Count Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 Noen som vet noe om denne motoren? Hvor like er disse og 2.9 motorene?Etter det jeg har hørt og lest er blokka basert på Cologneblokka...? (2.8 2.9 osv...) 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
focusst Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Det har jeg også hørt, og de ser veldig like ut! Over til fienden...
Count Posted December 21, 2003 Author Posted December 21, 2003 Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest Bust Posted December 30, 2003 Posted December 30, 2003 mulig det står noe i How to Build and Modify Ford 60 Degrees V-6 Engines (Motorbooks International Powerpro)by Sven Pruett ISBN: 0879389141 Boka skal omfatte både 2.9 og 4.0
Count Posted December 30, 2003 Author Posted December 30, 2003 Hmm... Den skal jeg jammen sjekke ut. De selger den til og med på Burton hvis jeg ikke tar helt feil. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
and Posted March 31, 2004 Posted March 31, 2004 Gammelt, men forsatt interessant? Uansett se 4Liter V6 infoKjør nedtil enginedelen.Er "samme" som 1.7V4... Kan bli en hissig Saab 96 av dette FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
capri1600gt Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Noen som vet noe om denne motoren?Hvor like er disse og 2.9 motorene?Etter det jeg har hørt og lest er blokka basert på Cologneblokka...? (2.8 2.9 osv...)Den er basert på 2.9 ja, men er litt høyere og bredere etter det jeg har funnet ut. Boltmønstre til clutchhus skal være like Har blitt nøye vurdert som byttemotor til min sierra 2,9 4x4. Utfordringen her er bunnpannen som må bygges om, disse passer ikke om hverandre på grunn av bredden på motoren. Hadde tiden vært bedre så..... Til opplysning er det folk som har bygget 4x4 4.0 twin turbo Sierra med denne motoren... Fordi om motoren er mye større en den nok bygget for et annet formål enn feks cosworth 2.9 og jeg regner med den vil egne seg bedre i en tung sterk sliter enn en kvikk racer. Men det fins jo trimdeler Men tror det er en god motor til sitt formål, en V6 har jo en grunnkonstruksjon som gjør den mer egnet som en sterk sliter enn som en kvikk racer. Har ingen erfaring med denne motoren i bruk men får ganske snart en for hånden og kan prøve ut litt (i Explorer). 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
capri1600gt Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? Toppene hadde nok kjedet seg ganske mye siden 4.0 er støtstangmotor med kamaksel i senter og kammene i 2.9 cosworth dermed ikke hadde hatt noe til å drive seg rundt Men det er sikkert mulig å få til 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
and Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Men den 4Litern var også å få som en SOHC fra 97-. Alle norske Explorer hadde denne motoren, og der er det kamdrev? FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
capri1600gt Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Men den 4Litern var også å få som en SOHC fra 97-. Alle norske Explorer hadde denne motoren, og der er det kamdrev?Heia, du har helt rett! Hvordan denne passer sammen med cosworthtoppene vet jeg ikke, men større sjanser i alle fall! Tipper man på se litt på størrelsen på forbrenningskammer etc hvis toppene og kamkjeder i det hele tatt går på. Men kan jo være mulig 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Granada 2.8 Ghia Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 24V er jo basert på 2.9 12V så er jo bare å gjøre det samme med 4.0-blokka som er gjort med 2.9-24Vblokka, står vel en aklsing av noe slag der, som diver oljepumpa? `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Guest -FesteR- Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Her er det en fyr som bygger om/har bygget om en 4 liter til 24vhttp://agnes.goams.com/ford/
Guest mazdafun Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 så det var gammel tråd , men kom over denne på Finn.no... prosjekt anyone?
BR Racing V6 Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 den motoren havnet hos meg. fra finn.no blir montert i sierra stv 4x4. med en del modifikasjoner. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Guest Rockford76 Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 Hvordan passer en 4.0 Explorer i en Granada da? Er det mye som må gjøres på motorfester og kan girkasse fra Scorpio brukes? Noen som har prøvd dette før? BR_Racing : Hvordan har prosjektet ditt med Sierra gått? Hilsen Atle S.
