Jump to content

TurboTommy

Gjest
  • Posts

    23
  • Joined

  • Last visited

About TurboTommy

  • Birthday 03/17/1984

Medlemsinfo

  • Bosted
    Hordaland
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Bergen

TurboTommy's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. TurboTommy

    KRX 400

    Med fører? Nå er også 4x4`en 100kg tyngre enn 2wd da. Og den aktuelle bilen ble målt til 1450 uten fører, mens min bmw ble målt til 1700, med meg, madammen, 4 "reservedekk" og litt annet småknask i bilen. Nei, for all del Enig med gravstein. Er jo en grunn til at det produseres billet kompressorhjul for harde livet, og at BW har kommet med "extended tip" på sine kompressorhjul, og nye fancy turbinhjul. Mest av alt fordi ting kan faktisk forbedres. Men cossy-gjengen stoppet jo tidsregningen på 80-tallet
  2. TurboTommy

    KRX 400

    Et halvt tonn? Med full bil da eller? Cosworth veier vel rundt 1400kg, og bmw`en 1550-1600. Det er ikke et halvt tonn. I tillegg er det 4x4 vs 2wd da... Men beklager at jeg tråkket deg på tærne
  3. TurboTommy

    KRX 400

    For oss som ikke lever i en verden der peak tall betyr alt, så kan det jo være greit å se på alternativer. Tall er heller ikke alt, og altfor mange henger seg opp i at de skal ha "400hk" på papiret, uavhengig av hvordan bilen faktisk presterer, istedenfor omvendt! Respons, spoolup etc teller mye mer for "følelsen" av en kjapp bil, enn det peak effekt gjør. Etter å ha hatt en 525i turbo, med 333hk/516nm vs en "krx400" cosworth, med 340hk/440nm, så føles(og er) cosworth`en betraktelig kjappere, enn det bmw`en gjør, til tross for mer nm, og omtrent samme hk. Forskjellen ligger jo i respons, spoolup og dreiemomentskurve. 340hk på "krx400" ble jo gitt på usle 1.4bar, så med en del mer ladetrykk så er det jo ikke usannsynlig at det kunne blitt fine tall og en brukbar dreiemomentskurve. Enig i at den har altfor "dårlige" resultater, men det er jo vanskelig å "overleve" når man har flere medlemmer her som overhaler og selger "gamle" turboer, til halve prisen av en annen. De har jo egeninteresse av å "skryte" sine turboer opp i skyene, men det selges ikke NTS turboer av medlemmer her inne, noe som fjerner egeninteressen
  4. TurboTommy

    KRX 400

    Bump. Hadde vært litt moro å høre hvor fantastiske turboer fra 70-tallet er
  5. En 1:1 bensintrykksregulator er ikke der for å øke dyseflow, men for å holde dyseflowen konstant, siden man får mottrykk mot dysen i manifolden. Altså, om man har 0 i vakuum, så er bensintrykket 4bar, om man har 1.5bar ladetrykk, så så har man 1.5bar i manifolden som jobber mot dysen, ergo må man øke bensintrykket til 5.5bar, for å holde dyseflowen konstant på 4bar Om man ikke gjorde det, så ville man få et fallende dysefløde, og noe som var veldig vanskelig å mappe skikkelig.
  6. Om man har 4 bar grunntrykk, med en 1:1 bensintrykksregulator, så flower dysene fremdeles det samme som på 4bar grunntrykk, altså 696cc, uansett ladetrykk cbp: Nå har det seg slik at det er flere som har flowtestet dyser på forskjellige trykk, og når store dyseprodusenter som RCengineering m.fl. bruker formelen for flowøknng med kvadratrot, så kan man egentlig ikke annet enn å tro på det
  7. Dyseflow ved 4bar trykk er 696cc, ikke 809cc som regnestykket ditt tilsier
  8. TurboTommy

    KRX 400

    Du får ta ham med på en tur nå da Ikke helt bra å være full på en søndags formiddag
  9. TurboTommy

    KRX 400

    Det vil man aldri få vite om man ikke kjører eksakt samme bilen på samtlige ruller, noe som vil være vanskelig. MEN, det vil vise forskjellen mellom en T34 og KRX400 uansett om rullen er "feil" eller ikke
  10. TurboTommy

    KRX 400

    Fordi at det kan være noe så enkelt som at rullen har vært justert etc for alt det vi vet. Ikke godt å si egentlig. Er ikke noe statoilkopp dette her, at man har gratis påfyll for resten av livet Det kan vel ingen bekrefte før man får prøvd en bil som er slik den var sist gang, en gang til nå, så får man sett om KRX400 virkelig er en dritturbo eller om den er bra greier
  11. TurboTommy

    KRX 400

    Enkleste løsningen er jo for en av de som bremset sist gang, med T34 etc, til å smelle den opp på rullen hos Polly. Tar vel ikke mer enn en halvtime, og litt penger må vel kunne samles sammen for å betale for det Ja, er like før jordrotasjonen snur Ja, antageligvis...
  12. TurboTommy

    KRX 400

    Nei, et par hk om du er heldig. Men poenget at ene bilen har 192hk i motor, andre har 171hk org i motor, og forskjellen i motor mellom de to er 4hk, og på hjul 2hk.
  13. TurboTommy

    KRX 400

    Antageligvis fordi at ALLE målte resultat er "lave"... Standardbiler som gir 10-20hk mindre enn original effekt. På fordbremsingen, hadde en BMW 325 M20B25, 176hk\210nm i motor, denne gang hadde en chippet M50B25 som har 21hk\23nm mer org, kun 4hk\19nm mer. Nå vet jeg ikke hvilke mods som var gjort på den andre, og om chippen var skikkelig på denne, men forskjellen skulle vært større. Er målt 155 vs 157hk på hjul på de to bilene.
  14. TurboTommy

    KRX 400

    Det VET jeg jo ikke, men man kan jo bare anta. Har sett mange av disse kurvene med ~1.5bar ladetrykk, og ingen som dette. Godt eksempel er jo de andre hos polly, og det "dynojet"papiret som ligger et par sider tilbake, som også var på 1.4bar, men med fallende momentkurve Og den motoren var jo "mappet" da. Kun tiden vil vise antar jeg. Om Tommy greier å få fingen ut av en viss plass å få mappet sjiten
  15. TurboTommy

    KRX 400

    Det var vel aldri meningen at det skulle bli en "reser"bil. Det skulle bli en kjørbar gatebil med tidlig ladetrykk og en bred og flat momentkurve. Og det er akkurat det den har. Live-mapping og mere ladetrykk, så har man plutselig 500nm og 380-400hk og en flat og bred momentkurve. Dessuten er dette "ærlig" effekt, og ikke lottorulle effekt
×
×
  • Create New...