Jump to content

Bremsing hos autoconsult


Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest jornhan
Posted
JORNHAN: stort eksos hus er det på den turboen du har kjøpt??

 

A/R 63 står det:D.

 

 

 

 

Guest jornhan
Posted
det var ikke stort..

 

 

Ehhh,nei vel,skulle det vært større?det som er poenget mitt er att jeg har ett mål på 500 ærlige hester og det klarer jeg fint med det huset.Er vel ikke om å gjøre å ha størst hus heller og hadde jeg hatt ett mål på 750hk så hadde jeg da ikke kjøpt denne turboen.

Posted

det var ikke stort..

 

 

Ehhh,nei vel,skulle det vært større?det som er poenget mitt er att jeg har ett mål på 500 ærlige hester og det klarer jeg fint med det huset.Er vel ikke om å gjøre å ha størst hus heller og hadde jeg hatt ett mål på 750hk så hadde jeg da ikke kjøpt denne turboen.

 

 

Klarer et 63 hus 500 hk??? personlig tror jeg du må opp på 84 men,,, tiden vil vise:)

63 hus er vel det huset som sitter org på den store esc cos turboen ?

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Guest jornhan
Posted

det var ikke stort..

 

 

Ehhh,nei vel,skulle det vært større?det som er poenget mitt er att jeg har ett mål på 500 ærlige hester og det klarer jeg fint med det huset.Er vel ikke om å gjøre å ha størst hus heller og hadde jeg hatt ett mål på 750hk så hadde jeg da ikke kjøpt denne turboen.

 

 

Klarer et 63 hus 500 hk??? personlig tror jeg du må opp på 84 men,,, tiden vil vise:)

63 hus er vel det huset som sitter org på den store esc cos turboen ?

 

Nja,regner med det siden jens og martin sa den klarer 600 hk.Det står i hvertfall 63 på T3 flensen så da regner jeg med att det er A/R 63 hus:D,men som du sier,tiden får vise.Forresten,det er mulig det stemmer det du sier når jeg tenker meg om forde jens satte på ett baklokk på turboen for att den skulle passe på eksosanlegget mitt,men dette skulle han fjærne når jeg kjøpte grenrør for da måtte jeg bruke V-band så skulle han sette på riktig eksoshus uten wastegate for da blir det jo selvfølgelig ekstern wastegate i stedet så jeg tror du har rett jeg mr cossie.

 

 

 

 

 

 

 

Guest jornhan
Posted
Blei nødt til å ta en opprydding her da jeg følte tråden til jornhan blei ødelagt.

 

Takker WingDude,greit å holde seg sånn tålig til topic.Fikk ny cossie topp i dag med 16 nye ventiler,styringer og ventiløftere,men uten fjører og kammer:D.Så i morgen blir det atter en tur til sarpsborg for å levere toppen og montere bd16+ kammer og justerbare kamdrev.Blir visst en del turer fra sørumsand til sarp når man skal modde cossien litt gitt:D.

Guest Larsern
Posted

mr.cossie:

Man kan ikke lese av a/r forholdet alene hvor mye effekt eksosdelen klarer. Det kommer også an på størrelsen på turbinhjulet.

Så ett a/r .63 hus kan klare 1000hk hvis bare turbinhjulet er stort nok.

 

jornhan:

Hva er effektmålet med de nye bitene da? På rett side av 500 med grei margin? :)

Guest jornhan
Posted
mr.cossie:

Man kan ikke lese av a/r forholdet alene hvor mye effekt eksosdelen klarer. Det kommer også an på størrelsen på turbinhjulet.

Så ett a/r .63 hus kan klare 1000hk hvis bare turbinhjulet er stort nok.

 

jornhan:

Hva er effektmålet med de nye bitene da? På rett side av 500 med grei margin? :)

 

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

Guest FACE Motorsport
Posted

mr.cossie:

Man kan ikke lese av a/r forholdet alene hvor mye effekt eksosdelen klarer. Det kommer også an på størrelsen på turbinhjulet.

