Guest vamonos Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Heisann. Vurderer å få byttet ventiltetningene på min 2.0 liter med overliggende kam. Noen her som har gjort det, og som vet hvordan man bør gå frem? Er det mye arbeid?
RSHansen Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Det er to metoder som kan brukes: 1: Demontere toppen og bruke ventiltang for å ta av ventilfjærene slik at du kommer til tettingene. Når du har alt dette demontert kan jo ventilene slipes samt en grundig rengjøring av innsug, utblås og forbrenningskammer. Altså slå flere fluer i ett smekk.. 2: Erstatte tennpluggen med en luft nippel på hver sylinder du jobber med. setter dermed sylinderen under trykk slik at du kan fjerne ventilfjæra med en spesialtang uten at ventilen detter ned i sylinderen. Og dermed komme til ventiltettingen. Et tips er å kjøpe enten ventiltettinger til Zetec-motoren hvor ventilfjæra blir å holde tettingen på plass, eller kjøpe de grønne tettingene til 1,8 diesel. Disse sitter bedre og holder lengre enn de orginale og koster nesten det samme. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest vamonos Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Må kammen fjernes ved noen av disse metodene?
Guest Sierra_is Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Nei trenger ikke å ta av kammen i noen av disse tilfellene, men løfterne må av.....Med toppen på er du avhengig av å gripe i kammen for å presse ned fjærene, men skal du gjøre dette m toppen på, husk å sette stemplet i ØD i tilfelle trykkfall, så ikke ventilen ramler helt ned i sylinderen
Guest Sierra 2.0IS Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Trenger ikke trykkluft i sylinderen! Når stempelet er på topp faller ikke ventilen neddi!
Guest Taunus Basic Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Sant nok.. For det skal IKKE mye trykk til.Hvis ikke starter du en rotasjon på motoren ved at lufttrykket presser stempelet ned.. Bare tilsvarende en "liten fjert" Med stempelet i ØD. SÅ gjør det ikke noe om ventilen faller ned.. det blir maks 3mm fall.Av med fjæra, av med hetta. På med ny hette (ordentlig nedpå).Trekk litt i ventilen (snurr en kvart rpm på den) Slik at den ligger ordentlig i setet.Sentrer ventilfjære under verktøyet, og sett på plata, press på plass og sett inn låseringene. Kan være lettere hvis du tørker ventiltoppen ren for olje, og renser låseringhalvdelene for olje..Ta litt fett på innsiden av låseringene da holder de seg lettere på plass. Personlig liker jeg å ta av toppen... FORDI: Hvis motoren bruker såpass mye olje at den ryker masse blått, så betyr det at det har kommet mer olje enn nødvendig inn i forbrenningskammeret enn nødvendig. Dette igjen betyr at det meste er litt gjenngrodd av brent olje.. Så en rens av eksosutløp og slikt er på sin plass.Koster litt mer, da du må ha toppakning og tappe kjølevæska ned.. Samt litt mer tid.. Men .. vel en smakssak.
Guest Sierra_is Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Kan være greit å ta av toppen for å se på slitasje feks, men skal du av med toppen må du jo få tak i nye strekkbolter ( de som er torx) i tilleg (dersom du ikke har de gamle stjerne umbraco boltene, levert org til 6.84)Vet at ikke alle tenker på dette når de har av toppen, dumt å slite av en bolt og så måtte av med toppen på nytt igjen
RSHansen Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Har brukt om igjen strekkbolter opp til 3 ganger uten at en eneste bolt har knekt noengang. Ett triks fra Ford for å selge dyre nye bolter. Bruker helst de gamle eller ARP. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now