Guest Sierra_is Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Noen som vet om det er forskjeller på 2litern i utgavene 115 og 100hk¨.Har en 115hk motor i bilen nå, men må bytte, så har jeg en 100hk liggende, men er d no forskjell på de???
Fresh| Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Desverre kan ikke hjelpe deg der. Har fått med meg at det er forskjell på sierra 2.0i ohc og 2.0is ohc hvor is'n har 15 hester mer. Har faktisk ikke tenkt på hvordan de struper den ene utgaven.Hadde vært gøy om noen kan opplyse oss om det:)
Guest Nos Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Forgasser har 105, insprøyt har 115. Er kansje litt mindre med de som har kat, men effekt messig selve motorene er vel samme. Kan jo ta helt feil da.
Ford Stv Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 På 2.0i CL en min så er det kun katalysatoren å EGR systemet som drar ned hestene! Ellers så er det jo 115hk orginalt på alle de ohc innsprut motorene! Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.
Guest EscortGhia Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Sånn litt på sidelinja: Er en på eBay som selger instruksjoner for hvordan man kan fjerne 'Exhaust Gas Recirculation' EGR-systemet som blir brukt under kaldstart på Zetec. Det ser sånn ut som på bildet, og det er ikke så merkelig at det blir litt restriktivt når det ser sånn ut inni manifolden... det er heller ingen vits i at motoren skal puste eksos under kaldstart. Egentlig ganske merkelig hvor restriktive Ford har vært på både innsug- og eksos-siden med disse Zetec'ene.. sikkert ikke noe bedre på OHC.Vet ikke om det er noen vits i å gidde å fjerne det for min del.. skal ha grenrør uansett.
Guest zr50sl Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 halla aleksander.. ja du e ikke den eineste så lura på d.. d æ veit e at på "vanlig" ohc dvs gasser og is 105 hk å 115hk har 9.2\1 i komp,mens min 89 mod med kat og egr å heile pakka har 8,5\1 i komp, har brukt snart 2 år på å finne ut av ka så e gjort med disse motorene,å pr dags dato e d ingen så kan svar mæ på d.. trur mest sansynlig at det er toppen som e høyere enn di andre toppan.. dvs at forbrennings kamret e større enn is og gasser ohc
Guest zr50sl Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 noen som vet om stempla på en IS går i plan med blokka i ØD??
Slideways Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 På ISen er det brukt en 205 blokk som er samma blokka som ble brukt i de første cosworthene, Så en IS motor vil tåle en effektøkning bedre enn en forgasser motor. Hele motoren er generelt sterkere og bedre lagd enn gasser motoren. Det er også større innsugs porter på ISen
LordSnick Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 du kjenner at det ikke er helt 100% plant om du stryker hånda over...snakk om 0,5mm eller mindre 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Guest zr50sl Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 takker da veit vi ka så e gjort med den berømmelige 100hk ohc'n, for der e stempla 2-3 mm under kanten av blokka På ISen er det brukt en 205 blokk som er samma blokka som ble brukt i de første cosworthene, Så en IS motor vil tåle en effektøkning bedre enn en forgasser motor. Hele motoren er generelt sterkere og bedre lagd enn gasser motoren. Det er også større innsugs porter på ISen ehh hvor i allverden får du det ifra at IS motoren er sterkere enn gasser'n bare til opplysning så er det akkurat samma blokka med akkurat samma innmat fra 1970-1994... ohc kom kunn inn til norge fram til 89 da dem kom med 100hk Katalysator og EGR og dem er det lavere komp på,å nu ser det endelig ut som om vi har funnet ut hva så er gjort med dem... etter det Ford sier er toppene oxo like bortsett fra innfresing i toppen på I motor for dyser,så har man oxo det der med ventilene om dem er herdet osv for bly\blyfri bensin.. kammen er lik fra 70-94, kom et skille i 85-86 bla ei fjør på registerreim strammeren..
cossiemk1 Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Du tar nok litt feil der, blokka er ikke lik fra 70 og til 90, det er som slideways sier, nyere injection ohc motorer har 205 blokk (samme som tidlig cosworth) men den ser helt lik ut da... Den 100hk motoren du har, er sikkert fra en nyere Transit med injection (skal du selge den?)Har selv en 1990!! modell 2.0icl, opprinnelig med kat og EGR, men det er fjernet for legst.... 8,5:1 i komp og ingen kan svare på hvorfor, finner ingenting som er forskjellig i delelista til ford, så det er et mysterium, er forøvrig en 205 blokk, og den har både map sensor og luftmengdemåler Og stemplene går såogsi plant med toppen, IKKE 2-3mm nedenfor
RSHansen Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 La det være helt klart at ALLE OHC med innsprøytninghadde 205 blokk orginalt (207 er byttemotorer). Coswort brukte denne blokka fra 1986 til 1989 untatt i RS500, men valgte ut de beste støpeseriene slik at blokkene cosworth brukte er som regel mye bedre kvalitet enn vanlige 205 blokker brukt på seriebiler med EFI. Det blir derfor litt feil å tro at en vanlig IS har cosworthblokk. Om den stakkars 100hk utgaven av 2,0 OHC er det bare å si at EGR og katalysator fra 80 tallet tar mellom 10-15 prosent av effekten. så det stemmer bra med at effekten er senket fra 115 til 100. Motoren har også dårligere dreiemoment og er ikke særlig kjapp på turtall. Rett og slett en strupet drittmotor, et kompromiss fra ford da de ikke var riktig klare for å produsere DOHCen som er kontruert for bruk med avgassrensing. Det er forresten andre stempel i OHC med innsprøytning i forhold til utgavene med forgasser. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Ford Stv Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Da er jeg ikke så på jordet når jeg sier jeg har 115hk uten kat å EGR da! Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.