Så ett a/r .63 hus kan klare 1000hk hvis bare turbinhjulet er stort nok.

 

jornhan:

Hva er effektmålet med de nye bitene da? På rett side av 500 med grei margin? :)

 

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

 

500 hk som virker HELE tiden er skikkelig moro!! Og det er gøy runde etter runde Fredag, Lørdag og Søndag...Ikke en runde nå og da...

Guest jornhan
Posted
mr.cossie:

Man kan ikke lese av a/r forholdet alene hvor mye effekt eksosdelen klarer. Det kommer også an på størrelsen på turbinhjulet.

Så ett a/r .63 hus kan klare 1000hk hvis bare turbinhjulet er stort nok.

 

jornhan:

Hva er effektmålet med de nye bitene da? På rett side av 500 med grei margin? :)

 

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

 

500 hk som virker HELE tiden er skikkelig moro!! Og det er gøy runde etter runde Fredag, Lørdag og Søndag...Ikke en runde nå og da...

 

Sant det Face Motorsport:-).Tror også selv att 500 hk kan være ganske så holdbart så lenge man ikke kjører idiot hele tiden.Ble litt mye quoting her,men men.

Posted

det var ikke stort..

 

 

Ehhh,nei vel,skulle det vært større?det som er poenget mitt er att jeg har ett mål på 500 ærlige hester og det klarer jeg fint med det huset.Er vel ikke om å gjøre å ha størst hus heller og hadde jeg hatt ett mål på 750hk så hadde jeg da ikke kjøpt denne turboen.

 

 

Klarer et 63 hus 500 hk??? personlig tror jeg du må opp på 84 men,,, tiden vil vise:)

63 hus er vel det huset som sitter org på den store esc cos turboen ?

 

Joda, 500 hk på 63 huset går greit og jeg har sett bremsepapirer på 540 hk med ett slikt. 63 huset er ca. 40 % større enn 48 huset, så dersom vi sier at man klarer 360 hk på ett 48 hus, så ser vi at 500 hk på ett 63 hus ikke er noe problem. RS500 turboen har A/R 0.63 turbinhus fra en T3 (samme utgave som f.eks gammel Volvo og turbonetics) og den klarer godt over 500 hk. Det er riktig at Escorten også har har A/R 0.63 turbinhus, men det er i en annen utgave (Cosworth og Maserati) enn det som neticsturboer og Rs 500 turboen har, (og er etter enkeltes mening faktisk bedre).

 

Det er liten tvil om at man klarer samme effekt med lavere ladetrykk (eller høyere effekt med samme ladetrykk) om man setter på ett T4 turbinhus som er beregnet for og tilhører samme familie som kompressoren kommer fra.

 

Ekspempel

 

Cosworth motor med 600 + hk kompressor, T3 A/R 0.63 turbinhus og 2WD manifold, Pace Rs 500 IC, 450 hk med 1,8 BAR ladetrykk.

 

Samme motor med annen turbo med 600 + hk kompressor, T4 turbinhus med A/R antatt rundt 1.0, grenrør med sep. wg. Større og bedre ic, 480 hk med 1,3 bar.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest jornhan
Posted

Hmmmm,hva mener du med dette.Sitat: T4 turbinhus med A/R antatt rundt 1.0,?

Posted
Hmmmm,hva mener du med dette.Sitat: T4 turbinhus med A/R antatt rundt 1.0,?

 

T4 turbinhusene leveres i forskjellige utgaver, med forskjellige A/R forhold (som f.eks 1.02, 1.04, 1.06 ?). Jeg fikk ikke lest av hva som sto på huset, (men det er større enn mitt 0.96) men turtallet på 5. gear ble 4500 før det viste 1,0 bar på ladetrykkmåleren. Derfor antar jeg at det er større enn de husene som har A/R på 0.8 tallet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Larsern
Posted
Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

Ja, sånn jeg ser det, så bør man bremse endel over 500 i benken/rullene for å kunne kalle det ærlige hester og være sikker på at man har 500hk tilgjengelig til enhver tid sånn som f.eks på en varm dag på stripa/banen. Bremser man nøyaktig 500hk på en kald og fuktig høstmorgen, kan det fort bety at man bare har rundt 470-480hk tilgjengelig når det blir sommer og 25+ i lufta.

