Jump to content

TheTH

Gjest
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

TheTH's Achievements

Moped

Moped (3/6)

  1. Er det fryktelig mye knot å bytte bakre wire på hver side? Ser at innfestingen til frontkabelen ligger under varmeskjoldet til eksosen, men bortsett fra det er det vel rimelig greit å demontere gammel og innmontere ny? Noen som vil våge seg på et tidsanslag? Det er 2004-modell med manuell justering.
  2. Bilen har begynt å småfuske på tomgang når den er kald. Fusker ikke når den kjøres, og når den blir varm går den også jevnt på tomgang. Kan det være EGR som trenger rens? Den har gått over 170K km og vært i mitt eie siden ca 115, og såvidt jeg vet har EGR aldri vært rengjort så lenge jeg har hatt den. Skal snart på påskeferie - burde jeg få renset EGR før jeg drar? Er det skadelig å kjøre dersom EGR er full av skitt? Hva trenger jeg for å gjøre jobben selv?
  3. Skjer av og til hos meg også etter at seteryggen har vært nede. Legg ned seteryggen, smell det tilbake samtidig som du napper i selen. Det er et triks jeg snappet opp på en eller annen Ford-wiki på nettet.
  4. For nestemann som måtte være i beit: http://cgi.ebay.co.uk/MONDEO-ESCORT-FOCUS-FIESTA-KA-ALLOY-WHEEL-NUTS-PER-20-/260415252978?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3ca1f569f2
  5. Fantastisk! Hvis de jeg hadde mot formodning skulle dukke opp i løpet av det neste året, skal jeg passe på å gi dem bort til noen her som kommer til å trenge dem neste vår. Slike situasjoner oppstår vel gjerne en gang i året, når de rustne stålfelgene skal av og sommerhjulene skal på ;-)
  6. Suverent! Hvem skal jeg spørre etter? :-) Er du på verkstedet?
  7. Jeg trenger alle sammen, 20 stk. Har du så mange? Hvor mye vil du ha for dem? Send gjerne PM hvis du ikke vil ta det i tråden.
  8. Stakk innom en dekksjappe, og de hadde dem ikke. Ford bruker jo en mutter med "løs" konus, hvilket jo er smart siden det da er lettere å løsne mutteren og den løse konusen fordeler kreftene bedre. Ringte Ford, og de hadde ikke på lager. Delenummeret er 1366029, hvis noen lurer på det. Blir bare nødt til å lete enda mer, sukk...
  9. Er det noen grunn til å kjøpe originale når man kan få uoriginale for en brøkdel? Er det noe veldig spesielt med dem? Er det ikke bare en M12-mutter med kon?
  10. 93 kr pr mutter? 93 x 20 = 1860 kr for alle mutterne som trengs? Du tuller?
  11. Har originale alufelger som skal på etter en vinter med stålfelger, men finner ikke igjen boltene! (eller muttere, er det vel strengt tatt. Regner med at 20 nye muttere med Ford-logo koster en formue, så jeg tenkte å rusle innom Torshov Bilrekvisita. Regner med de har data på dimensjon, men er det noen som vet om det er noe hokus pokus antall grader kon på originalfelgene, eller er dette standard for alle alufelger?
  12. TheTH

    Rust i dører MKIII

    45.000 kr! Da er det snakk om bytting av dører, vel? Jeg fikk tatt tilsvarende kittløsning og rust på innsiden av fire dører og et bagasjelokk på en 12 år gammel Saab en gang. Samtidig ble det lakket på utsiden under dørlistene, sveiset rust på en hjulbue og lakket to skjermer. For det betalte jeg 9000, riktignok uten moms. I mitt Ford-tilfelle ser to av dørene fine ut, det samme med bagasjeluka, så jeg håper å kunne slippe unna med mindre enn 45.000 ;-)
  13. TheTH

    Rust i dører MKIII

    Greit nok, mulig Ford-verkstedene har strammet opp praksisen og begynt å utføre kontrollen uoppfordret, men det er i såfall noe nytt, noe serviceheftet mitt og mange andres tyder på. Hvorfor er det stemplet en gang i 2007, men ikke i 2005, 2006 og 2008? Fra 2009 har jeg uansett tatt servicer på uavhengig verksted, etter Ford-verkstedet begynte å gjøre utrolig mye rart (rotet bort bilen min, ødela grill og panserlås som de nektet å erstatte, rotet bort plastdekselet over motoren osv.). Uansett har jeg også funnet masse eksempler på at Ford har reparert dette UTEN å be om dokumentasjon for karosserikontroll, men så har de fra 2007-2008 eller noe begynt å avslå blankt. Slik varierende praksis finner jeg ganske merkelig.
  14. TheTH

    Rust i dører MKIII

    Ja jeg har jo skjønt det nå, at man selv må be om det. Hadde jeg visst dette hadde jeg jo aldri kjøpt bilen. Jeg så at serviceheftet var komplett, men hadde ikke gjort hjemmeleksa godt nok til å sjekke stempler for karosserikontroll. Regner med at merkeverksted takserer skaden med gaffel, og siden all form for garanti nå åpenbart er borte vekk, kan jeg jo like gjerne bruke uavhengig og rimeligere karosseriverksted. Spent på hva det vil koste å rive av kittet, sandblåse, grunne og lakke dette. Kan det være 2000 pr dør? 5000 pr dør? Kan sikkert få dører for 2500 spenn på høggern, men har ikke peiling på hvordan man bytter over kledning og får det hele sammen...
  15. Har lest mye om at Ford har blitt fryktelig strenge ang. utbedring av den velkjente dørproblematikken på innsiden, der kittet løsner og der oppstår rust bak. Nå har det oppstått på min 2004-modell, og når jeg leser det med liten skrift dukker dette med karosserikontroll opp. Kikker i serviceheftet og finner kun ett stempel! Ikke engang i garantiperioden har merkeverksted stemplet for karosserikontroll, og den ene gangen det er stemplet var i mitt eie, men jeg har aldri hørt et pip på service om denne karosserikontrollen på service. Selv den gangen de har tatt den! Her er det svikti i systemet, og min historie er åpenbart ikke unik. Regner med blankt avslag på reklamasjon, men derfor lurer jeg veldig på hvor mye dette typisk vil koste meg? Ser ut til å gjelde to dører. Hva har dere andre med blankt avslag måtte ut med? Ang. garantibestemmelsene er kontrollen kanskje fair, så lenge verkstedene er nøye med dette punktet på service. Men produksjonsfeil er produksjonsfeil uansett. Kanskje kunne kontrollen avdekket skaden noe tidligere, men den ville jo ha oppstått enten kontrollen ble utført eller ei. Foreslår Ford spleiselag vil jeg nok akseptere det, men googlingen i kveld gjør meg ikke akkurat optimistisk.
×
×
  • Create New...