Mikael S
Gjest-
Posts
105 -
Joined
-
Last visited
About Mikael S
- Birthday 06/21/1979
Medlemsinfo
-
Bosted
Sverige
-
Medlemskort
Tilsendt i posten og digitalt
Contact Methods
-
Hjemmeside
http://www.skogenracing.com
-
ICQ
0
Profile Information
-
Kjønn
Male
-
Bosted
Gävle/Sweden
Mikael S's Achievements
Ford (5/6)
-
Intressant att ni fortfarande diskuterar mina gamla 2.9 maskiner. Tänk på innan det jämförs att dom turbona som sitter på 2.9:an som precis bromsats hos motornord är små, de bottnar ur tidigt och då kommer vridmomentet och effekten tidigt såklart. Det handlar inte om 1 eller 2 turbos utan om hur man dimensionerar bygget, som ni märker så ger den istället inte lika mycket effekt som min.
-
Var iväg med kompisen och bromsade hans Taunus med BMW motor. Fick ut 579hp och 789nm på på "bakhjulen" vid 1.35bars laddtryck (660hp 900n i motorn vid 12% förlust) 2.8 liters vevaxel Dubbla insugskammar PPF vevstakar (råder) I övrigt helt standard, vi körde Garrett GT40 turbon helt i botten och redan på 1bar laddtryck gav den 514whp. Tyvär var det lite strul med varvtalsmissar vid 6900varv och därför den låter lite konstigt på slutet av filmen Var ut och provkörde den igår och det finns absolut inget fäste på någon växel överhuvudtaget Film ->
-
RS 1000: Kul att höra! Tack Slåstad RS: Det är det jag är ute efter, leta på någon som är värre åt mig. Jag frågar er här på norska forumet för ni har mer koll än oss trötta svenskar
-
Dom är bromsade i olika bänkar så visst kan det vara nån hk hit eller dit. Vi vet idag att dynapack t.ex inte är speciellt frikostiga med effekten. Gengis 4000 o/min = 350 hk. 5000 o/min = 499 hk. 6000 o/min = 501 hk. 6500 o/min = 420 hk. snitt 442hk (max vrid 730nm) Min 4000 o/min = 240 hk. 5000 o/min = 505 hk. 6000 o/min = 522 hk. 6500 o/min = 505 hk. Snitt 443hk (max vrid 765nm) Skiljde då inte mycket i snittet men då skjuter han in lustgasen vid 3500varv och därför den ger sådan bredd i början
-
Någon som vet vem som lockat fram mest effekt, jag listar dom jag vet om här Min Capri 2.9t - 535hk vid 1.46bar (E85) Sebbes Sierra 2.9t - 525hk vid 1.6bar (Bensin) Gengis Sierra XR4X4 - 517hk vid 1.7bar med lustgas (Bensin) Gemensamt för min och sebbes är att vi endast kör med en Kamxel som effekthöjare medan gengis har en mycket påkostad motor med större ventiler och allt. Bevisar bara min tes om att Engelsmännen är lite fumliga på att vässa motorer :)Jag har till och med bredare register så det går inte att skylla på det heller
-
Mitt på ringen tycker jag blir bäst. Så länge tråden är rostfri så spelar det nog ingen större roll vart den kommer ifrån 125-130nm har jag dragit som sista steg och funkat bra
-
Absolut smidigast är att o-ringa topparna. fräs tajt spår för 0.20mm uppstick, använd 1.0mm rostfri svetstråd, noga med gapet och limma fast ringarna med superlim bara.
-
Efter mitt sjätte bygge så har jag lärt mig en hel del vad 2.9:an tål.... För att få till ett bygge med trevligt register och lång hållbarhet kommer jag som alltid att rekomendera en turbo i överkant. Dom här motorerna är som mest känslig runt 3000varv och för att undvika att kolvarna kollapsar kan man flytta det en aning genom en större turbo Har sett genom åren att det stora problemet är värmen, så fort man börjar pressa nära kokningsgränsen så kommer kolvarna också gå sönder. Däremot om man är noga och ser till så motorn inte går varm och har rätt turbo är det inga problem att åka med 1.1-1.2bar i laddtryck på en helt standard oöppnad motor med 9.0:1 i kompression och ca 20 grader förtändning vid 1bar i laddtryck Jag åker själv runt med detta koncept i min bruksbil som jag åker med varje dag till jobbet, förra bilen gick 700 hårda mil innan jag sålde den och nya bilen är på god väg trots sina 33000mil. Caprin jag har plockat 400rwhp med med standard bottendel är inne på sitt tredje år nu med samma kolvar och den funkar mycket bra fortfarande! Hade problem i början men det var som sagt för att den gärna ville gå varm. Mitt råd är att börja med att kasta bort turbonetichs kittet för det är faktiskt riktigt dåligt och bygga dig själv en bättre anläggning som kommer ge dig mycket bättre register och mer effekt såklart. Framför allt satsa på ett riktigt eftermarknads insprut
-
Klart intressant dag hos Motornord. Börjande med att kolla effekten som den stod och blev 448hk och 580nm på bakhjulen vid 1.3bar. Justerade upp laddet och tändning lite och effekten hoppade iväg mot 480hk. 500hk målet låg nära tyckte vi och ställde på lite mer ladd och vid 1.6bar så lämnade den 499.5hk och 681.2nm på hjulen med helt vanlig 98oktan i tanken. Omräknat med 12% drivlineförlust blir det 567hk och 774nm i motorn Tyvärr peakar laddet till 1.9bar innan den faller till 1.6 där den gav full effekt. Ska kika över wg:n då den troligtvis är problemet till att laddet inte är stabilt, fullt ladd vid 4500varv föresten Mycket nöjd och stort tack till Rogga på Motornord!
-
Vill bara klargöra. Jag har kört EN enda repa på 402m och det är min 11.99 200km/h växlar på tok för långsamt och dåligt fäste, finns minst 5km/h till att hämta i slutfart och med sista 201m körningen i år körde jag 7.1 160km/h med en 60fot på 1.55 med bladfjädrar ibak. I alla filmer när jag filmar hastighetsmätaren så håller jag i kameran med ena handen och kan naturligtvis inte växla hur som helst utan att åka i diket. Efter jag bytte till BMW låda så tappat jag tyvärr hastighetsmätaren. Vidare så är hastighetsmätaren utformad för 13" däck, jag åker med 17tum. Alltså visar mätaren alldelles för lite pga av utväxlingen av dom större hjulen. Bilen är god för en 10 sekunders repa på strippen utan vidare, problemet som jag ställs inför är att jag åker helt orginal inredning utan vare sig bur eller 5punkts bälte. Alltså får jag inte åka hur fort som helst och när jag körde 7.1 senast blev jag avhyst från banan
-
Ja stämmer, vet inte riktigt vad lyktorna kommer ifrån, blev lite annorlunda med dom monterade plus den tonade plasten framför. Jag ska bromsa bilen på fredag och vad jag tror så är turbon i botten och jag hoppas på 500bhp i alla fall
-
TFI funkar faktiskt riktigt bra, jag nyttjar det ofta när det gäller Megasquirt konverteringar, det är bra tryck i gnistan och simpelt att koppla in och krånglar sällan.
-
Planen är att ordna till styrvinklarna då dom är ganska dåliga i dags läget för att kunna delta i lite driftingkörningar. Motorn ska plockas ur och gås igenom och ska leta fram lite mer effekt i vintern. Läppen kommer från en nyare golf
-
Tack! Har bara denna film att bjuda på, rätt dålig men men. Har föresten fått ordning på allt oljerykande