Guest btl Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Bilen det skal inn i er en 86mod XR4x4. Der satt det 2.8MFI før.Motoren som skal inn er fra en engelsk scorpio 89mod. Uten katalysator. Ser ut som det går greit, men lurer på hva noen av kontaktstykkene går til. Jeg trenger ett koplingsskjema til denne motoren, men hvis du vet hva noen av ledningene er, så ville jeg vært takknemmelig for å få hjelp til det:) EDIT: Feil bilde. Bilde hadde ingen ting med motorstyring å gjøre og er derfor tatt bort.
capri1600gt Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Motoren er fra en scorpio. Noen som har koplingsskjema over ledningsnettet? Det er også noen rare antenne kontakter som er tilknyttet lednigenettet til motoren. De går langs kanalene, og ned under bilen. Hva er det for noe? Er det slik at hvis det blir brudd i dem, så kutter bensinpumpa?Heisann, kan det være kablene til ABS-sensorene du har kommet borti? 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest btl Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Det stemmer, jeg fant det ut istad. Var redd det skulle være noe avansert startsperre med imobilizer eller noe sånt:p men jeg trenger fortsatt koplingsskjema
xr4x4_2.8 Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 hei he akkurat gjort d samme, treng berre ledningsnettet til motorstyringa, so deler du den der den kontakten som er skøytet med den delen som er til lys og anna dritt, treng berre å koble til et par 3 4 5 6 ledninger.ei på tenning og ei på bensin pumpe og batt og div motorinstrumenter, og seff alle jordinger;) husker ikke vilken farge d va på ledningene i hode men skal finne ut til i morga:) du kobler iallefall til ved den stikkeren. rød/svart er iallefall bensinpumpe
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Slik det ser ut nå, så er det 1 selvstendig ledningsmatte som går til motoren, inkludert styreenhet. Det er også ett kontaktstykke i ett kaos av ledningsnett, muligens flere? Har ikke helt oversikten, men er den denne jeg skal klippe av? Hva går disse ledningene til? Er det batteri-lampa, oljetrykk, vanntempetatur, startinpuls, ++?
Fresh| Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Viktig å få bensin pumpa til å virke ordentlig. Bygd om selv fra 2,8 mfi til 2,9 efi. Styreenheten gir en liten puls til et rele (bensinpumpe releet)i det du skrur på tenninga, den får signalet i fra minus siden på coilen, slik at når coilen ikke lenger gir spenning til fordeleren (motorn stopper) kutter den strømmen til pumpa slik at den ikke står og går. Har du ledningsnett og hjerne til 2,9i skal releet være med i det, et lite brunt et.
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 hei, motoren er fra en 89 engelsk scorpio. Jeg finner ikke noe brunt rele, men ett gult lite gult ett. Jeg har sett litt mer nøye på ledningsnettet nå og tatt noen bilder (kommer senere ikveld). Det kontaktstykket jeg snakket om som var i kaoset av ledningsnettet nå, fant jeg ut at var til Revesj på girkasse og hastighetsgiveren i drivakselen venstre forran. Er vel ett kontaktstykke på ledningsmatta til motoren med 9 ledninger jeg nå må finne ut hvor skal. Jeg fant ut at den ene var for oljetrykket.Bilder over kontaktstykker som jeg er usikker på, kommer senere ikveld.mvh Bjørn Tore
Fresh| Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Bare å måle seg frem på det gule releet med f.eks prøve lampe. Skru på teninga, om den lyser et kort øyeblikk og slukker kan du koble bensinpumpa inn på den.
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Det blir vansklig å skru på tenninga, da hele ledningsnettet er ute av bilen. Jeg har også ett spørsmål om hvilken girkasse jeg skal velge. Jeg har en T9 kasse også har jeg en MT75. Hvem av dem burde jeg bruke? Hvis jeg f.eks bruker T9, m åjeg bytte clutch da, eller passer clutch og svinghjul fra MT75?
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 oversikt inni bilen. Dette er nå ute. Her er bilde av motorledningsnettet, bortsett fra den delen som sitter på motoren. Oversikt over hele. øvre del forstørret. Her er dette kontaktstykket som skal til div? (oljetrykk, vanntemp osv hva annet er det?) Jeg trenger å vite hva alt er. Hadde vært lett med koplingsskjema.Her er den venstre nedre delen av oversiktsbildetHer er den høyre nedre delen av oversiktsbildet.Her er en nærmere titt på kontaktstykker osv på ledningsnettet.Hva går den gule ledningen til?Den ledningen uten kontaktstykke er til oljetryksgiveren.
