Guest Lille rudi Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Som sakt vil eg runne 400hk på 205 blokka mi med std komp, de er nesten ikke forsjell på komprosjons trykke på sylindrene. Har full grønndyse oppsett, har bremsa 359hk 435nm. Er de forsvarlig å runne 400hk med std komp? Hva må eg ha for å runne 400hk?
Syvers Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 359 hk og 435 nm på grønndyse oppsett ? det er jo veldig bra da ville ha beholdt det oppsette du har jeg, grønn oppsett er steget før problemer. det spm ditt vil sikkert alle som tror dem vet alt, diskutere,vrenge på,krangle om, så jeg lar de gutta svare på 400 hk spm ditt
Cossi2wd Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 400 hk er vel runda me standar motor før, men å lenge d holder er vel spm !!! ? www.frodeholte.com
Guest ykarlsen Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Det går det. Går for sorte simens (599cc) og jenspeed chip, stoor cooler, og en bra snurre (t3/t4 steg 5 med ar ,82?) 2wd eksosmanifoild, og 4x4 innsug evt. med spacer.
Guest FACE Motorsport Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Med større dyser og større turbo så er det mulig ja.
armani Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 400hk på en 205blokk det går vel, men da ville jeg ikke dratt den ut på gira eller satt den i 4. og 5. gir.. 2wd sierra cosworth
Guest FACE Motorsport Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Problemet for en 205 blokk er ofte ladetrykket og derfor er det gunstig å gå for en større turbo slik at den yter like mye hk på et mye lavere ladetrykk. Lader man over 2 bar på en 205 blokk så er ofte resultatet en sprekt blokk..
armani Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 den magiske t3'en fikser over 2bar på 205 da hehe 2wd sierra cosworth
Guest FACE Motorsport Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 den magiske t3'en fikser over 2bar på 205 da hehe Å lade over 2 bar på en T3 er ikke problemet... men det har ikke noe for seg.Men lad over 2 bar lenge og se hva som skjer
triggerhappy Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Problemet for en 205 blokk er ofte ladetrykket og derfor er det gunstig å gå for en større turbo slik at den yter like mye hk på et mye lavere ladetrykk. Lader man over 2 bar på en 205 blokk så er ofte resultatet en sprekt blokk.. Det er vel ikke ladetrykk som tar blokka, men trykket i sylinderne? Og det blir vel tilnærmet det samme med liten turbo og høyt trykk, som stor turbo og lavt trykk, ved samme effektuttak. -x 1988 Ford Sierra Cosworth
Guest Lille rudi Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Noen meiner går bra de å noen meiner de ikke kommer til å gå bra, eller om eg skal spare penngene til ny motor til sommern. Så da kommer eg til¨å kjøre med hjarte i halsen kvar gong eg øser på.
RSCoz Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Så da kommer eg til¨å kjøre med hjarte i halsen kvar gong eg øser på. Dette har jeg gjort i mange år med Cosworth
Guest Larsern Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Det er vel ikke ladetrykk som tar blokka, men trykket i sylinderne? Og det blir vel tilnærmet det samme med liten turbo og høyt trykk, som stor turbo og lavt trykk, ved samme effektuttak. Det mener jeg også. Turbotrykket mot sylinderveggene i seg selv blir jo forsvinnende lite i forhold til det trykket som blir under forbrenningen. Og det er det trykket som skyver stemplet nedover og lager effekten ut på veiva. Om forbrenningstrykk nok til 400hk blir lagd av lite eller høyt turbotrykk går nesten ut på det samme. 400hk vil ikke holde i lengden på en 205 blokk, men hvis blokka er frisk og fin uten noe tæring av betydning i kjølekanaler osv kan det holde en stund. Og orginal komp mener jeg ikke skal være noe stort problem. Dette har jeg gjort i mange år med Cosworth Haha, Det gjorde jeg også i 205blokk dagene. Med god grunn også viste det seg da blokka revnet...
