Jump to content

5 1/2 i dørene på På mondeo..

Recommended Posts

Guest Tommeliten
Posted

Kommer nok til å kjøpe inn nye høyttalere og spiller til mondeoen snart.. Har bare 6X9 og sub nå.. Utrolig kjedelig med bare lyd bak...

Det jeg lurer på er om det er noen andre som har laget noen adaptere til å bruke i dørene? Hadde ikke tenkt å kappe og styre på som mange har gjort...

Hvilke tykkelse er greit å bruke? Noen problemer jeg kommer til å støte borti?

Dette skal passe under det orginale gitteret.. Så er det noen elementer som bygger for mye el no?

Guest Tommeliten
Posted

Hvor mye koster en slik adapter da? Og hva koster den? Evt vet du hvilke plasser de selger de...

Guest Tommeliten
Posted

Så det går altså helt fint med 6,5" også?

Kanskje like greit å satse på det istedet da...

Guest Tommeliten
Posted

Ingen som vet hvem som selger disse adapterne.. Har ikke sjekket rundt selv enda..

Ingen tilpasninger i det hele tatt for 6.5?

Posted (edited)
Ingen som vet hvem som selger disse adapterne.. Har ikke sjekket rundt selv enda..

Ingen tilpasninger i det hele tatt for 6.5?

Eg kjøpte hjå Radioservice på Nøstet i Bergen og koster nokre 100 lapper pr par

Edited by Øyvind
Guest Tommeliten
Posted

Radioservice på nøstet ja... Bor i Oslo nå, men skal hjem til Bergen nå til helgen en tur...

6,5 som passer rett inn, høres jo interessant ut...

Har dere bare puttet inn en høyttaler, eller har dere 2/3 veis (eller hva man kaller det) Lurer på å kjøpe en uten egen løs diskant.. For da slipper jeg å få den til å passe inn i dashen el no slikt....

Guest Kristian
Posted

Jeg monterte inn et 5,25" sett i framdørene på mondeon til en fetter av meg. laga rett å slett en adapter i 10mm MDF som jeg da monterte selve mellomtone elementet i, og satte så den løse diskanten oppe på dashbordet, dette funka meget bra. Tror det er bedre å gå får et 2-veis komponentsett forran, ikke noe kompakt opplegg alla koaxialer, hvor alt da blir gjemt bak gittere i døra...

Men dette er jo opp til hver enkelt hva de vil ha,hehe...

Guest Tommeliten
Posted

Har bare lest deler av den tråden før...

Så du bare snudde org. høyttalerne på hodet og tegnet rundt? Da satser jeg på å lage det selv, som egentlig tenkt i første omgang....

Posted
Har bare lest deler av den tråden før...

Så du bare snudde org. høyttalerne på hodet og tegnet rundt? Da satser jeg på å lage det selv, som egentlig tenkt i første omgang....

Jepp. Bare snudde org.høyttaleren og tegnet rundt. Har nettop vært ute å montert dørtrekkene igjen, da oppdaget jeg at bakhøyttalerne sto litt for høyt slik at det vat problemer med å få på trekket + at høyttaleren spilte for det meste rett inn i dørtrekket og ikke ut gjennom det gitteret. Så vær obs på å få bakhøyttalerne, hvis du går for 6-6,5", så langt ned som mulig slik at de spiller ut gjennom gitteret i bakdørene.

Samt få det tett rundt elementene.

Lykke til..

Guest Tommeliten
Posted

Hvor viktig er det å få det tett rundt elementene?

Forløpig blir det bare fronthøyttalerne som kommer til å skiftes ut.. Noe problem med at de må monteres langt ned også?

Hvis det er noen som har erfaringer med 5,25" VS 6,5" så kom med innspill. Vanskeliger å få 6.5" montert til å spille ut av trekket ordentlig enn 5,25"?

Maser mye her. Men likegreit å samle litt erfaringer fra dere mens jeg venter på å få penger og finget ut til å handle inn ting....

Posted

På fronthøyttalerne hadde jeg ikke noe problem, der satt jeg de litt oppfor midten i det originale hullet. Enda jeg bygget ut med en 9mm plate og hadde beskyttelsesdekslet over elementet gikk det fint. Gitteret i frontdøra er så mye større enn bak, så det går bare godt.

Har du ikke noe gummimatter, pakningslist...ett eller annet du kan lage pakning av slik at du får det tett rundt elementet? Jeg ble anbefalt av "Matador" aka "Sierrano" å få det tett rundt elementene (bass/mellomtone). Har kanskje noe med å unngå blåselyder, samt få utnyttet mest mulig av volumet i døra....er ikke helt sikker her.

Guest Tommeliten
Posted

Tror jeg har noe liggende her. Men får uansett tak i noe å bruke.

Skader jo ikke å prøve. Blir sikkert ikke styggere lyd uansett...

Takk for tipsene