capri1600gt Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 2,9EFI uten katalysator: 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 skulle gjerne hatt ett koplingsskjema med ledningsfarger?, hvis det finnes? Takk for koplingsskjemaet:)
capri1600gt Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 skulle gjerne hatt ett koplingsskjema med ledningsfarger?, hvis det finnes? Takk for koplingsskjemaet:)Hvis du sjekker fargen på ledningene ved EEC-kontakten (nummererte stikk, samme nummer som på tegning) har du fargene. Haynes Sierra V6 1982-1991 som jeg har har farger på ledningene men ikke tegninger for EEC-IV. Altså hjelper det ingenting. hei, motoren er fra en 89 engelsk scorpio. Jeg finner ikke noe brunt rele, men ett gult lite gult ett. Jeg har sett litt mer nøye på ledningsnettet nå og tatt noen bilder (kommer senere ikveld). Det kontaktstykket jeg snakket om som var i kaoset av ledningsnettet nå, fant jeg ut at var til Revesj på girkasse og hastighetsgiveren i drivakselen venstre forran. Er vel ett kontaktstykke på ledningsmatta til motoren med 9 ledninger jeg nå må finne ut hvor skal. Jeg fant ut at den ene var for oljetrykket.Bilder over kontaktstykker som jeg er usikker på, kommer senere ikveld.mvh Bjørn ToreBensinpumpereleet er koblet til kontakt nr 22 på EEC-IV-modulen. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest btl Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Jeg får se hva jeg finner ut nå. Stikker ned i garasjen
capri1600gt Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Jeg får se hva jeg finner ut nå. Stikker ned i garasjenJeg kikket gjennon skjemaene i boka jeg nevnte over men den har ingenting for instrumentpanel i forhold til 2,9 motor. Tipper det er så og si likt som for 2,8.. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
RSHansen Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 skulle gjerne hatt ett koplingsskjema med ledningsfarger?, hvis det finnes? Takk for koplingsskjemaet:) På denne linken finner du Haynes manualen til Scorpio/Granada, manualen har koblingsskjema for EECIV til 2,8 EFI. Tror det skal være ganske likt. Se om ledningsfargene stemmer overens. http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
RSHansen Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Bilen det skal inn i er en 86mod XR4x4. Der satt det 2.8MFI før.Motoren som skal inn er fra en engelsk scorpio 89mod. Uten katalysator. Ser ut som det går greit, men lurer på hva noen av kontaktstykkene går til. Jeg trenger ett koplingsskjema til denne motoren, men hvis du vet hva noen av ledningene er, så ville jeg vært takknemmelig for å få hjelp til det:) EDIT: Feil bilde. Bilde hadde ingen ting med motorstyring å gjøre og er derfor tatt bort. Funnet ut av dette nu da??? - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest btl Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 nei, desverre fant jeg ikke ut så mye igår. Det ser ganske greit ut, og det er 2 kontaktstykker jeg må jobbe med. Det ene er ett kontaktstykke med en enkel ledning som er gul/svart. På vedlagt bilde er det merket: "???" Det andre er ett kontaktstykke med 9 ledninger. På vedlagt bilde er dette merket: "Hvor går dette". Jeg regner med at det er til f.eks bensinpumpe, startinpuls til starteren, tenning, turtall oljetrykk og +vanntemp instrumentpanel. Tror ikke det er noen til batterilampa, men hva kan de 3 andre være for noe? Jeg lette fort gjennom resten av ledningsnettet til bilen for å finne ut av hvor partneren til dette kontaktstykket kunne være, men fant jeg ikke det i farta. Det er vel herifra jeg må lete litt.
Guest Pjuker`n Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 www.fordfuelinjection.com har godoversikt over det meste..
capri1600gt Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 nei, desverre fant jeg ikke ut så mye igår. Det ser ganske greit ut, og det er 2 kontaktstykker jeg må jobbe med. Det ene er ett kontaktstykke med en enkel ledning som er gul/svart. På vedlagt bilde er det merket: "???" Det andre er ett kontaktstykke med 9 ledninger. På vedlagt bilde er dette merket: "Hvor går dette". Jeg regner med at det er til f.eks bensinpumpe, startinpuls til starteren, tenning, turtall oljetrykk og +vanntemp instrumentpanel. Tror ikke det er noen til batterilampa, men hva kan de 3 andre være for noe?Tar jeg mye feil hvis jeg påstår at kontaktene skal inn der du dro de ut? Den gule/svarte er antakeligvis til noe som skal ha spenning når tenning er på, let i området rundt batteriet.. Og sjekk hvor andre enden av ledningen er.. "Hvor går dette" er mest sannsynlig til det du sier ja. Hvilke som går til hva ser du ved å se på fargene i den enden som er koblet til motoren. "Tilleggssprut" (som ligger utenfor bildet) har kanskje 6 kontakter til de 6 dysene? Er du heldig er de merket 1-2-3-4-5-6... "Sikring" tipper jeg er bensinpumpesikring? "Releeer til motorstyring" er kanskje ett kraftrele for EEC-IV og et bensinpumperele? "Kontaktstykke med en hette" tipper jeg er oktanjusteringen. Sjekk nummerne på skjemaet jeg postet og følg ledningene ut fra EEC-IV (styreenheten) så finner du nok ut hva det meste er. Kontaktene er nummerert på enheten, så det er enkelt å finne ut av! 