Ronny Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Men kjøling er vel også tema her vel? Med en større turbo så vil vel temp på både turbo og innsugsluft bli lavere også... Men det er vel bmep, trykket i sylindrene som blir til hk, så grensen for hk-uttak står vel pal uansett hva man gjør.... 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++
Syvers Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 RSCoz slutt å brif med evoen din a. vi blir missunlige hehe sorry off topic
RS 1000 Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Men kjøling er vel også tema her vel? Med en større turbo så vil vel temp på både turbo og innsugsluft bli lavere også... Men det er vel bmep, trykket i sylindrene som blir til hk, så grensen for hk-uttak står vel pal uansett hva man gjør.... Bmep er en fin idikator som avslører hvor god jobb motorbyggeren har gjort. Bmep er gjennomsnittstrykket og det er derfor ikke skadelig med høyt Bmep i seg selv. Det samme er ikke tilfelle med Peak sylindertrykk og det er dette trykket som er så belastende for motoren. Klarer man å bygge motoren slik at man oppnår ønsket bmep, men med minimalt peak sylindertrykk så vil den holde bedre enn om man ikke tar hensyn til dette i det hele tatt, og bare bygger i vei. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Larsern Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Uten å vite det, så antar jeg stempelhastighet og rådelengde osv er ett par nøkkelord når det gjelder peak sylindertrykk. Mapping kan vel også virke inn, da spes tenning/ladetrykk.Ellers gjelder det vel for de fleste motorbyggere å etterstrebe høyest mulig fyllingsgrad over et bredest mulig register. Eller vil f.eks to cosworth motorer med std boring/slag og tilnærmet samme toppeffekt skille mye i peak? . Kun mods på topp og det som er skrudd fast på den.
RS 1000 Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Uten å vite det, så antar jeg stempelhastighet og rådelengde osv er ett par nøkkelord når det gjelder peak sylindertrykk. Mapping kan vel også virke inn, da spes tenning/ladetrykk.Ellers gjelder det vel for de fleste motorbyggere å etterstrebe høyest mulig fyllingsgrad over et bredest mulig register. Eller vil f.eks to cosworth motorer med std boring/slag og tilnærmet samme toppeffekt skille mye i peak? . Kun mods på topp og det som er skrudd fast på den. Enig med du. Fyllingsgrad er dreiemoment og dreiemoment er det eneste som teller. Selv på to svært like motorer med tilnærmet samme effekt som har samme boring, slag, rådelengde, stemelhastighet m.v. kan det være betydelig forskjell i peak sylindertrykk alt etter hvordan motoren ellers er bygget. Flinkere folk enn meg vet hvordan man oppnår ønsket resultat. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
bige Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 ingen som bruker 202 blokk eller løse sylinder foringer ??Foresten er denne til salgs 550 hk på papiret
rscosworth Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 rudi: har du den effekten på grønne så fortsett med det mener jeg. nå men nå vil du jo få like mange meninger som vi er folk på forumet da... bruk penga andre plasser enn på en 205-motor. girkasse, bakstilling, bremser etc. å få krafta ned i marka og få bilen til å henge bedre i svingene og stoppe fortere er like viktig som aks eller spar og kjøp/bygg motor på ei 200blokk.
Guest Lille rudi Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Har gule koni demperer fremme å bak, skal sjifte foringer i heile bilen neste måne samt nye motor fester. Har nettop fixa bremsene, er dein del ting eg skal gjør før eg bjunne med motorn.
Guest Lille rudi Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 2wd cosworth 7.5 "differential, har ikke den slik at de blir mer aks? Merker man de myje me så lite hk? Har de noe for seg eller er de like godt å ha orginale?
lowman Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Du har sånn diff du Rudi.har isje lillrudi ein 4*4 då?der e det jo 7toms bakdiff
Guest Lille rudi Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Ja men slik anna med annen utveksling slik eg får bedre aks å mindre toppfart
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now