul for å dempe disse. En rekke 6 (R6) har i utganspunktet bedre karakterstikk enn en 4 sylinder rekke (R4) på grunn av jevnere fordeling av krefter pr. sykle. Kravet for demping av vibrasjoner blir dermed radikalt mindre. Vektfordelen for R4 med stort volum blir derfor mer eller mindre borte, avhengig av volumet på motoren. På enda større volumer har vi R8 som blir en veldig lang motor og nesten vibrasjonsfri.

R6 blir fysisk lengere enn en R4 motor, derfor ble det plassmessig fordelaktig å dele den opp i to sylinderrader og dermed ble V4, V6, B4 og B6 osv oppfunnet. Det har igjennom tidene dukket opp ett virvar av forskjellige former og konstruksjoner. Rent teknisk er en 90graders form mest optimal i en Vmotor på grunnlag av vinklene kreftene virker på veiv og opplagring. Mange bilfabrikanter har valgt smalere vinkler på grunn av plass og dette gir mere komplekse metoder for utregning av krefter. Og det er nok her kontruktørene i Køln har "spart" på støpejernet på viktige punkter, men til effektuttaket som er beregnet for denne motoren er nok støpingen mer enn kraftig nok. (2,9 24v (BOA) blokka er kraftigere støpt i rammeveggene enn 2,9 12v, faktisk er 207hk utgaven (BOB) enda sterkere her enn (BOA) utgaven, dermed er BOBblokka den kraftigste 2,9blokka)

Det jeg vil prøve å illustrere her er at bilfabrikantene har mange faktorer å ta hensyn til når de konstruerer motorer. Det blir en oppveining av motorens karakterstikk, effekt, forbruk, vekt og plassvolum. Forklaringen er derfor sammensatt men hovedsaklig prioriterer bilfabrikantene i dag motorer med minst mulig vibrasjoner og støy. Ut i fra disse kravene blir motorene konstruert med tanke på best mulig for minst mulig kostnader....

Posted

Jeg er blitt inspirert av ltb, jeg kommer etterhvert til å lage twin turbo på min 2,9 12v.

Takk for alle svar :)

Jammen er du full av kunnskap RShansen. Tror nesten jeg må skrive ut og ha det svaret til senere. Og det er ikke ironisk eller sarkastisk ment.

Posted

Stemmer faktisk dette her RSHansen...

Men heldigvis finnes det køsninger på problemet! :)

Slik som f.eks. Boostperformance har laget. En slags forsterkning som du skrur på under veiva. Sjekk den ut på http://www.boostperformance.co.uk/.

Den heter Girdle, mangler en god norsk oversettelse på dette ordet...

Det jeg vil prøve å illustrere her er at bilfabrikantene har mange faktorer å ta hensyn til når de konstruerer motorer. Det blir en oppveining av motorens karakterstikk, effekt, forbruk, vekt og plassvolum. Forklaringen er derfor sammensatt men hovedsaklig prioriterer bilfabrikantene i dag motorer med minst mulig vibrasjoner og støy. Ut i fra disse kravene blir motorene konstruert med tanke på best mulig for minst mulig kostnader....

Hovedforsterkningen 24v motorene har er faktisk rundt festene til veiva. Mye mere gods her enn på en vanlig 2,9. BOB'en har ENDA mer. Hvis du skal bygge twinturbo er det denne som egner seg aller best.

Toppene på BOA og BOB passer forresten om hverandre med små modifikasjoner.

Men det som var hovedankepunktet til Magnus lenger oppi her var jo at v6'ern har fire opplagringspunkter til veiva, mens f.eks. R4'en har fem. Og det kan jo ikke bestrides.. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted (edited)
Jammen er du full av kunnskap RShansen. Tror nesten jeg må skrive ut og ha det svaret til senere. Og det er ikke ironisk eller sarkastisk ment.

Takk! :) Ønsker bare å dele kunnskaper jeg, men det er jo ikke sikkert alle er enige i det jeg skriver denne gangen heller da! :) :)

Hovedforsterkningen 24v motorene har er faktisk rundt festene til veiva. Mye mere gods her enn på en vanlig 2,9. BOB'en har ENDA mer. Hvis du skal bygge twinturbo er det denne som egner seg aller best.

Toppene på BOA og BOB passer forresten om hverandre med små modifikasjoner.

Men det som var hovedankepunktet til Magnus lenger oppi her var jo at v6'ern har fire opplagringspunkter til veiva, mens f.eks. R4'en har fem. Og det kan jo ikke bestrides.. :)

Var nettopp dette jeg mente med rammevegger! Er her opplagringspunktene til veiva er frest ut! :)

Dessuten er en V6motor konstruert slik at opplagringspunktene til rådene kommer nærmere hverandre på veiva sammenlignet med en R4 motor. Dette igjen fører til at rammeopplagringene også er nærmere hverandre enn på en R4 veiv med 3 opplagringspunkter (ref. precrossflow). Det er her den store forskjellen mellom 3 og 5 opplagringspunkter på veiva virkelig gjør seg gjeldene. Det er derfor ikke i like stor grad nødvendig å dele opp i flere lagringspunkt på en V6er. (Kraft ganger arm) :)

Edited by RSHansen

Posted

Kjempe bra, tusen takk. Da jeg ikke har PC hjemme skal jeg snike meg opp hit på jobb til helga og skrive ut alle 140 sidene he he.

Takk for linken RShansen.