KIB Posted September 7, 2007 Posted September 7, 2007 (edited) Hei Har lest masse om å bygge om 4.0 explorer motoren med Coswort 24V BOA/BOB topper på http://www.fordpower.org.uk/forum/ Der er det en svenske som holder på med dette, og det er egentlig ikke noe å tenke på for en "normal" person. Man må ha god peiling på motor og mekanikk, samt ha tilgang på mye utstyr/verktøy for at det skal gå. 4.0 motoren ER bygd med utgangspunkt i 2.8/2.9 cologne motoren, men det er alikevel STOR forskjell på disse. Så å si alt må modifiseres for at dette skal være mulig. Det er ingenting som passer "rett over" fra den ene motoren til den andre. 4.0 er høyere og bredere. Den har støtstenger og drev, ikke kjede. Veiva må tilpasses kjededrift, oljepumpa går motsatt vei, registerkjede må tilpasses (for kort), kjedestyringene passer ikke, registerdekslene er for lave, oljekanaler må forandres, vannkanaler må tilpasses, innsugsmanifolden passer ikke, osv osv Svensken virker som en flink person med tilgang på mye flott utsyr, alikevel har han slitt med å få alt til å passe.. Fant ikke tråden til svensken i farta, men de som ønsker å lese mere om dette kan se på: http://fordpower.org.uk/forum/index.php?sh...pic=300&hl= En annen ting de har skrevet om er høyden på innsuget. Har lest at det ofte blir problemer med å få lukket panseret når denne motoren brukes i andre biler.. Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? 4.0 veiva passer heller ikke i en 2.9 da den er for bred. Skinkene vil gå imot sidene på blokka.. (Det er derfor 4.0 literen er bredere) Tenkte det var på sin plass å nevne at det jeg har skrevet i dette innlegget har jeg kun lest meg til, ikke forsøkt - in real life... Edited September 7, 2007 by KIB
BR Racing V6 Posted September 30, 2007 Posted September 30, 2007 Hvordan passer en 4.0 Explorer i en Granada da? Er det mye som må gjøres på motorfester og kan girkasse fra Scorpio brukes? Noen som har prøvd dette før? BR_Racing : Hvordan har prosjektet ditt med Sierra gått? Hilsen Atle S. hei. jeg holder på å skal montere blokka med råder og stempler nå., jeg ser at ene motorfestet passer på ene siden av blokka. andre siden ligger festehulla for langt frem. så her mp det lages en adapterplate og evt maskinere av litt på motorfestearmen mot blokka.,for å få lik avstand. pratet med en 2 svensker som har hver sin 4.0l i ford. en twin turbo sierra. og en granada cupe. jeg har en utfordring med å få laget til th700-r4 autom,automatkasse med konverter og dill. samt extern fordelingskasse som jeg må modif. tenkte å montere hele motoren i en ramme og fyre den der. med megasquirt. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Guest BossCat Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Hvorfor bruke Truck blokk da ? hadde vel vært mye bedre å bruke blokk fra personbil, og ja der er forskjell på truck og personbil blokk. Du Mr. BR Racing V6. hvorfor bygger du om en GM kasse til å passe på motoren ?? er det ikke enklere og bedre å bruke en Ford kasse ?
RS 1000 Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 går ikke denne motoren også i MAzda Pick up. Mener å huske at jeg ha sett at disse motoene leveres i mange forskjellige utgaver. Kanskje også som SOHC? Når man stroker 2,8 og 2,9 liters motorene til 3,7 liter så mener jeg at de modifiserer 4,0 L veiven. I praksis oppnår man da voldsomme fordeler og forbedringer. Dette er måten å får ut potensialet i Ford sine V6 motorer på. Dette er kanskje bedre enn å satse på 4,0 L, men sikkert dyrere, dessverre.Om dette også er mulig på 24 V motoren vet jeg ikke. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Slåstad RS Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Mener du også at problemet med v6 er at de er overkvadratiske?Har samme oppfatning selv , + at de lider av en sterk grad av pustevansker.Oppskrift på hva som kan funke? Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
BR Racing V6 Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 tar man en helt enkel 91 4.0 ohv motor. og modder den.toppenen har store kanaler orginalt. lite å porte på. kun finpuss. plane toppa en del, få bytta ut den trege kamakselen med noe bedre. fra eks. comp cams. de har 2 trimkammer. evt få slipt om den orginale. slik jeg gjorde. men ble ganske dyr.ca 5000kr. en comp cams koster kansje en 3500kr hjem. oljepumpa går lik vei på allle tyske Cologne motorer. folk tror den snurrer gal vei på de med reg kjede. men det er heller drevet på kammen som er annerledes.og så drevet på fordeleren som gjør at dette går lik vei. jeg har en 24v 2,9 oljepumpe på min 2.8 motor. men har måttet maskinere en aksel med å slipe ene siden til unbraco. som fordeleren på 2.8 har .og så er det 6 kanta til oljepumpa til 2.9. vet også noen har fått til en 2.8i k-jet innsprut på en 2.9 motor. ble det modda en del. mye jobb. tror det ble 2.8 oljepumpe.og 2.,8 fordeler. med 2.9 drev fra 2.9 fordeler på 2.8 fordeleren. det funka da. husker jeg ble overasket at fordelerene gjekk samme vei på 2,8 og 2.9 den gang. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now