 

JE stempel kan nok være en god investering hvis man skal piske motoren endel, men jeg ville beholdt de orginale rådene, da de er meget sterke og ikke har noen problemer med 500+hk. Det er jo en ekstra sikkerhet, men jeg mener det koster mere enn det smaker.

 

Når det gjelder 500hk og hva det "er", så er nok det endel mere enn hva de fleste tror. De aller fleste vet bare hvordan 500hk ser ut på avstand. (f.eks. som tilskuer på rudskogen) og har ingen praktisk erfaring med å ratte en bil med garanterte 500hk. Som ett eksempel så ser ikke 350hk ut som noe som helst når man står på sidelinjen og ser på, men man kan ikke benekte at 350hk i en personbil er mye. Det er tross alt tre ganger mer enn hva en gjennomsnittelig bil har.

Guest jornhan
Posted

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

Ja, sånn jeg ser det, så bør man bremse endel over 500 i benken/rullene for å kunne kalle det ærlige hester og være sikker på at man har 500hk tilgjengelig til enhver tid sånn som f.eks på en varm dag på stripa/banen. Bremser man nøyaktig 500hk på en kald og fuktig høstmorgen, kan det fort bety at man bare har rundt 470-480hk tilgjengelig når det blir sommer og 25+ i lufta.

 

JE stempel kan nok være en god investering hvis man skal piske motoren endel, men jeg ville beholdt de orginale rådene, da de er meget sterke og ikke har noen problemer med 500+hk. Det er jo en ekstra sikkerhet, men jeg mener det koster mere enn det smaker.

 

Når det gjelder 500hk og hva det "er", så er nok det endel mere enn hva de fleste tror. De aller fleste vet bare hvordan 500hk ser ut på avstand. (f.eks. som tilskuer på rudskogen) og har ingen praktisk erfaring med å ratte en bil med garanterte 500hk. Som ett eksempel så ser ikke 350hk ut som noe som helst når man står på sidelinjen og ser på, men man kan ikke benekte at 350hk i en personbil er mye. Det er tross alt tre ganger mer enn hva en gjennomsnittelig bil har.

 

Helt enig Larsen.500 hk er nok til å leke seg litt ja.Når det gjelder je stempler og gode råder så har det mye med hvor stresset motoren blir,men selvfølgelig så holder orginal råder langt.Leverte en topp til jens i dag for porting og div + att han fikset sånn att jeg fikk kontroll over turbotryket UTEN Å TA BETALT FOR DET:-)bortsett fra en billig kontroller.Han koblet til bredbåndslamda og div så dro vi av gårde for å justere og allt er nå bra.****** god service hos han:-)Dette er helt klart en mann som vet hva han driver med,annbefales på det sterkeste,men det vet vel de fleste her inne.Nå drar jeg og drekker,skriver mer i morgen + att jeg har ett papir som jeg legger ut i morgen,blir nok noen som blir nyskjerrige da vil jeg tro:-)SKÅL.

Guest jornhan
Posted
Hvordan styres trykket ditt nå, med bleed?

 

Nja,kan vel nesten si det sånn siden jens boret 1mm hull i actuatoren min:D.Dette gjøres vel for å få raskere spoolup på snurra,men jeg må nok gå opp til 2mm siden den lader ca 0,5 bar opp til ca 5000rpm og etter det lader den 1,5 bar(greit å ligge på den trygge siden til jeg får den nye motoren og toppen).

Posted

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

Ja, sånn jeg ser det, så bør man bremse endel over 500 i benken/rullene for å kunne kalle det ærlige hester og være sikker på at man har 500hk tilgjengelig til enhver tid sånn som f.eks på en varm dag på stripa/banen. Bremser man nøyaktig 500hk på en kald og fuktig høstmorgen, kan det fort bety at man bare har rundt 470-480hk tilgjengelig når det blir sommer og 25+ i lufta.

