Jump to content

Kompressor vs Turbo


Guest gbraen

Recommended Posts

Har sett mange bremsepapirer på Cosworther, og det er ikke så imponerende. Grønndyseoppsett som skal gi 330 hk, gir jo 280 hk. Trodde det var mer å hente på dette. Blir jo selvfølgelig mer å få ut av den, men må mye penger til... Ser f.eks. Ess tuning lover at med kompressorsett på en 2,5 liter Bmw med 7 psi trykk øker effekten fra 192 hk til 265 hk. Lett å hente hk derifra ser jeg. Noen som har formeninger om dette? Har spurt på diverse fora om bremsepapirer på kompressormatet motorer, men ingen svar å få. Men 300 hk har dem! Har jo litt å forsvare med Cosworth, har diverse kompiser med Bmw´er og turbo...

Link to comment
Share on other sites

er jo en halv liter stør motor og 2 sylindre mer...

du kan gange 7psi x 6 sylindre = 42psi "2,94bar"

og ford: 7psi x 4 sylindre = 28 psi "1,96bar"

 

ikke at jeg skall si noe sikkert, men syns d virka ganske logisk i grunn, 1bar mer lade trykk på 6`er VS 4`er... mulig d er grunnen til den "syke" effekt økningen?

Link to comment
Share on other sites

en annen grunn er sugemotor-effekten som motoren har før man hiver på turbo/kompressor.

disse bimmera har vel 10-10,5 e.l og vi har 8 i komp også...

 

når du sier at trimkittene aldri leverer så må du også ta i betraktning at INGEN av disse er satt opp på rullende vei med jsutering av kammene samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
en annen grunn er sugemotor-effekten som motoren har før man hiver på turbo/kompressor.

disse bimmera har vel 10-10,5 e.l og vi har 8 i komp også...

 

når du sier at trimkittene aldri leverer så må du også ta i betraktning at INGEN av disse er satt opp på rullende vei med jsutering av kammene samtidig.

 

Stemmer helt sikkert att bimmer har høyere komp,men jeg tror selv det ikke er stort å hente med å justere kammer på rullende landevei med ett 330 kitt.Derimot kan det være mye å hente med lavkomp bunndel og harde kammer(f.eks bd16+)og portet topp,men dette er hva jeg vil tro

:D

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange bremsepapirer på Cosworther, og det er ikke så imponerende. Grønndyseoppsett som skal gi 330 hk, gir jo 280 hk. Trodde det var mer å hente på dette. Blir jo selvfølgelig mer å få ut av den, men må mye penger til... Ser f.eks. Ess tuning lover at med kompressorsett på en 2,5 liter Bmw med 7 psi trykk øker effekten fra 192 hk til 265 hk. Lett å hente hk derifra ser jeg. Noen som har formeninger om dette? Har spurt på diverse fora om bremsepapirer på kompressormatet motorer, men ingen svar å få. Men 300 hk har dem! Har jo litt å forsvare med Cosworth, har diverse kompiser med Bmw´er og turbo...

 

Vel..., har BMW`ene turbo (og det er tørre veier) da sliter du, men Ess sine kompressorsatser har ofte sentrifugalkompressorer pga at motorene i utgangspunktet har høy komp og derfor ikke tåler ladetrykk før turtallet er høyt. Disse kompressorene kan sammenlignes med en turbo med kjempesvært turbinhus og dette gjør at ladetrykket stiger med turtallet. Dette fører til at turtallet for maks effekt øker, og da øker også effekten ytterligere.

Ladetrykket i lav og mellomregisteret er "ubetydelig" og det samme er da økningen i dreiemoment så til tross for at det ser flott ut med 265 hk (eller 300 hk) så er dette late greier, noe som bremsepapirene vil avsløre. Lat er neppe en passende beskrivelse på en korrekt grønndyse Cosworth som har mye høyere ladetrykk på 2000 enn Ess på 7000.

Som alltid: Drit i hestene og sett fokus på dreimomentkurven!"

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bare til jeres information. en 325 E36 M50/52 motor har sjældent 192 hk std. på parpiret har de. men på rullefeld har de oftest omkring 170hk. men ja de får ganske ok med hk. jeg har dog heller ikke set rullefelds parpire på om effekterne passer med det folk køber til en BMW. men jeg er ikke imponeret over de effekter de får når man ser hvad de skal betale for at få de hk. det er ofte 30k++ det eneste + BMW har som cossien ikke har er VANOS. cossien kunne godt bruge variabel kam timing.

Link to comment
Share on other sites

Har en turbo E36 325i i garasjen, og en 4x4 Cosworth med steg1 chip. 1,0 ladetrykk Cosworth, 0,45-0,5 på Bmwen. Tok noen målinger på 80-120, 100-150 osv med flying start, Cosworthen er mye raskere. Omtrent samme vekt på bilene vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Har en turbo E36 325i i garasjen, og en 4x4 Cosworth med steg1 chip. 1,0 ladetrykk Cosworth, 0,45-0,5 på Bmwen. Tok noen målinger på 80-120, 100-150 osv med flying start, Cosworthen er mye raskere. Omtrent samme vekt på bilene vil jeg tro...

 

hvis man stiller en 4 og 6 cylindret bil ved siden af hinanden, de har de samme hk og vejer det samme. så vil det oftest være til de 4 cylindres fordel når man laver en hurtig overhaling. de 6 cylindrede motore har for meget vægt i sig selv. 2 stempler mere længere krumtap og kamaksler.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...