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest btl Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Ser ut som jeg begynner å nærme meg mål. Takker for all hjelp hittil. Det er vel lite ledninger rundt batteriet nå, for alt er ute av bilen. Jeg konsentrerte meg mest om "HVor går dette" kontaktstykket.Her er resultatet av forskningen på hvor alle ledningene til "hvor går dette" kontaktstykket. Den korte versjonen først. 1 svart/grønn: Startinpuls?2 svart/rød: Bensinpumpe®?3 brun/hvit: ? 30 på ECC.4 svart: Tenning?5 gul/brun: ?6 brun/hvit: vanntemp7 brun/grønn oljetrykk8 brun/grønn ?9 Grønn: turteller Jeg er vel ikke helt ferdig med å måle så oppdateringer vil komme imorgen. Jeg har målt alt på bilsiden fra "HVor går dette" kontaktstykket.1 Svart/Grøn. Splitter seg i 3, og hvor 2 ledninger er blå/svart. Denne er "blind" på relesokkelen, også til abs-nett også kontaktstykket som går til tenningen. 2 Svart/Rød. Går til ett kontaktstykket med 2 ledninger på og ledningene er lange. Bensinpumpe(ne)?3a Brun/Hvit. Står "blind" på kontaktstykket til ryggelys og hastighetsgiveren i venstre drivaksel.3b Brun/hvit: Blind på relesokkel XII (12) i sikringsboksen.4.svart. Splitter seg til flere ledninger. Rele I og ett kontaktstykke som kanskje sitter på lysbryteren? Er også en ledning som ser ut som en coilkabel. 5.Gul/brun. Deler seg til flere ledniniger som går til 3 andre kontaktstykker, samt at en går til hastighetsgiveren.6. brun/hvit. Vanntemp i instrumentpanelet7. brun/grøn. oljetrykslampe8. brun/grøn. Ett rødt kontaktstykke med en ledning. Står samme med flere kontaktstykker bla (ett blått og rødt) , for brytere i instrumentpanelet. tror jeg.9. Grønn. Turtelleren Fikk desverre ikke målt noe på andre siden av dette "hvor går dette" kontaktstykket. Så jeg fikk ikke sjekket hvilke nummere de gikk til. Jeg må nesten ha en medhjelper til det. En som kan holde den ene ledningen på multimeteret. Skulle hatt 4 hender. Var greiere på den biten jeg sjekket idag, fordi jeg bare skjærte av isolasjon/strømper og teip rundt ledningsnettet og fulgte ledningene.
capri1600gt Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 2 svart/rød: Bensinpumpe®? Jeg er vel ikke helt ferdig med å måle så oppdateringer vil komme imorgen. Jeg har målt alt på bilsiden fra "HVor går dette" kontaktstykket.1 Svart/Grøn. Splitter seg i 3, og hvor 2 ledninger er blå/svart. Denne er "blind" på relesokkelen, også til abs-nett også kontaktstykket som går til tenningen. 2 Svart/Rød. Går til ett kontaktstykket med 2 ledninger på og ledningene er lange. Bensinpumpe(ne)?2: Svart/rød går sikkert sammen med en brun en og er litt tykkere enn de andre ledningene? Da er det nesten garantert til bensinpumpe. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
morty999 Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 (edited) nei, desverre fant jeg ikke ut så mye igår. Det ser ganske greit ut, og det er 2 kontaktstykker jeg må jobbe med. Det ene er ett kontaktstykke med en enkel ledning som er gul/svart. På vedlagt bilde er det merket: "???" Det andre er ett kontaktstykke med 9 ledninger. På vedlagt bilde er dette merket: "Hvor går dette". Jeg regner med at det er til f.eks bensinpumpe, startinpuls til starteren, tenning, turtall oljetrykk og +vanntemp instrumentpanel. Tror ikke det er noen til batterilampa, men hva kan de 3 andre være for noe? Jeg lette fort gjennom resten av ledningsnettet til bilen for å finne ut av hvor partneren til dette kontaktstykket kunne være, men fant jeg ikke det i farta. Det er vel herifra jeg må lete litt. det er ganske enkelt.. den kontakta med masse ledninger som er inni bilen som du har merket "hvor skal denne" så skal du bruke den svarte ledningen. den skal ha tenningstrøm, den grønne er turteller.. mere trenger du egentlgi ikke da du kan bruke det fra det som er org i bilen.. gjort akuratt det samma selv.. ja rød og svart er til bensinpumpa.. Edited October 21, 2005 by morty999
Guest btl Posted October 24, 2005 Posted October 24, 2005 men jeg vil jo gjøre det skikkelig, slik at alt er i funksjon:>. Akuratt nå prøver jeg å finne ut av hva 4, 10, 17 og 30 på ECC er for noe. 17 er vist selvdiagnose.
Fresh| Posted October 24, 2005 Posted October 24, 2005 Jeg har oxo brukt det gamle motor nettet til 2,8 motoren i min Xr4 og kun brukt motor nettet til 2,9 motoren for å få den til å tikke og gå. Det er som morty sier at du kun behøver å koble deg innpå turteller (grønn ledning) bensinpumpe ledninger (svart/rød) og tenning.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now