 

JE stempel kan nok være en god investering hvis man skal piske motoren endel, men jeg ville beholdt de orginale rådene, da de er meget sterke og ikke har noen problemer med 500+hk. Det er jo en ekstra sikkerhet, men jeg mener det koster mere enn det smaker.

 

Når det gjelder 500hk og hva det "er", så er nok det endel mere enn hva de fleste tror. De aller fleste vet bare hvordan 500hk ser ut på avstand. (f.eks. som tilskuer på rudskogen) og har ingen praktisk erfaring med å ratte en bil med garanterte 500hk. Som ett eksempel så ser ikke 350hk ut som noe som helst når man står på sidelinjen og ser på, men man kan ikke benekte at 350hk i en personbil er mye. Det er tross alt tre ganger mer enn hva en gjennomsnittelig bil har.

 

Helt enig Larsen.500 hk er nok til å leke seg litt ja.Når det gjelder je stempler og gode råder så har det mye med hvor stresset motoren blir,men selvfølgelig så holder orginal råder langt.Leverte en topp til jens i dag for porting og div + att han fikset sånn att jeg fikk kontroll over turbotryket UTEN Å TA BETALT FOR DET:-)bortsett fra en billig kontroller.Han koblet til bredbåndslamda og div så dro vi av gårde for å justere og allt er nå bra.****** god service hos han:-)Dette er helt klart en mann som vet hva han driver med,annbefales på det sterkeste,men det vet vel de fleste her inne.Nå drar jeg og drekker,skriver mer i morgen + att jeg har ett papir som jeg legger ut i morgen,blir nok noen som blir nyskjerrige da vil jeg tro:-)SKÅL.

 

Jeg er nysjerrig allerede og satser på at du glemt å legge ut papiret og ikke ombestemt deg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest jornhan
Posted

Ja nå ser det ut som om det blir en grom motor,topp + div denne uken :D.Skal antagelig handle motoren til ZzzZzz(han som kjører den gullfargede granadaen).Vi skal møtes til onsdag/torsdag for å drøfte hva jeg skal handle så jeg gleder meg som en unge :D.Her er tingene som selges av ZzzZzz(joel):Posted - 17 Oct 2005 : 17:45:29

--------------------------------------------------------------------------------

 

- schanke "f1" turbo (god for omkring 800hk)

- SMC med autotune, coilpakke(wasted spark) og komplett ledningsnett til cosworth

- Pulssplitt grenrør til YB (har bremsa over 600hk med dette)

- Innsugsmanifold til YB (har bremsa over 600hk med dette)

- 200 blokk med h profilråder og smidde wiseco stempler(komplett shortblokk klar til bruk)

- 200 blokk med nicasil liners og orginal boring samt lange studs

- 4x4 topp,grom Jensspeed porting gromme kammer.(har bremset 560hk med denne)Leveres med ventiler løftere og kamdrev dvs komplett.

- 4x4 topp, urørt, noen skader i forbr. kammer , men går fint å bruke på en moderat trimma motor.

- 2wd topp med værsting porting og kammer.mek løftere , doble fjærer og just. bare kam drev( har bremsa over 600hk med denne)

- Vurderes solgt, Tremec TKO600 kasse

- Gr.a svinghjul med tilton 3 plater clutch, nye lameller.

- Siemens 820 cc dyser

- 4x4 eksos manifold

- + div, bl.a. orginale 4x4 stempler med rå

 

 

Håper på 500 ærlige ja,men det er jo en del som må gjøres for å oppnå det tallet som du vet.Reiser ned til jens i morgen for å levere toppen til porting og så skulle vi snakke litt om hva bunndelen vil bestå av.Han skulle også ordne det sånn att jeg fikk kontroll på turbotrykket i samme slengen(hadde jeg trådd til skikkelig nå så hadde turboen ladet over 2 bar og DET vil jeg ikke enda he he).Jeg selv har lyst på je stempler og arrow råder,men dette vet jens GARANTERT bedre enn meg:-).Men hva er egentlig 500hk i dag?nesten ingenting i forhold til hva mange andre kjører med,men man kan i hvertfall ha det litt gøy:-)

