Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har tenkt å skifte motorfester på Escorten i løpet av vinteren. 92 Esc. Cos. forresten.

 

Hva er den enkleste måten å gjøre dette på ?

Guest Komfort
Posted
Jeg har tenkt å skifte motorfester på Escorten i løpet av vinteren. 92 Esc. Cos. forresten.

 

Hva er den enkleste måten å gjøre dette på ?

 

1. Løsne alle nødvendige slanger ledninger, eksosen, innsugets nedre feste er viktig(festet i motorfestet)

2. Skru av motorfestet mot motoren (en mutter på hver side)

3. Løfte motoren tilstrekkelig så du får skrudd av morfestets skruer mot chassiet (2 skruer på hver side)

4. Inn med nye fester

 

NB! Hvis du bruker vibratech! Av en eller annen grunn er disse motorfestene 1-2cm lavere enn de originale !!!?? Aner ikke hvorfor?? Noen som veit ??

Posted

enkleste er å forankre motorn i noe og slippe ned traversen.

da slipper du løstne alt i verden for å begynne løfte motorn, for å finne ut at det begrenser seg ganske kjapt hvor mye den kan løftes siden den sitter fast i girkassen.

Posted
NB! Hvis du bruker vibratech! Av en eller annen grunn er disse motorfestene 1-2cm lavere enn de originale !!!?? Aner ikke hvorfor?? Noen som veit ??

Betyr dette at motoren blir sittende 1-2cm lavere eller er det bare selve skruene som er kortere? I tilfelle hele festene er lavere: Hva slags betyding har dette ?

 

Skal slippe ned traversen jeg... hørted enklest ut.

Posted

hvorfor de er lavere kan vel bare fabrikanten svare på, men jeg byttet til slike på en escort cosworth 93 mod i fjor sommer jeg løftet motoren så langt det gikk etter at jeg hadde løsnet eksosen, og etter det så tok jeg satte på de nye festene og slapp motoren ned og strammet til, det var ingen problemer med at motoren kom lavere eneste var at ganske du bør legge mellom en eller to skiver til stramme muteren vist mutern går for langt ned og du skal skru til med en kort pipe, men uten om det var det ingen problemer, og disse vibratec festene kan jeg på det sterkeste anbefale.

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Posted

er slett ikke noe jeg har merka til dette med nyrebelter iallefall!

 

er en liten svak merkbar vibrasjon som har til nytte å fortelle meg at jeg bruker for lite gass når jeg tar løs med høy musikk i bilen :P

 

under kjøring merker ikke jeg noe til vibrasjon til tross for både vibratech og polyrace.

hadde det vært merkbare vibrasjoner under andre forhold enn lav tomgang regner jeg med fruen hadde nevnt det, noe som ikke enda har skjedd...

Posted

Du merker godt at festene er mye hardere.. Når bilen sviver på tomgang og kjølevifta starter så rister det godt i dashbordet og i sommervarmen når ac'en står på i tillegg rister det meste..

Posted

jeg synes det er liten forskjell da en kjører. Det en merker det godt på er når bilen er kald og går på tomgang. Og har du da døra oppe så ser du at det rister.

Er motoren godt balansert ser jeg ingen problemer med det.

Posted

kan jeg ikke tenkte meg. at det rister i dashbordet merker ikke jeg i min bil iallefall...

 

kansje vi ser litt forskjellig på vibrasjon da :P

 

noe må man ofre for å ha sportsbil, og somregel er vel komfort det første som ryker ;)

Guest Komfort
Posted

NB! Hvis du bruker vibratech! Av en eller annen grunn er disse motorfestene 1-2cm lavere enn de originale !!!?? Aner ikke hvorfor?? Noen som veit ??

Betyr dette at motoren blir sittende 1-2cm lavere eller er det bare selve skruene som er kortere? I tilfelle hele festene er lavere: Hva slags betyding har dette ?

 

Skal slippe ned traversen jeg... hørted enklest ut.

 

 

Selve motorfestet er lavere, det går an å bygge opp med alu skive for å få samme høyden, det annbefales.

 

Ulempen med lavere motor er at vinkelen på drivakslene blir enda større, hvis du i tilegg har senket bil blir det veldig stor vinkel.

En annen ulempe er at alt som skal festes til motoren passer dårlig.

  • 2 weeks later...
Posted

Er det noen som vet eksakt hvor mye lavere vibratech festene er i forhold til de originale, hvor mye en må bygge opp ? Jeg har fått en vibrasjon rundt 2500 omdr. og etter at motorfestene ble byttet...

Posted
Ja rister det som fan eller er det oppskrøtt?

Har hørt av andre at du nesten må ha nyre belte, når du får sånne motor fester. Noen me seriøse Erfaringer her om de festene kontra orginale?

ps: eg tenker ikke på om hvor mye de tåler osv, Men hvor mye komfort du mister.

coscurt jeg har vibrafester i traktorbilen min, de stod i da jeg var innom deg uten bensintrykk. Men kan vel ikke sammenlignes da V6'en maler som en katt uansett :rolleyes:

 

Det jeg merket av forskjell var at man "kjenner" når starteren slår inn, ellers er det kanskje litt mer bråk/vibrasjon fra motoren. Men dette er minimalt i forhold til alt det andre som lager bråk og vibrasjoner (eksos, hjul, drivverk, CD osv)..

 

Du merker godt at festene er mye hardere.. Når bilen sviver på tomgang og kjølevifta starter så rister det godt i dashbordet og i sommervarmen når ac'en står på i tillegg rister det meste..

Jeg lurer litt på hva motorfestene har med at kjølevifta får dashbordet til å riste?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

Når kjølevifta starter så detter turtallet litt og da rister det meste.. Ser på Vibratech sine sider at festene leveres i to typer, fast road og race, kanskje jeg har den siste, vet ikke hva Rs-Motorsport har solgt meg...

Posted
Når kjølevifta starter så detter turtallet litt og da rister det meste.. Ser på Vibratech sine sider at festene leveres i to typer, fast road og race, kanskje jeg har den siste, vet ikke hva Rs-Motorsport har solgt meg...

Ok, skjønner, så cosworthen har problemer med å dra dynamoen på tomgang da altså? Viftene bruker forholdsvis mye strøm så kan nok senke turtallet ja. Jeg har ikke noe særlig problem med at det rister, heller ikke når viftene går (har omtrent samme vifter som cosworth og har koblet det så begge går samtidig, på cosworth starter vel først den ene så eventuelt begge mener jeg?). Men siden cosworthen er mer "trimmet" og antageligvis er bygd mer med tanke på turtall (og urein tomgang?) så kan jeg godt tenke meg at det kan være et problem ja.

 

Var inne på nevnte side og tittet. Ser at det er kommet nye fester etter jeg handlet. FOR20MX heter de jeg har og er da tydeligvis "Competition". Så man kan jo anta at de har laget ett sett med mykere blanding fordi folk synes de har vært for stive?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Guest RACEFIX
Posted

Vibratech festene får bilen til å vibrere kraftig særlig på tomgang. Jeg har fått produsert opp et antall fester selv med noe mykere foringer som er helt failsafe og disse vibrerer MYE mindre enn vibratech festene. Billigere er de og:-)

 

Når det gjelder å bytte fester pleier jeg å løfte motoren så høyt det går på en side om gangen uten å løsne annet enn eksos og så kappe bolten som går gjennom labben på blokka med luftdrevet vinkelsliper. Festet på turbosiden er ofte bare å plukke løs fra gummien.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...