Jump to content

Valg av girkasse på V6 4x4


Recommended Posts

Posted
Ja, hvilken er anbefalt å bruke?

Hvorfor tror du Ford valgte å bytte fra type 9 til MT-75? ;)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

fordi den er mer moderne, og at de tjener lite penger på løst clutchhus, og vanskligere å få tak i en brukt en?

Posted
Ja, hvilken er anbefalt å bruke?

 

Ikke noe å tenke på, bruk MT75! Tåler mere og er en mer moderne kasse slik at det blir mindre røre i grauten kasse. og lettere ikke minst!!! :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Posted

Ja, hvilken er anbefalt å bruke?

 

Ikke noe å tenke på, bruk MT75! Tåler mere og er en mer moderne kasse slik at det blir mindre røre i grauten kasse. og lettere ikke minst!!! :)

Type 9 er vel i grunn for svak til å takle kreftene som oppstår på en 4x4 etter det jeg har hørt..

Type 9 ble konstruert for 4 gir, det 5. ble lagt på etterpå og har dårlig levetid..

Så lenge du bare skal ha ei original kasse er det vel ikke stort å lure på?

 

Eneste punktet som kan gi rom for tvil er vel utvekslingene:

 

XR4x4 N3 Type9

1: 3,36:1

2: 1,81:1

3: 1,26:1

4: 1,00:1

5: 0,86:1

 

XR4x4 MT-75

1: 3,61:1

2: 2,08:1

3: 1,36:1

4: 1,00:1

5: 0,83:1

 

Som du ser er MT-75 desverre lavt gearet og feks 2.gir er alt for lavt etter mine ønsker..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

men litt OBS med MT75 kassa,noen av dem er vanskelig å få i gir, spesielt 2 gir.., aldri hørt om no form for tull så dette på T9 kassa

Posted

Jeg hadde en 2,8 ghia 4x4 med N9 kasse. Jeg syns den var lavt gira jeg da, særlig på 5 gir. hadde vel 2500 rpm i 90 km/t. . MT 4x4 kassa kom jo på 2,9 og doch. om MT kassa har enda lavere utveksling kan det hende at det er doch'n som har fått den utgaven. Dumt av ford å sette for lav utveksling på V6 da.

Men dette er jo bare spekulasjoner fra min side.

 

Bortsett fra lav utveksling på N9 4x4 kassa har jeg bare positive erfaringer med den.

 

Tenkte jeg skulle nevne at om du har mk1 sierra med 2,8 og N9 kasse og vurderer å sette på mt75 kasse, passer ikke girkassefestet om hverandre siden mt kassa kom på mk2 og karroseriene er litt forskjellig. Utløser armen er også forskjellig så her må du evt modifisere. Om du setter den rett på vil ikke bilen gå i gear. Dette ser du best om du har N9 og mt75 kassene ved siden av hverandre.

Posted
Jeg hadde en 2,8 ghia 4x4 med N9 kasse. Jeg syns den var lavt gira jeg da, særlig på 5 gir. hadde vel 2500 rpm i 90 km/t. . MT 4x4 kassa kom jo på 2,9 og doch. om MT kassa har enda lavere utveksling kan det hende at det er doch'n som har fått den utgaven. Dumt av ford å sette for lav utveksling på V6 da.

Men dette er jo bare spekulasjoner fra min side.

 

Bortsett fra lav utveksling på N9 4x4 kassa har jeg bare positive erfaringer med den.

 

Tenkte jeg skulle nevne at om du har mk1 sierra med 2,8 og N9 kasse og vurderer å sette på mt75 kasse, passer ikke girkassefestet om hverandre siden mt kassa kom på mk2 og karroseriene er litt forskjellig. Utløser armen er også forskjellig så her må du evt modifisere. Om du setter den rett på vil ikke bilen gå i gear. Dette ser du best om du har N9 og mt75 kassene ved siden av hverandre.

Hei, beklager hvis det var litt uklart over. Ser du på tallene ser du at for feks 4. gir er utvekslingene like. På 5. gir er MT-75 litt høyere gearet. På 1, 2, og 3. er MT-75 lavere gearet enn type 9. Større tall=lavere gearing. MT-75 har lik gearing for alle modeller, bortsett fra et høyere 5. gear på nyere turbodiesel.

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

Åja ser det nå. Blingsa litt fort igjennom her istad, Jeg har lyst på 4x4 igjen. Savner den jeg hadde.

Ingen som vil kaste bytte en 2,9 4x4 i en pen is som går meget bra og ligger på 0,75L på mila med en del rasakjørinG?

Posted
MT-75 har lik gearing for alle modeller, bortsett fra et høyere 5. gear på nyere turbodiesel.

 

Og på 2,3 DOHC. Samme gearkasse!! Hydraulisk clutch!

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

  • 6 months later...
Guest MadGate
Posted
men litt OBS med MT75 kassa,noen av dem er vanskelig å få i gir, spesielt 2 gir.., aldri hørt om no form for tull så dette på T9 kassa

 

min kan være vanskelig å få i reverse av og til... men ikke 1., 2., osv...

Posted

Mener du kan sette på girtravers fra t9 på mt75 kassa så passer den på sierra.

Vær litt forsiktig med å si lavt giret og høyt giret, lett å misforstå, lav utveksling er lik toppfart, høy utveksling er lik aks.

 

Type 9 er vel også bygd på Type N(?) som er en middels kraftig girkasse, brukt på 1,6-2.3 i utgangspunktet, og i tilleg så er det dårlige opplagringer på 5. giret (unntatt de siste modellene).

så mt75 er mere solid og gjennomført, men type 9 har sine fordeler den og.

 

Ang. tung og gire med, min type 9 er tung å sette i 1. og 2. når kald, men så har jeg quickshift og så forklarer kanskje noe.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

Er riktig som granada 2.8 ghia sier at viss du setter girtraversen fra t9 kassa på mt75 kassa så passer MT75 kassa på mk1 sierra. Har nettopp satt i 2.9 med mt75 i min mk1 sierra.

Fjernet grunnet størrelse.

Guest LaLinea
Posted (edited)

Så da har Xr'n min T9 kasse? Den er vondt fra første til andre men ellers grei.

Edited by LaLinea

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...