 

Ja, sånn jeg ser det, så bør man bremse endel over 500 i benken/rullene for å kunne kalle det ærlige hester og være sikker på at man har 500hk tilgjengelig til enhver tid sånn som f.eks på en varm dag på stripa/banen. Bremser man nøyaktig 500hk på en kald og fuktig høstmorgen, kan det fort bety at man bare har rundt 470-480hk tilgjengelig når det blir sommer og 25+ i lufta.

 

JE stempel kan nok være en god investering hvis man skal piske motoren endel, men jeg ville beholdt de orginale rådene, da de er meget sterke og ikke har noen problemer med 500+hk. Det er jo en ekstra sikkerhet, men jeg mener det koster mere enn det smaker.

 

Når det gjelder 500hk og hva det "er", så er nok det endel mere enn hva de fleste tror. De aller fleste vet bare hvordan 500hk ser ut på avstand. (f.eks. som tilskuer på rudskogen) og har ingen praktisk erfaring med å ratte en bil med garanterte 500hk. Som ett eksempel så ser ikke 350hk ut som noe som helst når man står på sidelinjen og ser på, men man kan ikke benekte at 350hk i en personbil er mye. Det er tross alt tre ganger mer enn hva en gjennomsnittelig bil har.

 

Helt enig Larsen.500 hk er nok til å leke seg litt ja.Når det gjelder je stempler og gode råder så har det mye med hvor stresset motoren blir,men selvfølgelig så holder orginal råder langt.Leverte en topp til jens i dag for porting og div + att han fikset sånn att jeg fikk kontroll over turbotryket UTEN Å TA BETALT FOR DET:-)bortsett fra en billig kontroller.Han koblet til bredbåndslamda og div så dro vi av gårde for å justere og allt er nå bra.****** god service hos han:-)Dette er helt klart en mann som vet hva han driver med,annbefales på det sterkeste,men det vet vel de fleste her inne.Nå drar jeg og drekker,skriver mer i morgen + att jeg har ett papir som jeg legger ut i morgen,blir nok noen som blir nyskjerrige da vil jeg tro:-)SKÅL.

 

Jeg er nysjerrig allerede og satser på at du glemt å legge ut papiret og ikke ombestemt deg.

 

He he,det var jo denne jeg snakket om:-)

 

Bremsepapirer

Guest jornhan
Posted
Du er **** ikke god.. :D

 

He he,må jo ta i litt når jeg først skal ha 500 hk :D.

  • 2 weeks later...
Guest jornhan
Posted

Du er **** ikke god.. :D

 

He he,må jo ta i litt når jeg først skal ha 500 hk :D.

 

Da har jeg vært å sett på grom motoren jeg skal ha.Blir enten 2wd max portet topp,hydraliske løftere,dobble ventilfjører,type STOORT innsug,grenrør,justerbare kammdrev,RS200 evolution kammer eller en 2wd værsting topp med allt.Har to valg av bunndel.type 1:200 blokk,h profil råder,smidde stempler(tror det var rundt 6,2 i komp,men det kommer ann på hvilken topp jeg velger,men han kjørte 2,2 bar på denne bunndelen med en F1 turbo som flower 800 hk)3 pucka sinter clutch,veiv+svinghjul+clutch+trykkplate er avbalansert og ett nos kitt på 150 hk følger med,men uten selve flasken.Type 2.200 blokk med nicasil foringer,je stempler,h profil råder,høytrykks oljepumpe på begge blokkene+++++++.Skal snakke litt mer med han utover i uken så vi blir enige om pris på hvilke deler jeg velger.Virker som om det kan bli en morsom sommer neste sesong :D.

Guest c.worth
Posted

høres gromt ut:) hvor er det du skal kjøpe denne motoren??jenspeed??

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...