302 HO Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Nja, det jeg skrev var: "715 CID er 11,7L motorvolum og bare som sugemotor er potensialet for dreiemoment hele 1312 Nm". Dette er altså Nm/CID på generelt grunnlag med ett oppsett som er egnet til bruk på gate, såkalt street/stip. Rene suge-dragrace-motorer presterer bedre, men er hverken egnet til gatebruk eller turbokonvererting. Hvis man ser på prostock gutta så skrur de hele tiden selv om motorene bare går på full gass 7-8 sek. av gangen. Hvis man har en korrekt spec. turbomotor så øker vanligvis grunnmotoreffekten med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk ja. Virkelig flinke karer med høye budsjett klarer å få ut betydelig mer enn 10% effektøkning pr. 0,1 BAR. Kombinasjonene du nevner her gir sannsynligvis ingen av delene av en hel rekke grunner. Forøvrig er jeg av den oppfatning at absolutt ingenting er så pålitelig og nøyaktig for å avsløre motorens effekt som slutthastigheten på 402 M. DragTIDER kan variere veldig mye avhengig av grep, sjåfør, osv osv, men hvis man konsentrerer seg om slutthastigheten etter 402 M, da ser man at denne er forbausende stabil. Overfladisk og grovt kan man tenke slik: Sett i forhold til motoroppsett er 235 km/t direkte dårlig og avslører derfor sannheten på en svært overbevisende måte. Sierra 4x4 fullt skinn interiør, bilstereo og air condition, men med trimmet RS500 motor kjørte 211 km/t. Bilen veide nok minst 1400 kg når den stod på startplaten med sine ca. 550 svinghjulshk. 1400 kg / 550 hk = 2,55 kg pr. hk og dette er altså nok til 211 km/t selv med ett tungdrevet 4x4 drivverk. Du sier nesten 2 tonn så 1950 kg / 2,55 = 764 svinghjulshk.Det er like imponerende som en IST med 130 hk som skrytes opp til 408 hk med så svær turbo at den ikke lader når bilen kjøres på rulle. hadde vært morro og fått hvite hva den lange rekken med grunner hvorfor ikke en 715 cui stor v8 kan produsere 2000 hk ... fortell !!! ?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 (edited) hadde vært morro og fått vite hva den lange rekken med grunner hvorfor ikke en 715 cui stor v8 kan produsere 2000 hk ... fortell !!! ??????Motorbyggere i usa tar ut 3000 hk på betydelig mindre motorvolum så selvsagt kan man klare 2000 hk fra 715 CID twin turbo motor.Korrekt utført kan resultatet bli 0-284 km/t på 7,99 sek.: Edited November 19, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
302 HO Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Motorbyggere i usa tar ut 3000 hk på betydelig mindre motorvolum så selvsagt kan man klare 2000 hk fra 715 CID twin turbo motor.Korrekt utført kan resultatet bli 0-284 km/t på 7,99 sek.: enig med deg der... men det er med en bil som er kun bygd for et formål... drag racing.... granadaen er en "familiebil" med små 26-11,5-16 dot godkjente gate slicks... delt aksling og bilstein racing dempere... ikke akkurat noe som skriker 7 sekundere... motoren kjørte jo 6 sekundere da den var ny på 90 tallet i pro-mod... og i følge promod førere garantert gjøre det enda i rett chassi men ikke en 2 tonns slede.... han kjørte 10,01 i danmark og 238km med 400 meter hjulspinn.... det var i 2007... da kjørte han fra en 900+ hk skyline r34 med 4 slicks... men når det er sakt i høst er første gang bilen har vært i en dynopack og blitt justert skikkelig...så langt dynopacken klarte. allt før har blitt gjort på gata av eieren selv... det forsøket i danmark var rimelig misslykka som de som var der fikk med seg... så blir nok mere bremsing i vinter.. mest sansynlig i en bremsebenk da det ikke er noen dynopack her til lands som takler momentet... blir spennende og se... tall kommer ;-) men godt over 900 nm på 1600 o/min på tilnerma ingen ladetrykk er jo en god begynnelse... ha ei trivelig helg :-)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Bare som svar til at Scania har 2 turbo, så må jeg nok skuffe, Scania har en holset plassert rett bak V/innsuget, Dette gjelder alle v8 fra 500 til 620, 730 vet jeg ikke hvor har turbo men er fremdeles bare 1 turbo. Den bilen der er bare rå, digga den i årevis, har Granada-bladet med den i lagret. Havna bak den i skien for en tid tilbake, kan umulig ha vært en annen bil, kjørte mange mil ekstra etter bilen for gleden og nytelsen av den V8-lyden. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now