
MondOlav
Gjest-
Posts
10 -
Joined
-
Last visited
Medlemsinfo
-
Bosted
Asker
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
MondOlav's Achievements

Sykkel (2/6)
-
Takk for svar. Motorfestet/girkassefestet er del av en brakett (se bilde) som legges over fire bolter som er del av chassiset på bilen. Disse boltene har mye mindre diameter enn hullene i braketten, så det er en del rom for bevegelse av braketten før mutterne som skrus på boltene strammes til. Jeg skal se nærmere på det gamle festet om kanskje jeg kan se avtrykk fra mutterne der - det vil jo kunne gi en liten pekepinn på hvilken posisjon den gamle braketten satt i. Men ærlig talt så har jeg ikke merket noe "galt" etter at jeg byttet. Ville bare høre om det var noen her som hadde formeninger om dette - hvor viktig det er at nytt feste har eksakt samme posisjon som det gamle. Olav
-
Hei, da jeg skiftet motorfestet på girkasse-siden (det under batteriet) glemte jeg å markere posisjonen på braketten til det gamle festet. Siden disse brakettene har en del større hull enn de fire boltene som de går over, og som braketten skrus fast, til så er det litt spillerom for bevegelse før man torker alt til. Selv om girkassa ble støttet på undersiden når det gamle festet ble fjernet så ble det jo noe bevegelse herfra som gjorde at det nye festet ikke av seg fant den samme posisjonen som det gamle festet hadde hatt. Jeg prøvde å få hullene til det nye festet å være mest mulig sentrert rundt boltene fra chassiset, men er usikker på om dette er riktig. I Haynes sin manual står det nemlig at man skal markere posisjonen på gammel brakett før denne fjernes og ny installeres. Noen som har erfaring med dette? Og dersom det er essensielt med nøyaktig plassering av det nye festet, er det noen som vet hvordan jeg kan sørge for at det nye festet finner den korrekte posisjonen? På Youtube er det mange videoer hvor folk bytter dette festet uten å markere hvor det gamle satt, men kompetansen til en del DIY' ere kan jo innimellom være litt hummer og kanari... Olav
-
Hei, da jeg skiftet motorfestet på girkasse-siden (det under batteriet) glemte jeg å markere posisjonen på braketten til det gamle festet. Siden disse brakettene har en del større hull enn boltene som de går over og som braketten skrus fast til så er det litt spillerom for bevegelse før man torker alt til. Jeg prøvde å få hullene til det nye festet å være mest mulig sentrert rundt boltene fra chassiset, men er usikker på om dette er riktig. Noen som vet om det er essensielt med nøyaktig plassering av det nye festet? I så fall - hvordan kan jeg sørge for at det nye festet finner den korrekte posisjonen? Olav
-
Mye mulig. Har jo tenkt at det kan være noe slærk ved toppen av hjulopphenget, men siden lyden aldri viser seg ved svinging eller bremsing, kun ved motorbelastning og ved dårlig girskifte, så har jeg tenkt girkasse-festet til motoren. På teknisk sjekk før jul fant dem heller ikke noe galt med hjulopphenget (men den gjengen der har tatt feil før). Jeg tenkte jeg jo da først at det kunne være torq link, men lyden er nok høyere opp tror jeg. Funka jo ikke å bytte nedre festet. Vi får se. Kan vel hende det lokale verkstedet får se på dette etter hvert.
-
Da skal jeg i hvert fall sjekke boltene og tilstanden på festet før jeg forsøker å få tak i et nytt et. Kan jo være noe annet som gir denne lyden også.
-
Takk! Skiltnummer er DN73758. Jeg mener å ha funnet delenummer (1715279) for motorfestet som er forbundet med girkassa, men klarer ikke å finne denne delen tilgjengelig på nett. Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har kontrollert bolter ennå. Har vært innom tanken om å dra ut luftfilterhus og batterihus og kontrollere tilstanden på festet, men med godt under minus 20 grader i det siste (og mangel på garasje) har jeg avventet til værgudene er litt mer medgjørlige. Tenkte kanskje at gummien til festet var begynt å bli morkent. Det så i hvert fall slik ut med gummien i nedre feste / torq link da jeg byttet dette. Men jeg har dog ingen merkbare vibrasjoner i bilen fra motorduring, så vanskelig å si uten å sjekke ja. Bilen har gått drøyt 220 000 km btw.
-
Er 6 trinns manuell. Glemte å si at hvis jeg kopler inn clutchen litt upresist eller slipper gassen litt brått under kjøring så "merkes" det også i omtrent samme område. Ikke samme dunk, men en lyd som får meg til å tro at noe som er forbundet med girkassa ikke er helt tight lenger. Også av denne grunn har jeg tenkt at det kan være motorfestet som er forbundet med girkassa som begynner å bli slitent.
-
Ja, noe er det jo, men vanskelig å finne ut av. Jeg hadde på brekket og ga kraft i 1 gir og i revers, og klarte da og fremprovosere lyden, om enn litt svakt, så jeg tror som sagt at det ikke er hjulopphenget, men noe som har mer med drivverk å gjøre. Jeg er i kontakt med Ford for å se om det er mulig å få tak i nytt girkasse-feste. På de fleste Mondeoer er dette en enkel sak, men på min 1.6 l TDCI Duratorq er det håpløst å finne motorfester. Har kun fått tak i nedre feste (Torq Link). Om jeg får tak i del og bytter gir jeg beskjed hva utfallet ble.
-
Hei. Jeg har en Ford Mondeo Mk 4 (1.6 l TDCI) med en ulyd (et slags «dunk» eller et «nøkk») fra forkant av førersiden. Lyden kommer i all hovedsak når motoren må belastes litt ekstra. Hvis jeg f.eks har stoppet etter å ha kjørt fremover, og deretter må rygge inn en plass, og dette er i en oppoverbakke, så kommer et slags «nøkk»/«knepp»/«dunk» fra området omtrent ved toppen av hjulopphenget ved førersiden. Det samme skjer om jeg akkurat har rygget slakt nedover, for deretter å skulle kjøre bilen fremover — gjerne når rattet dreies samtidig. Begge topplagrene ble byttet i fjor på verksted, så jeg tror ikke at lyden har med toppen av hjulopphenget å gjøre. Bilen var også nylig på en teknisk sjekk hvor jeg spesifikt ba om å få sjekket hjuloppheng, og alt var ok ifølge dem. Siden lyden aldri kommer ved belastninger forårsaket av bremsing eller svinging, men kun av belastninger som har med motorkraft og skifte av gir å gjøre (særlig mellom revers og 1 gir) har jeg tenkt at dette kan ha med et motorfeste å gjøre — og da øvre motorfeste ved førersiden (selv om jeg ikke kjenner noen vibrering i bilen ellers). Jeg byttet nylig nedre motorfeste (torq link), men det har ikke hjulpet på ulyden — selv om giring nå oppleves litt «tightere». Ulyden virker å komme høyere opp. Indre drivledd ble byttet i fjor, og ytre har ingen tegn til sprekker i mansjetten eller noen ulyder ved svinging. Dessuten kommer lyden høyere opp. Noen som har noen tanker om hva dette kan være relatert til? Mvh, Olav