Guest zr50sl Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 det va nu det Ford sa at blokka var lik fra 70-94 med kunn få endringer.. nei skal ikke selge,blir turbo snart.. en kompis som sa at stempla gikk så så mye under blokk kanten på 100hk'n.. Pga et skille i 85-86 ble blokkene kalt for 205 pga di få endringene som blei gjort, bla det med register reimstrammer'n.. har oxo sjekket med Ford ang dele nr på ting å alt av dele nr fra 70-85 er likt på alt,stempel kam blokk osv,så kom skillet i 86,fra 86-94 er dele nr'a lik, på blokk ,kam topp stempel råder osv.. SITAT Sveins Auto i Bodø Ford Verksted Ang 100hk'n så ja,Kat og EGR,lamdasonde og Map sensor,mye sammen surium på en motor som absolutt ikke e beregna for katalysator.. cossiemk1,da ser det ut som vi har samme problemet, ingen som kan svare på hva som er gjort med 100hk'n,lura på om det kan vær toppen som har større forbrennings kammer eller no sånt sia kompen er så lav.. vis det ikke er stempla da....
RSHansen Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 det va nu det Ford sa at blokka var lik fra 70-94 med kunn få endringer.. nei skal ikke selge,blir turbo snart.. en kompis som sa at stempla gikk så så mye under blokk kanten på 100hk'n.. Pga et skille i 85-86 ble blokkene kalt for 205 pga di få endringene som blei gjort, bla det med register reimstrammer'n.. har oxo sjekket med Ford ang dele nr på ting å alt av dele nr fra 70-85 er likt på alt,stempel kam blokk osv,så kom skillet i 86,fra 86-94 er dele nr'a lik, på blokk ,kam topp stempel råder osv.. SITAT Sveins Auto i Bodø Ford Verksted Dette stemmer da ikke helt i og med at min gamle 88 modell Sierra med forgasser ikke hadde 205 blokka, denne var kun for biler med injektion tydeligvis. Motorene ble nemlig produsert parallelt. På delefilmen til Ford er det så vanvittig mange versjoner av OHCen at det er vanskelig å se nøyaktig når den ene eller den andre utgaven ble sluttet produsert. Derfor har jeg sluttet å tro at folkene på Ford alltid har rett etter å ha bestilt opp 4 forskjellige stempler til min kjære 2,0 OHC injektion motor. Det siste stemplet viste seg heldigvis å være det korrekte. Men blokka var nok ganske lik ja fra den kom til Europa i 1971, men som helt riktig påpekt forbedret gjennom årene den ble produsert. Det ser man jo på antall hester den utviklet fra de fattige 98 i begynnelsen. De tidlige motorene fikk ikke slitekanter i sylinderne like fort som de senere 205 utgavene. Muligens fordi skjørtene på stemplene er kortere på disse motorene. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest zr50sl Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 kan hende at det var motorer fra et restlager som ble brukt for å brukes opp, har sett maaange gassermotorer med 205 blokka,har aldri sett en sierra nyere enn 86 uten 205 blokk..
Guest Slick Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Ehh.. Jeg har forgasser motor.. 205 blokk... Så skjerpings.. 205 blokka er på både is og forgasser.. Samt på tidlig cossie før 200 blokka kom i bruk.. Makan
RSHansen Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Gasser motor med 205 blokka er i såfall ettermontert eller byttemotor. Det kan man også se ut i fra delefilmen til Ford. Og det er derfor mange som har montert disse motorene med forgasser, men orginalt fra Ford er det nok ikke såvidt meg bekjent. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest Slick Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Ehh.. Sjekk opplysningene litt da.. For jeg har originale motoren til min bil.. Garantert. Har bare hatt 1 eier før meg.. Og hu har IKKE byttet motor... 205 blokk.. Hvilken blokk mener du liksom at forgasserene har da? Må forresten bemerke at jeg har 86 mod med elektronisk forgasser
Guest Nos Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Jeg har en 88 forgasser motor med 205 blokk. Så byttet jeg til en 90mod IS motor uten EGR og Map sensor med innsprøytning og 205 blokk. Eneste som e forskjell er dynamofestene og det er ikke uttak for mekanisk bensinpumpe.
Guest zr50sl Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 da va ny måling gjort på en org IS motor og en org 100hk motor gjort.. som tidligere nevnt lengre oppe i tråden så vart det sakt ca 0.5 mm, målingan så ble gjort viste at IS motoren hadde 0,65mm etter skyvelæret, mens 100hk motoren hadde 1,7 mm fra kanten på blokka til stemplet i ØD altså en differanse på 1,05 mm.. bilder kommer senere..
Guest Sierra_is Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Her ser dere forskjellen som skiller den berømte 100`hk en med mindre komp enn 115 hkèn
Guest Sierra_is Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Er ikke noen her som har vært bort i dårlig oljepumpe på 2litern til ford?Måtte nettop bytte till 100hk blokk på grunnav dårli smøring på den forrige Is motoren
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now